AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
26.511

Dax för sommardäck

Sida 5 av 6
zcooter
Annars fick Good year eagel F1 assymetric bra resulatat av "auto motor & sport" senast eller näst senast numret i deras däcktest
kör man inte bana är dessa bra däck enligt dem och mig med
Efter att ha läst de flesta av Lasses inlägg så går de mest ut på att provocera. Men alltid med glimten i ögat - om han får säga det själv. När alla sakliga argument talar mot hans egna teser finns det inget annat än att ta på sig stora offerkoftan och ta till personangrepp. Mindervärdeskomplex är ett ord som sammanfattar det hela rätt bra. Och det behöver man inte vara professor i psykologi för att förstå ;-)

Marin: jag tror inte riktigt på det där. Kör man försiktigt så behöver man ju inga säkerhetsmanicker som airbags eller säkerhetsbälten heller. Bra däck ger ju ganska bra marginaler för en liten extra kostnad.

Jag håller dock med om att detta är uttjatat, det kommer alltid finnas en marknad för "billigaste-billigt". Och det är inte alltid motiverat att köpa värstingdöck. Det intressanta är vilket däck som ger bäst prestanda för bäst pris. Just nu verkar Dunlop ligga bra till.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ett NYTT lågbudget no-name däck har bättre vattenplaningsegenskaper än ett slitet super luxury ultra performance premium däck.

Marin: Just den där hypotesen motbevisades ju för ett tag sedan i Apple Motor und Nörd vill jag minnas :-)
Sen är kanske inte sannolikheten särskilt stor att de som köper budgetdäck byter varje år. Finns ju en anledning varför de väljer det billigaste som finns...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Detta är en diskussion som aldrig tar slut då det strikt sett verkar finnas två läger (med några få däremellan).

1. De som förespråkar "billiga däck" eftersom de fungerar bra i de flesta körsituationer. Dessa personer hävdar ofta med en dåres envishet att man kan "anpassa" sin körning efter däckens egenskaper. Att man kan behöva göra en panikmanöver eller panikbromsning pga. oförutsedda händelser är inget de vill ta med i sin kalkyl.

2. De som ser däckvalet i ett större perspektiv och inser att TOTALKOSTNADEN nästan alltid är mycket lägre om man köper kvalitetsdäck pga. längre livslängd, lägre förbrukning pga lägre rullmotstånd och färre problem med t ex. obalans efter lite slitage (ständiga ombalanseringar kostar en bra slant samtidigt som det är fruktansvärt irriterande att behöva åka till däckverkstaden i onödan). Att både komfort och grepp också nästan alltid är mycket bättre är faktorer som gör att körupplevelsen blir både trevligare och framförallt säkrare.

Otaliga tester visar på att billiga kinadäck och liknande skräpprodukter har sämre grepp än premiumdäck - framförallt i väta. Enstaka undantag där ett billligt däck har lyckats prestera bra i något enstaka test bör man se som just "undantaget som bekräftar regeln".

Det som gör mig lite fundersam är hur vissa prioriterar sina däckval - de kan lägga ner tiotusentals kronor på värsta fälgarna men sedan sätter man på billigast möjliga däck på dem...att prisskillnaden mellan lågprisskräp och kvalitetsdäck numer ofta är förhållandevis liten gör mig än mer fundersam.

Hörde av en välinformerad källa i däckbranschen att däckhandlarna tjänar ungefär lika många kronor på varje sålt däck oavsett vilket fabrikat det är - så de har högre prispåslag på billiga däck räknat i procent! Något som en del "oseriösa" däckhandlare givetvis inte är sena att utnyttja när de säljer in de billiga däcken hos vissa kunder...
Det finns ett ordspråk som kan anses vara passande i denna fråga:
"Det är dyrt att vara fattig!"

