AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.006

Köpa bil med restskuld

Sida 1 av 2
lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
BMW 520 D X-drive mildhybrid -20
Hej

Har hittat en beg Bmw på blocket och när jag kollar den registret så står det kredit på den.
Finns det någon som har någon erfarenhet av att köpa en bil av privatperson där bilen har en skuld, alltså bilen är köpt på avbetalning. Hur man skall gå till väga.

MVH
Patrik
Du skall be att få kontrollera restskulden hos finansbolaget och absolut om du köper bilen se till att skuldbeloppet inkl ränta och ev. kostnader inbetalas till plus- eller bankgiro hos finansbolaget. Lämpligen ber du att de mailar dig lösenbelopp per den dag som du skall övertaga bilen. Ni går sedan tillsammans till banken och du ser till att detta belppet inbetalas och att du får kopia på kvittot på inbetalningen. Mellanskillnaden kan du betala till säljaren. Finansbolaget släpper sedan på kreditspärren så snart de har fått in sina pengar.

/Anders
lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
BMW 520 D X-drive mildhybrid -20
Många tack för snabbt svar

MVH
Patrik
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Går inte att byta ägare om det finns restskuld på bilen. Reg.papperna studsar tillbaka.. Restskulden skall betalas in i samband med köpet. Antingen om dom lånar/lösen in restskulden eller helt enkelt betalar den rakt av. Beronde på hur den andra har det ekonomiskt.

Ring och prata med ägaren? Ägaren har garanterat rådfrågat banken etc innan han la ut den på annons. Vill man ha "den bilen" så har man tid att vänta 1-2dagar som det tar att göra detta.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
de va detta som en polare nästan blev lite blåst på, men ägaren hörde av sig när han fick tillbaka över 2tusen från finansbolaget.

så se till att alla siffror stämmer :)

BMW ownz
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Här är man seg märker man.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det går alldeles utmärkt att byta ägare även med restskuld. Det som däremot kan hända är att om man är för långsam efter att skulden har betalats in så skickar Transportstyrelsen ut nya regbevis. När detta sker kan man inte längre använda de gamla. Man måste alltså skicka in papperen direkt efter man har betalat skulden.

Jag har köpt och sålt bilar med restskuld flera gånger. Gör man som Med känsla beskriver går det hur bra som helst.

-------
//Lövet
Japp, Lövet har rätt: Det går alldeles utmärkt att byta ägare trots restskuld. Jag köpte en bil med restskuld, affären gjordes upp på bank och mina pengar gick direkt in till lånegivaren. 5 minuter senare lades det gula ägarbeviset på postlådan. Några dagar senare fick jag hem mina ägarbevis, fast noteringen om kredit stod kvar (trots att den var betald). Ytterligare några dagar senare fick jag återigen nya ägarbevis, denna gång utan notering om kredit.

Noteras bör att huruvida det går att byta ägare på en bil med restskuld eller ej inte är det viktiga, utan det viktiga är att man inte betalar en bil och sedan får restskulden på köpet.. För då har man ju betalt bilen två gånger, och det är inte så skoj.
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Sist jag fråga så gick det INTE att byta ägare. Däremot kunde dom låsa upp kredit spärren när restskulden var inbetalt så att man slapp skicka ut nya regpapper.

Detta gällde iaf med SEB/Ge moneybank.
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Detta här är vad som gällde i mitt fall. Var helt omöjligt att byta ägare så länge restskulden inte var betalt.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
moget: nu gör du det mer krångligt än vad det är..
Du har rätt i att man måste betala lånet innan ägarbytet kan ske.

Jag sålde min bil, som jag hade på kreditköp, för ett par veckor sedan.

Köparen kom hem till mig, vi ringde mitt kreditbolag och sa att jag ville lösa lånet.
De berättade den exakta summan och jag fick ett OCR nummer.
Köparen hade med sig sin bankdosa och förde över summan direkt. Resterande pengar förde han över till mitt konto. Sen skrev vi på regbeviset och postade det. Klart..
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
ber om ursäkt tyckte de stog att man kunde byta ägare trots restskulden INTE var betald.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det går det också. Det är bara ett äganderättsförbehåll, inte en spärr för ägarbyte. Vem var det som sade att det inte gick? Transportstyrelsen eller banken? (Inte alla inom bankväsendet är särskilt kunniga...)

