AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
26.507

Dax för sommardäck

Sida 4 av 6
Jo
11
Johan.G
M3-CAB -03
Lånar denna däck-tråden för lite synpunkter angående däckval till en M3 e46 cab.

Fram sitter nu nästan nya Falken FK452 (satt på när jag köpte fälgarna)
Bakdäcken är nu helt slut, så de behövs bytas ut.

Vad ska man välja för bakdäck?

Känns surt att byta ut framdäcken då de är så fräcscha.
Så hur ska man göra?

*Får man ut nått av att välja dyrare bakdäck som Michelin PS2.
*Eller ska man köra likadana däck fram som bak (FK452)
*Finns det nåt annat "billigare" däck som passar bättre bak än FK452

Nån som har nån idé?

Mvh Johan

Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Ingen som nämner pirelli p zero? Är dessa bara dyra eller är de bra? Utmanare till Michelin?

Hur använder du bilen Johan.G? Glider på stan, bana? Har man ekonomi så är väl ett kvalitets däck att föredra men finns roligare saker att lägga pengarna på. Vad kostar falken däcken då? Är de tysta och bra så hade jag nog köpt nya sådana, härligt att ha likadana runtom.

Jo
11
Johan.G
M3-CAB -03
Ingen bankörning med caben, men gasar gör man ju ibland, känns slöseri å ha en m3 annars.

Jo klart att kvalitets däck är att föredra, men min fundering är spelar det nån roll om man har kvalitets däck bak om man ändå har Falken fram?

Prisskillnaden är ungefär 700kr/st.
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

Falken borde väl räknas som kvalitets däck eller har jag fel?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Nicklas_A: Där har du npg fel, Falken placerar sej väl nånstans mellan rena budgetdäck (typ nankang) och mellanklassdäck (typ BF Goodrich, firestone)

/Jonas
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

Azkikr: Trodde falken va bättre, men de va bara en gissning. testat Pirelli p zero?

Jag kan rekom Achilles ATR Sport. Riktigt mjuka och tysta däck. Jag hoppas någon motortidning testar detta däck så man kan tysta ner alla haters. ; )
zcooter
Läs senaste eller näst senaste av "Auto, Motor & sport" så får ni reda på ett o annat
Kan du länka?
Vinyl: varit med om en oförutsedd paniksituation med däcken? Kört 2000mil med dem ännu? Provat hur det är att forcera en motorväg i 100km/h utan vattenplaning? Nej, jag tänkte väl det ;-)

Fram tills dess så får jag nog klassas som "hater" även om jag hoppas att du egentligen har rätt, visst vore det fantastiskt om det fanns ett billigt däck som hade lika bra prestanda som premiumdäck! Tyvärr kostar kvalitet av den enkla anledningen att utveckling kostar stora pengar men däck är precis som bra bromsar en billig livförsäkring.

Dunlop verkar i år ha fått till ett riktigt bra prestandadäck som dessutom är ett par hundralappar billigare än Michelin och Continental.
zcooter
Lite svårt, då jag läste tidningen och hittar den inte på deras sajt :-)
Gud vad jobbiga ni är, alla ni som alltid skriver dryga, negativa inlägg där ni alltid vet bäst, ska skriva andra på näsan... Ekonomi behärskar ni, värdsmarknaden är ni professorer inom, marknadsföring kan ni på era fem fingrar, Ingenjörer är ni på universitet, och framför allt är ni experter och kan berätta för ALLA andra vad som är ett kvalitetsdäck.

För ni är nämligen även expertförare på elitnivå. Ni kör era 118 diesel på bana, era familje-SUV-dieslar i extrema förhållanden på gränsen hela tiden. Alltid redo på en panikbromsning.

Och ni har minsann läst senaste numret av Audi Motor und Nörd! ;)

Om nu Nicklas_A tycker att Falken är ett OK däck, FINE, kan han inte få tycka det då?

Eller om Vinyl tipsar om att ATR Achilles är ett bra däck, DÄRFÖR ATT han har den ERFARENHETEN. vad är det för fel mel det? Det är val bra, positivt?

MÅSTE det alltid sticka fram en nörd med sina plattityder och skriva något negativt?

Kan ni inte istället komma med något positivt SJÄLVA??? Bidra? Berätta om era egna ERFARENHETER , inte vad ni läst?

Kristoffer:

"kvalitet kostar nämligen alltid, av den enkla orsaken att utveckling kostar"

- så du tror på fullt allvar att t ex Apple iPhone kostar dubbelt så mycket pga sin kvalitet? Kvaliteter, som t ex att du inte kan byta batteri själv, inte kan lägga in dina egna låtar, därför att den tror att Göteborg ligger mitt i Östersjön på sina kartor, pga sin stora skärm? Eller för att den inte ens har radio? Eller för att Apple försöker ta patent på något som ser ut som en telefon, och stämmer skiten ur alla som försöker tillverka en?

