AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.986

Vrför inte automatisk klimatanläggning i F10/F11?

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nej, det är inte alls vad som står!

Man skall sätta "önskad automatikintensitet".
Fläkten varierar fortfarande automatiskt i hastighet, men du kan påverka hur känslig den är. I läge fem kommer den alltså att brassa på som 17 om du ökar temperaturen, medan den i läge 1 inte alls går upp lika mycket i hastighet om du ökar temperaturen, utan den släpper in varmare luft istället.

Mao lämna den i läge tre och autoläge på!
Tycker du den reglerar för lite, justera en pinne eller två.

En stor skillnad är ju att man inte ser på displayen att fläkthastigheten varierar, vilket den gör!
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Precis, den går att ställa in i 5 olika intensitet på auto direkt på panelen. På e6x gick det göra detsamma vid utökad klima, men inte direkt på panelen utan man fick gå in i I-driven. Så fort man går på att trycka på fläktsymbolerna däremot, då stängs autoläge off. Tycker det fungerar bra.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Så när man trycker auto och sedan på en fläktsymbol lämnas auto och man styr själv precis som förr?
Hur trycker man då för att aktivera auto och justera automatikintensiteten och behålla fläkten i auto?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
marin:
Jag testade själv i morse. Man justerar alltså fläkthastigheten även fast den är i autoläget. Den lämnar inte auto bara för att man ändrar fläkthastighet.
Vill man styra helt själv, nåja, går inte helt, så får man trycka på fördelningsknappen istället. Då blir fläkthastigheten också helt manuell.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det känns lite som att den överkrångliga MC avdelningen har fått bestämma på personvagnssidan också :) Eller är det någon från Citroen som bestämmer?
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Det finns i displayen en ratt med möjlighet att styra intensiteten direkt i fem steg utan att störa automatiken. Trycker man däremot på fläktsymbol som finns på annan plats i displayen, + eller - ,sätts automatiken ur funktion.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Freude: Inte med Utökad klimat. Då finns ingen ratt för detta utan enbart knappar.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
skönt ! inte bara undertecknad som tycker klimakontrollen är obegriplig

utökad klima, visst är det då så att...

autoknappen = bläddrar mellan TRE olika program
och man kan styra varje program genom att välja
värme mot kroppen och luftflödet från I-drive ratten

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Fel av mig, man styr ju bara tempen med ratten! ( på e6x styrde man även fläkthastighet) . Jag trycker på symbolen för fullt blås när jag vill gå över till manuellt läge, och styr ner fläkten därefter. Det går även att trycka på fördelningsknappen. På auto går det bara att styra mellan fem intensitetslägen via fläkthastighetssymbolerna. Restvärmen verkar vara mycket bättre än på e6x, dock suger den nog också mer batteri då min bil i förra veckan varnade för låg batterinivå då jag använt restvärmen för flitigt. Konsteterade då att jag har lägre batterieffekt på denna bil än vad jag hade på min 525 från -04 vilket känns lite trist. med tanke på all rackarns elektronik i bilen kombinerat med kalla vintrar.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Är de verkligen tre program? Har bara två vad jag vet, auto eller manuellt.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
nu har jag fått kläm på det.
tack marin.

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Hur fort blir det varmt i kupén efter en start i säg ca -5?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.