Det som händer om man tar över en bil med restskuld är att om förra ägaren inte betalar lånet så kan banken ta bilen av den nya ägaren. Inte kul.

-------
//Lövet
Som sagt, det GÅR att byta ägare TROTS att restskulden INTE är BETALD. Inga problem, tyvärr.

Men som jag påpekade innan och som Lövet skrev nu, det är inte det som är en "lurad" köpares största problem.

@moget: Din källa hade nog inte superkoll..
By the way, appropå det som Simon skrev om banköverföring via internetbank: Det är väl egentligen inte helt tillförlitligt? Mig veterligen går det att i efterhand stoppa dylika överföringar. I sådana fall (jag har själv sålt bil så en gång) gäller det att tydligt specificera i kontraktet att ägande av bil övergår först när fulla summan finns på säljarens konto, samt att ägarbevis inte skickas in förrän det har inträffat.
Nuförtiden är jag mer strikt: Pengar i handen eller göra upp affären på banken.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
dissonans: Det är sant som du skriver.. Banken är det absolut bästa.
Problemet för mig var att köparen skulle ta sig 100 mil för att köpa min bil(tro det eller ej..), och han var inte framme förrens efter banken hade stängt. Men jag kände att han var ok. Vilket såklart var en risk.
Men man bör såklart träffas på banken.
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Om man har samma banken går det att överföra pengar direkt, som inte går att stoppa sen!
Simon, fungerar jättebra om köparen har med sig en postväxel ställd i ditt namn! Då kan man träffas och göra upp affären utanför banktider. Men att rekommendera är att alltid göra upp likvider direkt på banken så att båda parter får sina korrekta kvitton och pengarna finns på rätt konton, säljarens och ev. finansbolag. Mitt råd är givetvis att aldrig köpa en bil med restskuld utan att få kvitto på att aktuell restskuld är löst, betald till rätt bg/pg med ett mail från finansbolaget vilket som är lösenbeloppet på överlåtelsedagen. Då kan det i princip aldrig bli problem senare. Givetvis skriver ni på gula ägarbeviset som vanligt och skickar in till transportstyrelsen som skickar ut nytt så snart finansbolaget släppt kreditspärren.

För inte alltför många år sen fanns inte denna kreditspärr och då kunde många ruffel och båg affärer göras tyvärr. Det "glada" 90-talet innehåll massor av såna smutsiga affärer. Har själv längre tillbaka sanerat ett finansbolag som hade tusentals nödlidande krediter, så jag har sett det mesta i denna väg tyvärr. Förhoppningsvis har finansbolagen bättre koll idag...

/Anders
Lånar tråden lite om TS ursäktar..

Står i färd själv med att köpa en bil som är kopplad till kredit.
Nuvarande ägare säger att han i kvittensen vid ev köp skriver att han kommer lösa kvarvarande skuld vid månadsskiftet ( Feb 2012 ).

Lösningen är såklart att gemensamt gå till banken,lösa skulden och allt är grönt, men affären skulle göras i helgen pga våra arbetssituationer och då är bankerna stängda såklart.

Min fråga till Er sakkunniga är då om det är juridiskt starkt bindande nog detta med en signerad kvittens med lovord om lösen av lånet?
Glömde skriva ang ägarbyte vs kredit:

Vid samtal med transportstyrelsen idag sa man att ett ägarbyte inte var några problem fast bilen var kredit-belastad.

Fick reda på av Transportstyrelsen vem som var kreditor för bilen ifråga men inget mer.

Ringde kredit-företaget ifråga,men där lämnade man inte ut några som helst uppgifter pga sekretesslagen,mao att få uppgifterna om kvarvarande skuld/ränta maild,skickad till sej är helt utesluten!

Återstår då att nuvarande ägare visar köparen de papper som gäller för krediten på bilen för att se kvarvarande skuld etc.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Problemet med postväxlar på icke-banktider är väl att de går att "dra tillbaka"?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.