AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
26.509

Dax för sommardäck

Sida 2 av 6
Jag har en uppsättning michelin pilot super sport 275/30-19 samt 245/35-19 till salu, sprillans nya.

Kom med ett vettigt bud om du är intresserad.
Jag har Hankook Ventus K104 235/35 19 runt om, helt OK, men jag är ingen Schumacher...På original fälgarna sitter det 235/45 respektive 255/40 17" Falken FK452, helt OK däck det med, jag kan dock inte uttala mig personligen då de inte rullat en meter, o det lär så förbli...På bruxisen sitter det Federal SS595 205/40 17, även det helt OK däck, speciellt med tanke på priset, inga super däck men inget skit heller. Kommer även sitta SS595 på min tredje bil, 225/45 17 fram respektive 235/45 bak.
Om man söker prisvärda däck så är Falken ett gott alternativ, Federal SS595 är ett bra budget däck, men det var väl inte den typen av däck som det frågades efter :)
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag väljer mellan dessa:

Toyo Proxes T1 Sport
Continental Conti Sport 5
Goodyear Asymetric 2
Yokohama Advan Sport..

Vilka hade ni valt?
Bianca: Har haft Toyo just i 19" o de var väl OK.
Av de du nämner så skulle jag kört med GY. Men med tanke på hur snällt du kör o gissningsvis endast när det är torrt så skulle jag slängt på Federal 595Evo, bra däck till bra pris, strax under 5" för 4 däck i rätt dim. Det var iaf så jag resonerade när jag köpte sulorna:"Kommer ju ändå bara glida när det är soligt o fint". Pengarna som blir över kan man lägga på annat kul, tex uppgradera/bytta lämpliga bussningar eller riktiga bromsbelägg, för sådana kostar en hel del...
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Står mellan Continental eller Goodyear.blir nåt av dom 2

Federal 595evo,was ist das??
Det är ett bra prisvärt däck, visst inte alls i klass med "top of the line". Den som tror att ett "top of the line" däck kan klara alla situationer lever farligt. När jag rullar på mina "budget däck" så tänker jag på att de är inte marknadens bästa o anpassar farten därefter, speciellt vid väta eller liknande. Men absolut de skillnader som finns kan vara de som gör att man undviker en olycka, eller kanske att man hamnar i en olycka pga "övertro" till däcken...Vad jag säger är att på rena "sommarbilar som rullar lugnt o värdigt vid torrt väglag" så duger det utmärkt med "budget", iaf i mina ögon. Bättre då att byta till nya däck efter 4-5 år än att rulla vidare på stenhårda "märkesdäck". Mina Hankook har suttit på i hela 7 år o har fortfarande dryga 6mm kvar, de lär vara bra hårda, så med andra ord vore det på sin plats med nya...Om man däremot sliter ut däcken inom 2-3 år så kan även jag tycka att det kan vara värt med "märkesdäck", men eftersom det inte är min körprofil så...Till bruxisen köper jag budget av den enkla anledningen att däcken räcker i regel 6 mån (dvs ca 4000 mil) sen är det dags för nya...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag beställde mina däck idag.
Continental ContiSportContact 5P
275/30-19 & 235/35-19
Jag har lagt på fyra nya Hankook (Ventus S1 evo K107 285/35 ZR19 99Y 4PR) (255/40 fram) på M6 och får dåliga köregenskaper. Bilen ålar sej i högre hastigheter och abs lampan tänds ibland obefogat. Har läst många trådar och trott att det va fel däcktryck som var orsaken. Har testat flera olika tryck men det blir inte bra.
Kan det va att däcken är för mjuka för bilens tyngd?

En däckkille sa att antagligen behövs runflat till denna bilen, kan det verkligen vara riktigt?
Ska nu köpa 4 nya däck och denna gången måste det bli bra!
Tacksam för tips om däck som är garanterat bra till just M6, priset är sekundärt denna gång
Jag kör Continental sport contact 5 på m3:an och min farbror kör samma på sin c63 amg. Riktigt bra däck och oväntat bra bett när det är blött ute. Tror inte du måste ha runflat på men ett par bättre premium däck löser nog problemet

M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Wannabe: Jag körde med Michelin 235/35-19 fram , 275/30-19 bak på min M3a E46. Bytte till samma däck som du, dvs. Hankook V12.

Det fungerade inte alls för mig, blev vinglig på vägen och antispinnen slog igång så fort jag funderade på att svänga. Hade vatten i bagaget kändes det som...

Det blev dock bättre efter några hundra mil, dock tyckte jag att bilen var bra mycket skönare på Michelin sulor.

Inget du märkt av när du bytte?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Hugga: Varför kör du med koreanska lågprisdäck på din M6? Lägg till en slant och köp ordentliga premiumdäck istället! Jag har Continental Premium Contact 2 på Z3:an och Michelin Primacy HP på C5:an och är mycket nöjd med bägge. Det är förstås inga däck som passar på en M6, men respektive fabrikat har ju andra bättre lämpade däckvarianter.

/Masten
Någon som har 235/35/19 till salu?
Behöver 2st.
Masten, jag hade uppfattningen att Hankook va ett mellanklass däck. Jag läste dessutom ett antal däcktest där dom fått väl så bra betyg som premiumdäck. Dock va ju dessa test inte gjorde på just min bil.

Dessutom pressar jag inte bilen hårt när jag kör så jag gjorde bedömingen att dessa däck skulle funka bra för mej.

Nu tar jag dock tacksamt emot tips på något som är gartanterat bra till just min bil.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Hugga: Ja, mellanklass är nog bättre att kalla det, my bad!

/Masten
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
good year f1 asymetric
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Hugga: M-bilar levereras med premiumdäck från antingen Michelin eller Continental. Mitt råd skulle definitivt vara att köra på däck från dessa och då ett däck som "är till för" din M6:a. Tex. Michelin Pilot Supersport, som jag varmt kan rekommendera.

Lycka till, jag är övertygad att du får tillbaka din M6:as körglädje med ovan däck.
Då rekommenderar jag Michelin Super Sport som även någon tidigare gjorde. Dyra men värda vartenda öre och jag vet att Michelin själva rekommenderar dom på BMW M3. Vinnare av i stort varje test det jämförs i.

Länk
Bara att glömma att ta sig fram med sommardäck idag.. Bara ett tips..=)
All snö är borta kl 12.
More Nja.. Tveksamt, Då ska de regna bra mkt-Tycker alltid att jag brukar lyckas ta mig fram med framhjulsdrift & sommardäck men idag va det i princip omöjligt minsta uppförsbacke så var det godnatt..=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.