Men denna fråga är ungefär som religion och politik - har någon bestämt sig, är det i praktiken omöjligt att få denne att komma till insikt... ;)

Jag har testat ett antal olika däckfabrikat och modeller genom åren och den samlade erfarenheten jag har fått, är att allt annat än "premiumdäck" blir både dyrare och sämre i längden.
Av premiumdäcken är det ett märke som sticker ut lite extra och presterar snäppet bättre över hela livslängden och dessutom generellt håller längre - Michelin! Dyrare i inköp än lågprisdäck men ser man till totalkostnaden blir milkostnaden lägre...

Mina 20 cent i diskussionen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
På min F01 skulle jag inte sätta på Linglong eller nått annat lågbudget, men på min träskaudi (A6 avant -97) som kostade 5 lax i inköp köper ja det billigaste som går att få tag på. Den rullar max 2-300 mil/år och då bara lokalt (till Bauhaus, returpunkten, stallet, osv)

Marin: där håller jag med dig, är det frågan om en brukshäck som inte rullar mer än ett par hundra mil finns det ingen anledning att köpa Top-of-the-line.
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
jag har nu beställt Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 inte speciellt dyra men dom blir nog bra på en gammal 525 :), läste att dom skall ha lite för "mjuka" väggar? vad innebär det igentligen?? dom har juh fått typ 91% när man kollar tyrereviews, åkte på nankang med V-mönster på en E36..den ville gärna bli obehaglig i regn.
GY F1 Assym 2 har ju fått bra recensioner i tester och är ett däck jag funderar starkt på inför kommande byte. Jag skulle inte vara orolig för det.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Kan tipsa om Kumho ECSTA KU31, har haft dessa både på min tidigare E39 540i/6 samt min nuvarande M5 E39, har totalt kört slut på 2-3 uppsättningar och de håller bra, bullrar lite, greppar fint i kurvorna och levererar dessutom alltid vid rejält inspirerad körning i regn, en av mina svagheter :)
Jo
11
Johan.G
M3-CAB -03
Jag införskaffade 2st Michelin PS2 att sätta bak på min M3. Valde bort falken däcket, skiljer ju inga jätte pengar. "Känns" ju så mycket bättre å åka på ett par Michelin än Falken. Även om det nu kanske inte skiljer så väldans mycket egentligen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Johan.G, tror du gjorde ett bra val!

Precis som du själv är inne på - ofta är det rätt små pengar det skiljer mellan ett premiumdäck och ett budget/lågpris dito.
Kör man med premiumdäck vet man att det är bra däck som fungerar bra i alla situationer, kör man med budget/lågprisdäck är det nästan alltid en eller flera egenskaper (oftast våtegenskaperna) som är sämre när de verkligen behövs som mest i en paniksituation.

Marin och Kristoffer_L, jag förstår hur ni resonerar men jag tycker ändå personligen att resonemanget haltar lite då en "paniksituation" är lika hal oavsett hur många mil man kör - visst minskar sannolikheten att hamna i en sådan ju kortare sträcka man kör årligen. Men den dag man eventuellt råkar ut för den, vill man ha bra däck.
Och skall man spetsa till det lite ytterligare: Ju sämre bil med sämre krockskydd och färre/inga aktiva och passiva säkerhetssystem - desto bättre däck borde man ju logiskt sett ha. ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
I år testade jag michelin pilot super sport. Sjukt bra däck :)

Mina erfareheter av falken sulorna är att dom duger gott för vanlig körning. Men börjar det svänga så ger dom ett svajigt intryck. Dom är för mjuka i stommen helt enkelt.

pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
ni som kör på GY EF1 assymetric 2, upplever ni mjuka väggar med svaj ?
Johan B: Nu tror jag du drog det lite till sin spets, jag menade inte att man skulle köpa asienskräp utan att det kanske är overkill att köpa PS2:or eller SC5 till ett större värde än bilen om den dessutom bara rullar mycket korta sträckor...det finns en uppsjö av kända tillverkare (Dunlop, GY, vredestein, Uniroyal mfl) som ju är klart vettigare alternativ om man nu vill spara pengar på själva däckinköpet. I övrigt håller jag med om dina argument och med över 3000mil per år hade jag inte haft råd att köpa budgetskräp ;-)
Kristoffer: vad pratar du om egentligen?