En iPhone är dubbelt så dyr som en Android, inte pga utveckling utan pga att de lyckats få dig att TRO att den är "speciell". iSpecial. Psykologi. Du mår bättre om du kan "unna dig en iPhone", för den har ett kromat äpple på locket, och alla branschtidningar, Apple Motor und Nörd skriver att den är "speciell".

:)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Citat:
"Om nu Nicklas_A tycker att Falken är ett OK däck, FINE, kan han inte få tycka det då?"
Det är väl ingen som hindrat honom att tycka det? Att få mothugg hör till på ett diskussionsforum. Det ingår i det demokratiska samtalat att lika väl som man får framföra sin åsikt så för andra protestera, invända och ifrågasätta.
Citat:
"Det ingår i det demokratiska samtalat att lika väl som man får framföra sin åsikt så för andra protestera, invända och ifrågasätta."

Tack för upplysningen om det självklara, och jag har väl säkert förolämpat en hel folkgrupp. :) Det kan inte hjälpas.

Det jag menar är att här är det två killar (på sista sidan) som vill rekommendera däck som de har personlig ERFARENHET av, men tystas genast ner av en massa som SAKNAR erfarenhet - åtminstone vad det verkar? Och ibland ganska nedlåtande?

Jag tycker bara att kritiken är ganska, för att inte säga HELT ogrundad, ganska ofta. :)
Du är för skön när du skriver Lasse.

Givitvis är alla som äger en bil expertförare på elitnivå, kör på bana flera dagar i veckan och kör på gränsen till att behöva panikbromsa ständigt och jämt.
Nä, så är det ju faktiskt inte. En normalförare som jag kräver inte det bästa och just de däcken jag skrev om duger mer än väl till mig och många andra. Har dock bara kört nån hundring med dom men är mycket nöjd. Mätte ljudnivån för en stund sedan och då låg jag i 120 km/h och hamnde på 70/71 decibel.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Grejen är ju den att det handlar om EN panikbromsning och ETT barns liv.

Du kan köra hur lungt som helst men en enda gång springer det ut ett barn framför bilen och den gången önskar nog både du, barnet och dennes föräldrar att du hade michelindäck hellre än chingchong/linglong/achilles eller annat Kinaskräp som passerar i 50km/h när Michelin står still.

/Jonas (som inte är dumsnål)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jonas,
Om eventuell olyckan hänger på att du har dyra märkesdäck eller inte, kör du för fort. Jag har haft alla möjliga däckfabrikat på alla möjliga bilar och min erfarenhet är att vissa lågbudget no-name däck har sämre fäste på våt asfalt. Men då är det bara att anpassa farten.

BTW med ditt sätt att tänka hoppas jag att du har uppgraderat till Porsche bromsar på din bil, för då kapar du ytterliggare några meter.

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Marin: möjligen blev jag lite uppretad när folk resonerar så dumsnålt... skillnaden mellan ett budgetdäck i pris och ett premium är mkt liten, ser man till premiumdäckets ofta längre hålbarhet är prisskillnaden ännu mindre.

Har man det "knappert" kanske man inte MÅSTe åka på 18 tummare...

Ett Annat tips är att om ekonomin är en mkt trång sektor satsa på ett mellanprisdäck av bra kvalite, typ BF Goodrich eller liknande... vilket har bromsegenskaper inte långt från premiumtillverkarna.

(porschebromsar är relativt dyrt om man jämför med däck...)

/Jonas
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Lasse,

saken är mycket enkel. Det handlar om att de allra flesta bilförare saknar kompetensen att bedöma kvaliteten hos däck. Egen ERFARENHET är i allmänhet mycket sämre än att läsa däckstester.
Obegripligt varför folk av snålhet (och dumhet?) envisas med att köra med olika däckfabrikat på fram och bakaxel, extra anmärkningsvärt när man ändå pyntat en betydande summa för att åka M3 eller annan 'prestandabil'.
Min erfarenhet är att premiumdäck slår budgetdäcken och framförallt lågprisdäcken med hästlängder både beträffande grepp i vått & torrt, bullernivå och livslängd!
Mitt stalltips blir därför - köp ett däck som motsvarar vad bilen levererades med som ny. Michelin Pilot är och har alltid varit mitt favvodäck men även Conti Sportcontact, Bridgestone Potenza, Pirelli P ZERO osv. brukar prestera bra, inte bara i tester utan framförallt i verkliga livet där skillnaden i slutändan kan handla om liv eller död precis som azkikr påpekar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.