|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Alex84: Be säljaren att ringa sin bank på fredag, och fråga efter den exakta summan + OCR nummer. Kolla sedan av med säljarens sista räkning på lånet, så att siffrorna verkar stämma. Betala sen in summan till banken, och resterande till säljaren. Skriv på reg-papper, skicka in. Gå inte med på att betala hela summan till säljarens konto. Går han inte med på detta, så backa ur eller vänta tills ni kan träffas på banken. |
|
|
garfunkah: Postväxel kan ej dras tillbaka. Pengarna är "låsta". Däremot så går de förstås att förfalska... Skulle själv aldrig ta emot en postväxel utanför min banks öppettider. Jag vill ha den inlöst innan jag släpper bilen. ------- //Lövet |
|
|
Tack Simon76 för svaret. Funderade själv i dessa tankar faktiskt. Som de på Ge Moneybank sa (Kreditor för bilen i fråga) en räkning som betalas via ex internet-bank kan dras tillbaka i efterhand !! |
|
|
Så här blir det.. Säljaren ringer sin bank med begäran om rest-skuld till datum xx och dito ocr-nr för lösen av detta till datum xx. Jag betalar skulden själv och resten av skulden som kvarstår får säljaren. Regbeviset om ägarbytet lämnas/skickas samma dag (xx) som skulden betalas. Frid och fröjd :) Tack för alla tips i frågan! |
|
| [edit] resten av skulden= köpe-beloppet | |
| @andreas: Ok, då är det jag som missuppfattat. Men nej, jag skulle heller aldrig göra upp en bilaffär utanför banken öht. | |
|
Det finns/fanns checkar som går att dra tillbaka men inte just postväxel. ------- //Lövet |
|
|
Hej, Jag tror inte att det går att spärra en postväxel, om du inte drar en vals och anmäler den stulen eller ljuger så klart. Då går det nog. |
|
|
En postväxel är ingen check, utan den är betald i banken och det enda som din bank behöver göra är att ringa och få den "skyddad". Givetvis kan det förekomma förfalskningar men jag har gjort otal bilaffärer på detta sätt utan att något negativt hänt. Givetvis föredrar jag också att träffas på banken och det gör jag 9 av 10 gånger. Den tioende kan vara för att det av någon anledning inte gick att träffas denna tid banken är öppen. Men förstås är det att rekommendera. Det viktiga är också att postväxeln är ställd på säljarens namn. Är den ställd på köparen så måste ju denna person underteckna postväxeln och där kan vissa banker vara lite knepiga om man inte är känd på banken och det inte litar på att den är rätt undertecknad, så därför kräver jag alltid att den skall vara ställd på mig om vi nu inte träffas på banken. ... och givetvis, LITA ALDRIG PÅ EN SÄLJARE SOM SÄGER ATT HAN SKALL LÖSA RESTSKULDEN DAGEN XYZ... Givetvis skall den lösas med köpeskillingen. Betala ALDRIG ut hela köpeskillingen till en säljare som har restskuld. Där riskerar du att råka illa ut på "blåsningskontot". /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.