Till dig skrev jag en liknelse om Apples telefoner, ur minnet som jag läst på Fejjan. Syftet var att belysa ordstävet "man får vad man betalar för".

Inte ens om jag läser med tjockaste läsglasögonen kan jag se ett personangrepp. Men du läser in ett personangrepp på dig i, blir arg, går igenom alla mina inlägg för att se vad jag sagt, och går sen till anfall?

"ta på sig stora offerkoftan och ta till personangrepp. Mindervärdeskomplex är ett ord som sammanfattar det hela rätt bra. Och det behöver man inte vara professor i psykologi för att förstå"

Det där kallar jag ett rejält personangrepp. Vem är det egentligen som ägnar sig åt personangrepp?

Nåja, det kan jag ta. Du kanske inte menade vad du skrev? Jag menar personligen alltid vad jag skriver. Det kanske inte passar dig på läppen, men jag står ändå för vad jag tycker. Och om/när jag säger något fel - vilket händer - så ber jag om ursäkt. Man är aldrig sämre än att man kan bättra sig.

Det jag reagerade mot - och fortfarande står för - är att många (yngre?) trycks ner av korkade medlemmar som antingen uttrycker sig klumpigt i skrift, eller verkligen ÄR lite elaka, känner sig lite bättre om de får trycka ner andra - snackar om att "folk är dumsnåla" "inte har pengar" etc.

Ge FAN i att trycka ner andra, ALLA kan inte ha lika mycket pengar eller vara lika duktiga - men det är oftast bra människor ÄNDÅ!

Vad gäller Michelin så har jag Pilot Sport 235/40 18 på ena E39:an sedan 2009. Jag är nöjd med dem, men tycker de är lite bullriga. Och är inte så imponerad av greppet i väta.

Som herr Asskicker skrev: "Grejen är ju den att det handlar om EN panikbromsning och ETT barns liv.

Du kan köra hur lungt som helst men en enda gång springer det ut ett barn framför bilen och den gången önskar nog både du, barnet och dennes föräldrar att du hade michelindäck hellre än chingchong/linglong/achilles eller annat Kinaskräp som passerar i 50km/h när Michelin står still.

/Jonas (som inte är dumsnål)"

Så nu vet vi att Jonas inte är dumsnål -- det säger han nämligen själv. Men kan någon förklara varför han nämner Michelin, som har välkänt och väldokumenterat längre bromssträcka i regn jämfört med konkurrenterna?

Dessutom: kör du så fort att du inte hinner bromsa -- då kör du FÖR FORT, oavsett friktionen mot vägbanan.

Om man vill ha korta bromssträckor är det en liten lätt bil med breda, bra däck som gäller. Men FRAMFÖR ALLT: håll nere farten!!!

I detta test av Apple Motor und Nörd får Michelin stryk av Linglong:

Länk

Har själv letat nyare däcktester, av 235/40 18 där bromssträcka på torrt, vått anges i meter, buller i decibel -- men jag har inte hittat något. Jag vill INTE ha ett test där ett gäng grabbar kör några varv runt en racebana och sedan sätter subjektiva betyg 1-10, jag vill ha hårda fakta. Är det någon som kan tipsa om ett sånt test? :)

Jag hittar inte ens AM&S i någon av affärerna i närheten (bor i Tokholm) --- har den tidningen lagts ner? Teknikens värld hade sådana test förr om åren, men tyvärr oftast i extremt små dimensioner - 16-tumshjul och ännu mindre.

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Lasse_Sl500: I testet du länkar slår Michelin linglong i 4 av 6 grenar, förlorar 2. Men vad som är mer intressant är att detta är ett Michelin energy saver däck som bara finns upp till 16 tum...
Ovan har vi diskutrerat storlekar omkring 18 tum och "konsumetdäcken" heter då PS3 och Primacy 3... dessa har helt andra målsättningar än Michelin energy saver som framför allt har lågt rullmotstånd...

