AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
14.735

Stulna/krockade importbilar

Sida 1 av 2
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Tjena!

Jag och hustrun ska köpa oss en ny bil. Valet står mellan Audi A6 -05 och framåt och BMW 5-serie E61. Många av de man hittar är ju importbilar och även om miltalen stämmer och serviceböcker finns osv så blir man ju lite orolig inför köp.

Finns det något sett jag kan kolla upp om bilen är stulen utomlands? Jag vet att det numer är populärt att förfalska eller rent av byta chassinummer om det är riktigt fula fiskar. Likaså skulle jag vilja kolla upp om bilen varit med i olyckor etc.

Tips och ideér är mer än välkommna!!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om bilen är stulen inom EU så kan det synas om man köper en Carfax rapport: Länk Krockar rapporteras däremot inte.

Man kan också kolla med Larmtjänst.

-------
//Lövet
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Tyskland har väl lagkrav på att olyckor och liknande ska skrivas in i fahrzeug va? Om det är en importbil och importören varit så engagerad att han tex kopierat faurzeug så borde väl allt vara grönt?
Bra saker är att kolla att bilen är likadan som utrustningslistan säger att den skall vara, jag minns en MB SLK230K i svart som enligt listan skulle vara Yellowstone (gul) men det fanns inga som helst spår av gult på den. Det är bra början, då upptäcker du exempelvis om bilen är ombyggd från högerstyrd.

I Tyskland uppger säljarna (på begäran) om bilen varit krockad och om säljaren kan garantera mätarställningen.

Tyskt regbevis kan begäras ut från bilprovningen för import till och med 2008 och gissar jag från Transportstyrelsen för senare.

Det allra viktigaste är att kontrollera vem som är första ägare/importör till Sverige. Det är inte alltid densamma som första brukare i och med att en hel del bilar tagits in av firmor eller privata proffsimportörer, dessa är det som kan vara manupulerade.

En bil intagen av en privatperson och köpt hos auktoriserad handlare och som har kvar både tyska regbeviset, köpkontraktet är ett minst lika säkertköp som en Sv-såld.

Mvh Stephan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Håller helt med Stephan, särskillt på sista meningen.

Länk

Den här är tveksam "Svensksåld". Såldes den modellen med den motorn i Sverige överhuvudtaget? Tror inte det..
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld
118d 2009 Inbytt i Tyskland
E61 530d Xdrive 2009 Såld
X1 2.8 (N52B30) Xdrive 2010

BMW K1300GT -09
"En bil intagen av en privatperson och köpt hos auktoriserad handlare och som har kvar både tyska regbeviset, köpkontraktet är ett minst lika säkertköp som en Sv-såld"

Lägger du sedan till Premium selection så borde det bli ännu säkrare !!

Tyvärr så är det inte uppfattningen hos gemene man, utan där är all import = skruvat, mygel, något man inte köper. Jag märkte av det när jag försökte sälja min 1118d -09 som var PS bil med en ägare i Tyskland och köpt av en stor BMW handlare. Det första dom frågade var om bilen var import, när svaret var ja tackade de för sig och lade på.

Här har vi något att jobba på !

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag har sålt flera egenimporterade bilar och blivit uppringd i efterhand för beröm av bilens skick.

Det gäller att hitta rätt köpare mao.

Men visst, okunskap och fördomar (tyvärr orsakade av några enstaka muppar till importörer) leder till skepsis mot import.

Själv köper jag det mesta i bilväg i DE. Bara de alltid nya bremboskivorna och conti. spc.2000 däcken är värda affären...
Da dom flesta bilar i Tyskland ar tjanstebilar kan du rakna med att dom gatt ca 4000-6000 mil per ar
Milen ar oftast bra servade mm men manga bilar har manga mil
Sedan sa forekommer sa kallade mulor sa klart!
Men som sagt kolla in bilen lamna garna till markes handlare som har storre mojlighet att kolla om allt ar ratt!
Redliner; Vad pratar du om? Det finns massor av olika slags ägare i Tyskland miltalen skiljer sig rejält, andelen företagsägda beror på vilken bilklass en Dacia Duster har en mycket låg andel med företagsägda medan 7serie/S-klass har en hög. Så generellt som du skriver kan man inte uttala sig. Jag känner till en 840 som rullade långt över 10000mil på ett år medan en lika gammal 540 har rullat 10000 nu efter 17år. Fördomar och vad är mulor? Prototyper från tillverkarna? Mvh Stephan
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Antal körda mil / år är faktisk lägre på bilar i Tyskland än i Sverige...

