|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Är inte nöjd med min klimatanlägning i min F11. Kan inte fatta varför BMW inte kan fatta att man vill ha en möjlighet att ha en automatisk klimatanläggning i bilen. Inte nog med det där förbannade drevet med värme och kyla i mitten. Så måste man nu även ställa in fläkthastigheten själv trots att man ställer den på auto! Helt kass tycker jag. Detta är absolut inte premium. Blogg för er med stort bilintresse: Länk | |
|
Låter ju värdelöst, typ som autokliman på E34 :) Det är standardkliman du har antar jag? |
|
|
Jag har inget att anmärka på funktionen på vår bil. Du kanske skulle börja med att läsa instruktionsboken innan du uttalar dig! |
|
|
Om det "förbannade drevet med värme och kyla i mitten" är för avancerat för dig och innebär en finess du inte känner behov av kan du väl låta bli att pilla på det? Lämna det i den röda zonen så fungerar det som en "vanlig" bil utan funktionen. Själv tycker jag det är förträffligt att t.ex. kunna köra full defroster på rutan och vid fötterna utan att sitta och bli illröd i ansiktet även om det är en finess jag sällan nyttjar. Ställa in fläkten själv? Du menar väl att du kan påverka hur mycket automatiken skall reglera fläkten beroende på dina personliga preferenser, om du föredrar orkan för att få upp/ner värmen eller om du föredrar en mer varsam automatik? Samma inställning finns på många bilar, t.ex. V70. Man ställer in det en gång när man bekantat sig med bilen och kanske önskar lite mer eller mindre fläkt i autoläge, sen pillar man inte mer på det. |
|
|
"Jag har inget att anmärka på funktionen på vår bil. Du kanske skulle börja med att läsa instruktionsboken innan du uttalar dig!" Behöver inte läsas. Det är solklart. Ställer man in tex 21 grader så ska ju kliman sköta allt själv för att hålla den tempen i bilen. Och absolut fläkthastigheten. Den ska man inte behöva pilla på. För ställer man den på 5 tex så sänker det aldrig utan ligger hela tiden på den hastigheten. Och då blir det bastu i bilen. Jag vill ha mycket fläkt i början för att få upp värmen men att den sen sänker hastigheten. Men det gör den ju inte. Måste jag göra själv. trots auto. KASS!!! Blir väl samma skit läge i sommar när det är varmt i bilen och man vill ha kallt. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Drevet är bara störande. Vill att bilen reglerar själv för att hålla tempen. Är ju det som är hela grejen med AUTO!!! Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Just ja. Och det är det bilen gör, reglerar själv! Sen kan du manuellt gå in och overrida om du vill ha det svalare i mittublåsen. Jag ser inte problemet, låt vredet stå på rött och sätt en svart tejpbit över det, slipa bort det, borra upp ett stort hål och sätt dit en doftgran etc... Du vill inte alls ha mycket fläkt i början när motorn är kall då det innebär en långsammare uppvärmning av kupen. Därför börjar klimatanläggningen "gasa på" med fläkten först när motorn kommer upp i en viss temperatur. Finurligt. |
|
|
Såg att du haft en E39a. Tyckte du den klimatanläggninen var lika kass som jag tycker den fungerar bra? :) Den begränsar fläkthastigheten tills kylvätskan uppnår 45C varpå den drar på full fläkt som sedan trappas ner i takt med att kupetempreaturen stiger för att sedan lägga sig på tre prickar = lågfart. Precis som det skall vara. |
|
|
På min E39 var den ännu sämre tycker jag. Och man kan inte alls ställa mittenvredet på rött. För då kör den ju värme i mitten konstant så man blir bastu varm. Man måste ALLTID ställa om mitten vredet till kallare efter ca 30 min i bilen. Så att ställa den på rött o att bilen då reglerar själv är ju bara gojja! Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Reglaget i mitten mellan mittutblåsen är till för att man ska kunna ha svalare än i resten av utblåsen. Ställer man den på rött så får den samma temp som resten. Så är det va? Jag kör E39 nu, och den reglerar precis som marin849 skriver. Den börjar lugnt, för att sedan blåsa på när motortempen gått upp, och sen går ner igen när kupetempen uppnåtts. Enda gången jag rör kliman är om vi sitter 4 pers i bilen, då klarar den inte av kondensen automatiskt. Låter ju knepigt att fläkten inte reglerar sig själv på din bil? |
|
| är inte "drevet i mitten" en inställning för friskluften? | |
|
Om du i autoläge pillar på knapparna för fläkthastigheten låses denna på vald hastighet. Tryck på auto-knappen och hastigheten regleras automatiskt. Mao pilla inte på knapparna för fläkthastigheten. Mvh H |
|
|
