AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
14.346

Volvo V60 Black R - Bra deal eller galenskap?

Sida 2 av 4
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag kan bara instämma i att Volvo tidigare 5 stegade låda som satt/sitter i C30/V50/S40N är riktigt kass. Men den 6-stegade som jag körde senast i XC60 är likvärdig med den som sitter i E90.

BMW's senaste 8-stegade låda har jag inte kört, men jag utgår ifrån att den är ett snäpp vassare.

Mvh/ Niclas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Men den 6-stegade som jag körde senast i XC60 är likvärdig med den som sitter i E90."

Det är där åtminstone jag inte håller med. Volvolådan växlar långsammare, är långsammare att använda lockup så man får mycket mer gumminsnoddseffekt, är ryckigare i nedväxlingar. Kort sagt sämre på allt.

-------
//Lövet
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Bilen är Volvos snabbaste genom tiderna så så långsam kan den ju inte växla jämfört med en BMW låda eller? 0-100 på 5,9sek vad spelar det för roll om en 320xdT ev skulke växla snabbare den bli ju ändå hopplöst efter alla kategorier liksom.

Verdi
Jo, men 335i xDrive gör det på 5,5 s med automat har jag för mig. Original T6 tar 6,1 s på sig. Med i princip samma effekt. 0,6 s är rätt mycket.. Tror min 330xdAT fixar det på under 6,5 s med bluefinchipe t.
M3
1.024
M34ever

Men så bygg ihop en 335ix med x-tra allt då får du ju betala för det också. Ni sitter och jämför "känslan" i en aut. som gör jobbet åt er döhhh. Då kan vi ju jämföra ljudet/gången från en överladdat sexa med knatret från en 4cyl diesel. Vad vill du helst kompromissa om du nu tycker en V60 Black R är en kompromiss? Dessutom är den tok snygg o säker

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det låter som en grymt prisvärd bil helt klart.
Angående automatlådor så är BMW:s lådor riktigt fina.

Jag hade automat i min förra V70 och den fungerade bra men visst växlade den
lite hårdare än BMW:s. Men bilen i övrigt var kanon. Inte ett fel på drygt 10.000 mil.
Förutom storförbrukning av halvljuslampor som var svåra att byta.

Volvosar är svåra att räkna bort tycker jag när man jämför med BMW.
Själv hade jag planer på en bla en E91 316d när jag skulle byta.
Men efter mycket provkörningar och tyckande hit och dit så kom jag fram till
att 316d inte var direkt bättre på någonting med tanke på merpriset.
Däremot hade bilen jag specade sämre stolar, törstigare förbrukning, inget sportchassi, sämre stereo och avsaknad av den nödvändiga dieselvärmaren.

Valet var alltså inte så svårt.
Sedan finns ju 320d EDE med helt annan effekt men då stack priset iväg norr om polcirkeln. ;)
M3
1.024
M34ever

En e91 335 x-drive gör 0-100 5,6sek vilket ju säkert syfter på en normalt utrustad bil, fullmatad som en V60 Black R gör det på 5,9 så det skiljer nog inte jätte mkt i verkligen skulle jag tro. Om inte du upplever några ynka 1/10 av sek som mkt förstås:-)

Som jag ser det har BMW just nu inget att jämföra med Volvon det går inte att välja varken touring eller x-drive på nya F30 än så länge. Och bara touring och X-drive skulle gå på 50000:- Om du tar en 328 som utgångspunkt kommer den att kosta från 380000:- UTAN lull lull och då är fortafarande Volvo en mer säker bil med sexa under huven. Du kan väl inte ens få varken blis eller city safety eller pedestian safety, kö assistent som är standard på Volvon till BMWn?
Länk

Du får lägga närmare 600000 på en lika full utrustad 328ixT och då får du fortafande en 4cyl spis och Volvon är fortfarande mera säker och du spar långt över 100000:- HUA

Man får ju väldigt trevlig utrustningsnivå för pengarna. Däremot kan jag faktiskt undra vad R:et skall symbolisera? En vanlig A4 med standard 2,0T har ju nästan likvärdiga prestanda som denna specialmodell från Volvo fast med en lägre förbrukning.
M3
1.024
M34ever

R står väl för "förfinat" om jag inte minns fel motsvara väl ett M-sport paket ungefär alltså lite sportigare lite snyggare lite roligare? har aldrig varis en RS, AMG eller M

Vil man hellre ha en 4cyl a4, c-klass, 3serie med mindre lull lull och mindre säkerhet samt ett fulare yttre enligt mig så värsgod. Alla verkar verkligen hänga upp sig på prestandan ingen kollar på säkerheten där Volvon är bäst i klassen samt att du verkligen får x-tra allt. Vill man ha bästa prestandan för samma peng köp en begagnad bil och trimma skiten ur den

Verdi
bunf,
Alltså, R:et i namnet Black R syftar väl mest på R-Design som är ett utrustningspaket som motsvarar AMG, S-Line eller M-sport.

0-100km/h tider (alla med automat, kombi och 4wd).

Audi S4: 5,4 sek
BMW 335iAT E91: 5,6 sek
V60 Black R: 5,9 sek
330dAT LCI: 6,1 sek
Audi A4 2.0T: 6,5 sek
330dAT pre LCI: 6,8 sek

Vet inte var min chippade pre LCI hamnar på den skalan. Borde väl hamna strax över 6 sekunder.

Varför skiljer det så mycket som 0,7 sekunder på just den modellen mellan LCI och icke LCI? Kan ju knappast bara vara de där 14 extra hästarna. Lådan? Men t ex 335d som ska ha samma automatlåda har exakt samma siffror pre LCI och LCI.