Men de flesta 3-5 serie BMW'or med diesel är tjänstebilar som rullar över genomsnittet.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Reiner: Vad bygger du dina påståenden på?

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror andelen BMW:s som ägs av företag i Tyskland är ganska lik situationen i Sverige, se denna Länk. Där står att 80 % av fem-serierna köps av företag och det är ganska likt den svenska situationen där ca 80 % av alla BMW köps av företag.

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att det är många högmilare som letar sig över gränsen (ibland med polerad mätarställning) är förstås att det är dessa man väljer att importera av rent affärsmässiga skäl. Det finns förstås fler högmilare i Tyskland av den enkla anledningen att det finns fler bilar.

-------
//Lövet
Tjenare,
Som sagt binte alla bilar men antar att du kollar pa en bmw 5 eller audi a6
eftersom det ar det som Ryckert skriver!
ca 70% ar tjanstebilar i detta fall(Tyskland)!
Tjanstbilar gar mera mil for det mesta da dom annvands for arbets uppgifter!
Sedan blir dom samre skotta pga samma sak da det inte ar din bil
Men en del skoter om sadana bilar ocksa!
Sedan finns det ju privat agda ocksa som sagt viktigt att kolla pa bilen!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Känner du några tyska tjänstsebilsförare? Rimligen är de som de flesta svenska tjänstebilsförare, dvs de har bilen som en ren förmån.

-------
//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Precis som Andreas skriver så innebär tjänstebil med automatik att du verkligen behöver bilen i ditt jobb, dvs ligger och kör 10-tals mil varje dag. Har du ett jobb som tjänsteman på ett företag så innebär det ofta att du även får en tjänstebil. Blir du sedan avdelningschef så får du i regel möjlighet till en lite dyrare tjänstebil, osv. Vad jag känner till som har dom inte samma begränsningar prismässigt på bilar som ofta direkt eller indirekt gäller i Sverige.

De som ofta kör många bil är de som jobbar som säljare eller vissa typer av serviceyrken. Generaliserar man lite så är det i denna grupp väldigt vanligt med t ex 320d, A4- och Passatdieslar så givetvis är utbudet av långmilade sådana ganska stort.

Att tro att alla tyskar ligger och kör 5-6000 mil per år är bara löjligt. Det är uppåt 30 mil per arbetsdag ett helt år.

___
//Ulf
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ulf, släng in ett "inte" i din första mening så håller jag med dig! =)

Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Glömde ett "INTE".

Precis som Andreas skriver så innebär tjänstebil INTE med automatik att du verkligen behöver bilen i ditt jobb.

___
//Ulf
Da jag bott i Tyskland i 3ar sa vet jag ett och annat !
Dom flesta tjanstebilar gar mellan 4-6000mil ar(Tyskland)
Finns alltid undantag!
Finns alltid folk som justerar matare bade i se och tyskland
Sa lange det finns maniskor ar alla bilar olika!
Att kopa beggad bil ar inte samma som att kopa dammsugare!
Papper historik ar bara en liten del en bil kan ha varit krockad och bra lagad
da gor det inget! kan vara daligt lagad da ar det inte kul!
Att den ar omlackad kan ocksa betyda att nagon har bytt id pa den!

Hm...Absolut så borde tjänstebilar rulla längre...Men om han bilen som förmån, med ett visst förutbestämt restvärde, vad är då vitsen med att "skruva" den om man ändå inte ämnar köpa den utan lämna tillbaka den o ta ut en ny tjänstebil?
Han som köper o säljer vidare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.