|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, motorn på denna bilden du la upp Länk är såvitt jag kan se en M30B35 dvs den som sitter i en E34 535i. Är alltså identisk med min. Tycker mig se att du har en farthållare (vilket jag inte har). |
|
Okej. Stämmer bra de. farthållare sitter på min, men finns väl farthållare till M30B34 med? Tänkte på de du skrev att de inte fanns på din. |
|
Jo, det fanns nog farthållare till E28 också. Det var bara en helt off-topic observation, ingenting med M30B34 och M30B35 identifiering att göra - bara jag som gillar att studera M30B35 motorer :-) |
|
Haha då förstår jag! Jo som sagt sitter farthållare i min. Strular dock. Men ska ta den å kolla lödningarna någon dag. Men för att gå back to topic igen. Men som du säger, motorn ser identisk ut om man jämför med lite olika bilder från google tex. Hittade denna, rätt bra exempel. Länk Finns inget annat man kan utmärka sig på? Skillnaden mellan dom två motorerna tänkte jag? |
|
|
Hittade även en till bild. Länk |
|
Jag tror M30B34 var den sista som hade en BMW roundel på ventilkåpan. M30B35 har det inte iallafall - där står bara BMW - som på den här bilden Länk M30B34 har ett uttag längst bak på toppen för kylarvatten (precis som på M20-motorer) - detta har inte M30B35 som bara har ett lock med tre skruvar - som på bilden nedan Länk Jag tror dessutom att de flesta svensksålda M30B34 motorer hade bara Motronic 1.0 systemet. Denna klarade bara batchad insprutning och det var först 1.1 som hade stöd för semi-sekventiell insprutning. För att köra semi-sekventiellt behöver styrsystemet en CID signal (Cylinder Identification). Så på alla original tändkablage till M30B35 skall man kunna hitta en gummiring runt ettans tändkabel som går till en kontakt (se bild nedan) - detta bör alltså inte finnas på M30B34. Länk Grenrören på M30B35 är lite fetare och bygger längre utåt än M30B34. Vill minnas att M30B35 grenrören inte har någon text på sig medans M30B34 grenrören hade någon typ av text på sig på ovansidan. Om du även lägger upp lite bilder på hur den där E28 motorn ser ut kan vi nog enkelt avgöra om det är en M30B34 eller en M30B35. |
|
Ska ut och kolla hur de ser ut på min motor. Tyvärr så tror jag inte han har någon bild på motorn. Men kan fråga. Hittade tråget i en säljes tråd här på forumet. Här är tråden; Länk |
|
|
Sådär. Var ut och kollade på min motor. 1 ( ventilkåpan) Min såg ut som på bilden, alltså ingen roundel. 2. (kylarvattnet) Vad jag kände så var de som på bilden, ett lock med 3 skruvar. 3. (tändkablar) Tittade på tändkablarna och vid fördelaren på ettans kabel så sitter de som en gummi ring. |
|
|
Hur eller hur det passar, skulle det inte funka kan du gärna Höra av dig för det passar min E24. Dvs jag köper det av dig Om det inte skulle passa, jag lägger det på hyllan med "bra att ha" Lika bra att samla när det finns....... Mvh Jonas B |
|
|
Förstod dock inte vad du menade med att de skulle gå till någon kontakt. Såg inte gummiringen i huvud taget på bilden. Mvh |
|
|
>>Hur eller hur det passar, skulle det inte funka kan du gärna Höra av dig för det passar min E24. Dvs jag köper det av dig Om det inte skulle passa, jag lägger det på hyllan med "bra att ha" Lika bra att samla när det finns....... Mvh Jonas Haha okej Jonas. Hör av mig i sådant fall! Mvh Jesper. E |
|
Elfving! : Motorn i din E34 535i är 100% en M30B35 - det kan jag garantera - ser jag på långa vägar :-) Nej, gummiringen är inte tydlig i min bild. Men du ser den rektangulära kontakten i mitten av nedre halvan av bilden - följ den kabeln upp till klustret av tändkablar så kan du skymta gummiringen precis ovanför tejplappen där det står (5) på - förstora bilden max för det är en 2048x1536 bild Länk Det finns dock en chans att oljetråg passar från M30B34=>M30B35 eller vice versa, men det är olika reservdelsnummer i ETK och det brukar ofta (men inte alltid) betyda att sakerna inte är kompatibla. Begär bilder på oljetråget - jag har några på mitt oljetråg från min M30B35 som jag kan lägga upp. |
|
>>Bmw-slangen. Skönt å få detta utrett också! Lägg gärna upp bilder på ditt tråg så kan jag jämföra med tråget från e28an. Lägger upp dom bilderna med när jag fått dom. (runt 16.00 idag). Får även Nr'et på tråget då. Mvh J |
|
|
Fan vilket I lands problem :P e28:an har M30B34 motor och e34:an har M30B35. B34:an har högre komp och B35:an har bättre topp med andra kanaler. Oljetråget på en B34 har bulan mer på mitten medans B35:an har bular i framkant. Så ingen av dem passar varandra utan och byta oljepump skulle jag tro? |
|
| Pratat med han som säljer tråget och han skulle skicka nr på tråget samt bilder runt 16. Så de återstår å se. Han säger dock att tråget är från M30B35 men som sagt, vi får se. | |
Här kommer bilder på ett M30B35 oljetråg! Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
Jo bulan är i framkant och bakre delen är hel på b35:an. Glömde nämna det förut att bakre delen på b34:a tråget är lös. b34:a tråget har bulan på mitten istället... |
|
|
Vilka bilder..... Man blir helt lyrisk då man känner hur bra det blir. Mvh Jonas B |
|
TheMan har alldeles rätt, M30B34 har bulan i mitten. Här är bilder på ett M30B34 oljetråg (lånade bilder från nätet, inte mitt tråg) Länk Länk |
|
Sådär ja! Får se ifall de är sånt tråg han har eller inte. Inte fått några bilder än. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.