Kan automatlådan programmeras om på nåt sätt?

Med allt det sagt så är 0-100 km/h ett tämligen ointressant mått. För min del är typ 80-150km/h mer intressant.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag som numera kör både bmw och volvo kan ge mina åsikter, dock är det inte en v60 r som jag kör utan en enkel v70 drive. Men i början av mitt förhållande kändes volvon för jäkla bra, trivdes och tyckte man åkte väldigt skönt, men nu när jag kört runt 500 mil med den så börjar man inse att ja bmw kostar bra mycket mer på varje punkt men är bra mycket bättre på varje punkt också!
ska ge några exempel som jag stör mig på... Om jag har en passagerare i framsätet som jag släpper av så fortsätter bältesvarnaren att plinga tills jag har stängt av bilen, gått ur själv och låst och sedan börjat om igen... Sen känner man allmänt av, dålig växellåda (Känns som chansning varje gång man prickar rätt växel) knek och knak överallt, dålig väghållning, slö okännslig styrning, RTI är otroligt segt (går knappt byta radiokanal första 30 sekunderna efter man startat bilen), Idrive:n i min 08a är betydligt snabbare,

Jag tycker personligen att volvon är lite dyr till skillnad för vad man får, visst man får många hästar och bra utrustning, men vad spelar det för roll när väghållningen inte för hästarna dit man vill och utrustningen inte gör något för att underlätta vardagen utan är snarare förargelseväckande....

(Och ja jag vet att v70 inte har samma väghållning som v60R! Dock så är v70 drive faktiskt sänkt så lite bättre än vanliga v70 borde det vara)

Verdi
Jämföra en trött V70 Drive och en 135i är ju lite orättvist också. ;)

V60 Black R ska ha rätt ok chassi enligt de tester jag läst. Kan inte jämföras på samma dag med den sävliga V70:n.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
nej klart dom inte kan jämföras, men tror heller inte att v60 och bmw ska jämföras vad gäller väghållning...

Ska vara lite petig, V70ll heter den nu för tiden :p
M3
1.024
M34ever

Men hallå klart som fan en V60 Black R med AWD kan jämföras med väghållningen i en BMW. Ibland undrar man verkligen om ni själva tror på allt skit som ni skriver här komisk alltså. Nej hellre köper man en 316d än Volvos starkaste bil genom tiderna hahahha. Att jämföra med en 115hk sänkt Drive V70:-)

Hur kan man tycka Volvon är lite dyr??? den är ju sjukt prisvärd jämfört med vad konkurrenterna kan erbjuda?

Bunf : Att en vanlig Audi A4 2.0T skulle ha nästan likvärdig prestanda med denna Volvo kan väl ändå inte stämma?
Om man uppdaterar före man skriver så ser man att det har kommit fler inlägg... :-) Vad händer efter 0-100 då, kan tänka mig att en A4 blir lite mer efter där eller?
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Låter som om trådskaparen skall köpa Volvo.

1) Han får prova en helt ny bil, Volvos värsting
2) Värdetappet verkar inte bli lika stort som för "motsvarande" BMW / Ådi, mm
3) Bra förmånsvärde
4) Bra utrustning - "ALLT"
5) Bra prestanda och mycket eftertraktad bil i Sverige om 3 år.

Grogg säger Köp.
M3
1.024
M34ever

Ett alternativ drar väl 0,19 trots 270hk typ
Länk

Verdi
groggy,
Skulle man kunna tro... Fyra saker håller mig tillbaka en aning.

1. Osäkert läge på jobbfronten. Beslut skulle komma i veckan men det dröjer. Får inga bra vibbar av det...
2. V60:n är i minsta laget. Mindre bagage än i E91:an till och med.
3. Förbrukningen på över litern känns lite otidsenlig. Ev gör det bilen stendöd på begagnatmarknaden om 3 år då utvecklingen gått ännu längre än idag.
4. Det är trots allt en Volvo... Har alltid sagt att jag ska hålla mig till tysk-trion.

Punkt 1 hoppas jag ska rätas ut snart.

Punkt 2 kan jag leva med för tillfället. Men det vore trist att upptäcka att bilen blir omöjlig när lilleman behöver en större bilstol. Plus att vi hoppas få ett syskon inom ett par år. Då kanske man hellre inte "sitter fast" i en leasingbil som är för liten.

Punkt 3. Gör väl inte så mycket om punkt 1 går bra. :)

Punkt 4. Är rätt ok med det också, konstigt nog. Jäkligt snygga och sköna stolar t ex. Det är även en bil som inte sticker i ögonen allt för mycket. Om nån frågar vad jag har för bil säger jag helt enkelt "Volvo V60". :)

Punkt 1 är ju definitivt en deal breaker. Förmodligen punkt 2 också. Hade den varit som en A4:a eller något större så hade det varit lugnt. Men nu är den i minsta laget, iaf om man ser framåt.

Parallellt med detta har jag en liten dröm om en X6:a, men de är lite för dyra än så länge...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Håller med om att V70 är inget körglädjepaket
vare sig det handlar om V70N eller V70II.
Dom är helt fokuserade och kalibrerade för låg ljudnivå och komfort.

Växellådan är ett sorgligt kapitel det håller jag också med om.
Men jämför man med V50 och V60 så är det helt olika bilar att köra.
Däremot tycker jag att det är tråkigt att V60:s manuella låda har mer gemensamt med
V70II än lådan i min V50.

Min låda har korta tajta slag som nästan ger lite Miata vibbar.
Ett argument för körglädjen tycker jag. På V60 tog man ett steg tillbaka till sladderlåda.
Men detta slipper man ju om man väljer automat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.