AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.173

Köp 1-serie till frun!

Sida 1 av 2
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!

Jag har en 5 serie som är nöjd med. Frun tycker att den är stor och klumpig. En kompromiss blir att hon får ha en mindre BMW. Om jag byter min bil så blir det än större och absolut inte mindre =)

Hursomhelst. Frun kan endast köra automat. Hon kommer förmodligen att köra mkt inne på stan. Alltså inte vansinigt många mil varje år. Jag är inne kanske på 120, men inte alls koll på 1-serien. Vilka modeller ska man undvika. Finns det utrustning som är prisvärd som man "måste" ha. Prisklass 100-150tkr har jag tänkt mig!

Alla åsikter tages emot tacksamt!

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Då föreslår jag en 120d, eller 118d. Hon får en mindre bil, relativt snål på allt, och du chippar den på VTECH - så kan du också njuta lite extra.

Utrustning på 1-serien är ju högst personlig, men jag tycker inte att det finns många måsten. Köp så ny som möjligt för 100 k kr.

/GF
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Tack groggyfroggy!

Flera input!!

M-Power
Karl-Hilding
Innan jag köpte en etta till hustrun så kollade jag på massor av olika modeller av 1-serein.
Helt klart är att - inom ekonomiska ramar såklart - att välja en facelift.
Kom som sena -07.

Jag provade 116 5vx, 116 6vx, 118i och 118d, 120d facelift och 116i facelift.
Vi inhandlade en 116i -09 med 2.0 motorn på 122 hk, msport inredn, glaslucka mm. Och 5 dörrars är att föredra.
Och hustrun är mer än nöjd. Har testat lite toppfart men tyckte det räckte när nålen visade 210+ och släppte. Är säker på att den kunde visat 220 utan vidare. Går fördömt bra denna 2 liters motor.

Blandad körning sommaren -11 endast 0.66. Ändå med 17" RFT.
Vinter med dubbdäck 16" har den tagit 0.67.
Ser ingen ekonomi i att ha en diesel som är dyrare i inköp och skatt.
Skatten på 116i -09 är 750 kr/år

1-serie innan facelift är lita kala och tråkiga inuti plus att 116i har oftast 5vx låda. Blir lätt surrig i farter kring 100-110. Och en sådan drar lätt 0,7+
Väljer du en diesel så bör du ha automatare
Det är heller ingen större skillnad i motorkraft mellan 116-118-120i så som jag upplevde det.
Och inte minst så är en 1-serie ett litet charmtroll med stor körglädje.
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Hon kanske ska ha en utan M-sportfjädring. Frun har med och den är bra hård ibland. Är det dålig väg gäller det att hålla munnen stängd...
M-sport är låg på vintern också.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
har letat fram en 1-serie till min mor i förra året och letar nu till en vän med liknande kriterier. har kommit fram till att utbudet på automat vad det gäller 1-serien inte är särskilt stor.

att hitta en automat till de pengarna är inte helt lätt. visst finns det bilar. men då får man prioritera bort andra saker om man ska hålla budget.

jag föredrar bensin, men för utbudet skull så kan ju diesel vara ok. det beror ju såklart på antal mil o.s.v. morsan gillar inte diesellukten och det kladdar när man tankar och knattrar på. visst sjunger inte bensinarna jättefint heller, mer symaskin. om du vill ha gott ljud så kan du leta efter en 130i. hittade till slut en 116i -08 som bara hade gått 3500 mil och fick 2 års garanti från nybergs bil i eksjö.

116i är ingen raket men funkar bra i stan, i kombination med automat vet jag dock inte? 5-dörrars är praktiskt men jag märkte att det ofta gick att hitta 3-dörras billigare så om det inte är ett måste så kan man ju kolla på dom också. sen tycker jag att de är snyggare också. facelift är inte ett måste men jag håller med om att det gör skillnad. om det inte är facelift så tycker jag nästan att m-paketet är ett måste. angående skillnad på de olika benisinarna så är väl motorerna ganska lika särskilt de av senare årsmodellerna. men 120i går ganska mycket bättre skiljer trots allt nästan 50 hästar.

vad det gäller utrustning så är det ett "måste" att det inte är standardratt. minst skinnsportratt. inte heller standardtyget är ok. det känns riktigt billigt. sen är det ju trevligt med klimatautomatik, sportstolar, xenon, farthållare o.s.v men det är svårt att hitta allt till dessa priser. det blir helt enkelt en prioriteringsfråga. ju snävare kriterier man har ju svårare blir det.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Karl-Hilding
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Krav på utrustning - åtminstone om du vill sälja till mig sedan ;)

Sportstolar
Färgmatchade handtag plus stötfångarlister (ej standard men inkluderat i paket som vissa har)
Xenonljus
Farthållare

-------
//Lövet
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
Karl-Hilding: ser ju trevlig ut men där faller det ju på grundkravet... automat. som sagt inte lätt att hitta "rätt" bil med automat till det priset. blir faktiskt mycket lättare om man kollar på 3-serien. mycket mer automater.

Karl-Hilding
Japp ingen ottomatare..
Finns som sagt var inget stort utbud på dom.
Dieslarna har väl lite mer av den varan.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
En ljus inredning tycker jag resulterar i att bilen känns luftigare och rymligare inuti. Denna ligger över budget förvisso, men jag upplever färgkombinationen tilltalande Länk!

Mvh Martin
Karl-Hilding
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den handlaren ska du vara VÄLDIGT försiktig att köpa importerade bilar av

-------
//Lövet
Karl-Hilding
Ja nu såg jag Linus...
Sorry.
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Tack BMW bröder!
Jag ska ta och provköra så snart som möjligt!

M-Power
Ur
184
Urma
118d -08
Karl-Hilding, jag betalar ca. 200:- mer än dig i skatt. Det kan inte vara ett argument för att välja bensin. Snittar 0,53 L/M med mycket stadskörning. Det är ett argument för att välja diesel. Sen att dieseln är dyrare i inköp är en annan sak. Men det får man väl tillbaka när man säljer bilen vidare, eller?
Med de kriterierna skulle jag nog välja en diesel.

Några alternativ:
Länk
Länk
Länk
Länk

Mvh Johan
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
Jiie: Den silverfärgade har det oacceptabla, obegripliga standardtyget som sänker intrycket på hela BMW:s varumärke. kostade 1500:- extra för att slippa det har jag för mig.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Firma Ultimate Cars fortsätter att imponera. Bilen har gått 18000 mil men annonseras med 3000 mil på grund av bytt motor...

-------
//Lövet
Hej igen

Kanske inte var de bästa exemplen där. Riktigt dåligt av firman att skriva 3000 mil som mätarställning.

Mvh Johan
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Om bilen bara ska gå inne i stan skulle jag fundera en gång extra på bensin.

Dieslar med partikel filter behöver ut på landsvägen för att bränna ur partikel filtret.

Nu vet jag inte hur bra det funkar på våra bilar, men jag vet att andra bilar som bara går korta sträckor på låg belastning kan problem.

Rent ekonomsikt skiljer det ju faktiskt inte så mycket faktiskt.
Någon tusenlapp i skatt om året spelar ju kvittar i ett helt bilägande.

Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.