För att besvara lite av ditt övriga svammel: Jag kör en liten bil med breda däck, 130i med 255/225 i 18 tum givetvis skodda med PS3or)

Jag kör försiktigt på alla ställen där det normalt finns barn och andra risker, men vet av erfarenhet att det t.ex. kan dyka upp barn ur diket på smala kurviga 70-vägar långt ifrån bebyggelsen... Vem vet, jag hade kanske lyckats veja den gången även med chingeling-däck, men nu var vi nog alla glada att det satt Michelin pilot däck på min gamla M3 E30.

/Jonas
Det är bra med en åsikt Jonas, synd att du inte kan hålla dig från att vara oförskämd igen - det hade varit lättare att ta dig på allvar om du undvikit oförskämdhet - något jag inte tror du skulle vara IRL.

Conti SC5 är helt klart det däck som vinner flest tester. Löjligt att påstå att Michelin skulle vara något speciellt, när det så tydligt motbevisas av tester. Rätta mig gärna om jag har fel.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Lasse: Exakt vart i mitt inlägg var jag "oförskämd" nu?
Mitt inlägg rättar ett fel av dej, svarar på en fråga från dej samt berättar om ett tillfälle då jag var en hårsmån ifrån en väldigt hemsk olycka...

Conti SC5 och PC5 är mkt riktigt testvinnarna i år, och mkt trevliga däck, ordnade montering av PC5or åt min syster och svåger för ett par veckor sen, även svärfar bytte till PC5or efter min inrådan i våras.
Jag har som exempel på premiumdäck nämnt Michelin i mina inlägg, då det är det märke jag brukar välja, men givetvis är även Conti riktigt bra premiumdäck.
Premiumtillverkarna enligt mej iaf: Conti, Michelin, Pirelli, GoodYear och Bridgestone. "Nästan premium": Dunlop

/Jonas
Det är väl rätt uppenbart?:

"För att besvara lite av ditt övriga svammel: "

Jag gillar att gnabbas, men när du säger "ditt övriga svammel" så reagerar jag. Alla får vara hur de vill själva, men JAG ogillar att tilltalas så. Tonen här på AP är oftast trevlig, men en del av oss kommer inte riktigt överens, så man vet inte alltid vad som ligger bakom ett respektlöst ord. Och när jag inte känner dig, inte hör tonen så vet man ju inte vad som menas.

Personligen har jag svårt för messerschmittar - folk som inte respekterar att andra människor gör andra val än de själva. Det är nästan som däck-talibaner som blir påträngande med sina åsikter, som inte nöjer sig med att ge råd utan *tvingar* på folk sina åsikter, med en magistral och ibland direkt nedlåtande ton istället för att bara släppa taget. Allt annat än *deras* val är idioter, snåljåpar, dumskallar.

Skit samma. :) Håller hellre en trevlig ton, vill inte såra ngn. Men vissa tar ju illa upp utan orsak, och vräker ur sig dumheter - helt utan finess. Och när det hänt ett par gånger så undrar man ju: vad är det för jävla tokdårar man talar med? :)

Jag gillar också Michelin, och min erfarenhet säger att det är ungefär samma sak bland de bättre märkena: Michelin, Conti, Pirelli, Dunlop, Good Year, Nokian. Jag har haft alla de märkena på bilen, men inte på senare år. Det är trots allt inte rymdvetenskap - det är fyra gummiringar även om skillnaden mellan det bästa och det sämsta är stor.

Jag behöver själv nu två nya uppsättningar 245/275 till både 540 och M5. Blir dyrt när det kommer på en gång tycker jag, som dessutom har style 65-fälgarna på renovering just nu. Det blir snabbt 20 loppor, och det svider när det är mycket annat som kostar.

Lutar åt Michelin Ps3/Conti SC5, Dunlop Sport Max RT eller GY Assym, eller Nokian Z G2. Vilka är tystast av dessa - är det någon som prövat dem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.