Har du några referenser från andra premiumtillverkare som har bättre klimatsystem än BMW? Drevet i mitten som det klagas på är en genialisk BMW finess som funnits med länge. Precis som det påpekats ger den svalka kring huvudet och värme kring fötterna precis som det skall vara. |
|
|
Nä så är det inte på dom nya Håkan. Att den börjar lugnt och ökar när motortempen är uppe är bra. Men den lugnar ju inte ner sig sen igen. Jag har den ställd på 3 och där ligger den oavsett temp i bilen. Men får väl läsa på lite och kanske åka in till grabbarna på BMW o få en lektion ;) Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Craile, vad exakt menar du med "jag har den ställd på tre"? Manuellt? Med mittvredet ställd på max rött i min E39a (och E28, E36, E46, E38 osv) är det som att vredet inte finns. Dvs lufttemperaturen för alla utblås i brösthöjd kommer att hålla exakt samma temperatur som utblåsen på golvet och vid rutan och alltså styras automatiskt beroende på hur du ställer in fläkt och temperatur. Det kommer aldrig komma varmare luft i mittutblåsen än övriga utblås. En varm sommardag när jag trycker på max kyla kommer det också bli precis lika kallt i mittenutblåsen som vid golv och ruta även att vredet står på max rött. Det enda vredet gör är, som Japmax skrev, att man manuellt kan tvinga in valfri mängd friskluft och därmed få in just frisk luft även om man brassar på med golv (torka skorna) och vindrutevärme (avfrosta rutan). Jag misstänker att missförstånd om vredets funktion har gett en del klagomål på systemet. Om man tror att man måste pilla på vredet för att justera temperaturen i bilen kan man t.e.x få grillade fötter som det ibland klagas på. Dvs man ställer in 23C och auto, men ställer vredet åt det blåa hållet för att 23C blev för varmt, istället för att sänka temperaturinställningen. För att hålla 23C måste alltså utblåsen vid fötter och ruta skicka in skållhet luft för att kompensera att föraren släpper in kall luft i mittutblåsen. |
|
|
Jag håller med om att det är dålig funktion. Det tycks inte vara någon autofläktjustering alls utan de kör alltid på i samma hastighet. Volvo fungerar helt annorlunda. Varje drastisk temperaturändring åtföljs av en höjning av fläkthastigheten för att så snabbt det går få vald temperatur. Jag har den utökade kliman, hur dålig den är som std vågar jag inte gissa en gång. |
|
|
marin849: Jag tror han syftar på en inställning i Idrive. Det går att i Idrive förfina inställningarna för ett perfekt klimat i bilen, samtidigt som det är fullt lika enkelt att ge klimatautomatiken ett oönskat beteende via felaktiga inställningar vilket jag gissar på att Craile lyckats med. |
|
|
Skulle klimatanläggningen på F10/F11 alltså vara drastiskt försämrad jämfört med E39 och E60? Volvo V70n på jobbet har en riktigt kass klimatanläggning. Den skickar liksom aldrig ut nån värme. Det slutar med att man får öka temperaturinställningen successivt om man kör långfärd annars börjar man frysa. Brukar hamna runt 26C i inställning om det är kallt ute. Vet inte om det är pga att det är en Drive-modell där man skall hushålla med värmen!? |
|
Karl-Hilding |
På 530 så varierar fläkthastigheten efter behovet. Och även på E87, E46 och E39. |
|
Kan detta ha med saken att göra? "SITUATION The intensity of the air flow from the integrated automatic heating and air conditioning control panel (IHKA) is too strong or too weak in "Auto" mode. CAUSE The customer is not familiar with the new IHKA control panel. There is no fault with the IHKA system. A new IHKA control panel was introduced on vehicles from the 2010 model year that included a new setting; this gives control over the air intensity in "Auto" mode. At the same time, the display operation was changed to display either "fan speed" in "Manual" mode, or "intensity" in "Auto" mode. Customers are not aware that they should use the fan speed buttons when in "Auto" mode to set the air flow to their liking. CORRECTION Instruct the customer about the intensity of the Auto program function styles in the control panel of the IHKA system. Point out the section in the Owner's Manual that deals with this feature." |
|
|
Precis så är det marin849. Customers are not aware that they should use the fan speed buttons when in "Auto" mode to set the air flow to their liking. Var ju det jag sade. Att man ska sätta önskad fläkthastighet själv även i auto mode. Lite kompiserat men säkert jätte bra om man lär sig. Men helt automatisk kan man ju tyvärr inte kalla den! Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.