AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.803

Bra andrabil för upp till ca 30000 kr max 1.8 liters motor ?

Sida 1 av 2
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Hej som texten lyder ovan så undrar jag vad ni tycker är en bra andra bil?
Bilen ska ju vara bra inte så väldigt höga mil. Jag ska använda bilen mest till pendling ca 20 mil från o till jobb. Jobbar natt 12 dagar i månaden så blir ju bara där 2400 km per månad. Då bilen även ska användas att köra med familjen under vintertid och kortare sträckor vill jag ju helst ha en 5 dörrars bil. vill helst ha en bil som rullat max 17000 mil.

Tittat lite och hittar skapligt fina Renault Megane 97:or och uppåt med låga mil och för en billig peng? vad tycker ni om dessa bilar ? tittat lite på denna vad tycker ni jag ska kolla efter om jag åker dit ?
Länk

Kom gärna med förslag och länkar på något som är intressant allt tas emot.

Bor i Skåne så vill ju inte åka längre än 40 mil för att hämta en bil.

BMW = BRING ME WOMEN
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Förutom att den är servad och kamremsbytt så kolla efter oljeläckage mellan motor/låda (höger sida om D7F-motorn), är dyyrt att laga.. Oljesöl/kladd vid svänghjulet =obra..

Kolla rosten också, vanligt.

Om möjligt, ta en scenic 1.6 istället, mkt bättre familjebil, drar marginellt mera.

Man åker skönt i bägge men det är inga raketer.. Eftersom du kör långt så kanske diesel är det bästa ändå. Farthållare hade jag satsat på om jag skulle långpendla.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
Vill ju att du ska få köra något roligare! Eftersom att du vill ha en praktisk "lågmilad" bil inom en hyfsat stram budget så hade jag kikat på E36 touring.
kanske någon av de här två?

320i
Länk

316i
Länk

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Tack för era svar. Ja jag tittar lite på allt möjligt faktiskt. Visst är man intresserad av en Touring också men vet inte hur mkt man kan lita på dem milen. Känns som väldigt lågmilade. Speciellt den röda du länkade till mig. Då ska den ha en jäkligt prima servicebok. Den andra dock känns väldigt mkt mer seriös. Om ni har fler förslag kom gärna med dem. Behöver bil innan nästa veckas slut helst då fast det är ju egentligen ingen brådska.

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

En femdörrars Polo? Känns betydligt "större" på vägen än vad den är. Trevlig förbrukning dessutom och ett andrahandsvärde som borde stå sig bättre än de flesta andra. Leta en tantkörd lågmilad Polo är mitt tips. Länk

MVH
Robert
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Problemfritt och praktiskt: Försök hitta en extra rostskyddad japan. Nissan, Toyota m.fl. Så roligt blir det inte, men det rullar problemfritt och till låg driftkostnad.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Eller en sådan här, hyggligt trevlig att åka i. Länk

MVH
Robert
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
En japanare är nog inte fel kanske... Länk

Mvh Martin
bag's förslag var bäst och roligast

Mercedes A160 är ju så ful så att det finns inte. ;-)

En Almera har jag själv haft en gång i tiden, väldigt mycket bil för pengarna men extremt anonym.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Länk
Tycker du ska åka med stil.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har själv en vit Primera. Om Coop hade haft kvar sitt blåvita sortiment och dessutom sålt bilar så skulle de sälja vita Primeror med texten "BIL" på sidorna i blått ;)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
kan slå ett slag för Peugeot 406.

Bra bil, mycket utrustning till priset (beroende på modell så klart) men generellt iaf.

Trevlig att åka med, hyffsat enkel att greja med själv (vanlig service och såna grejor)

Pigg om man få tag på en 2.2 som inte alls drar så mycket 0,8 vill jag minnas jag fick på min.

Större inne än man tror på utsidan och lastar duktigt mycket i bagaget. (hade en sedan) Kombin är förmodligen ännu bättre men jag gillar in kombi.

Runt din budget finns det garanterar ett antal att kika på.

Niklas

Fransosen
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
En A4 avant eller A3 5d?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Håller med om Mercedes A-klass, trevlig bil att köra och väldigt praktisk; Det blir ett rejält utrymme baktill när man lyfter ur baksätet och den är billig i drift. Att den dessutom har hög krocksäkerhet och antisladdsystem med mera som standard gör den knappast till ett mindre vettigt köp!

//Bjersér
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Väldigt många bra tips nästa allt som jag har varit inne på.

Det har stått väldigt mycket mellan BMW, Renault Megane, Polo, Mercedes A-klass, Renault Scenic, Nissan Almera som min pappa kör och han har varit helnöjd, knappt bytat något på den fast han e ju ganska pedantisk dock enda ägaren.

Sen har jag tänkt mkt på en Audi A3 helst 5 dörrars då jag har 2 barn, ett som är 1 år o 3 månader och ett som är 5 år.

hittar ni flera förslag kom gärna och skriv- länkarna funkar perfekt fick lite nya idéer.

Tycker faktiskt inte Mercedes A-klass är ful men det är en smaksak dock, tycker den är snygg hehe
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Från mitten av 99 fick Meganen 16ventilsmotorn, som är betydligt modernare än den tidigare, dessutom kom faceliften då också med andra strålkastare, baklyktor. Elsystemet blev också förbättrat, transponder nycklar istället för IR.
Rostskyddet är något bättre på faceliftmodellerna efter 99.
Kamremmen ska bytas på intervall om 5år/12000mil beroende på vad som inträffar först.

Mvh Emil
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Där har du ett konkret tips...
Vet ingenting om bilen ifråga, men den faller under dina kriterier iaf.
Kanske inte är helt problemfri att "bruksa", men som sagt...ett till tips ändå.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, såg att någon redan föreslagit en Alfa, men det skadar inte med en till :)

Mvh Janne.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Tack för tipset Janne har denna bilen kamrem eller kamkedja ?
Hur ligger delarna i förhållande mot ex dem vanligare bilarna i Sverige ?
Vad har den för svagheter likaså styrkor ?
Hur är det med rost på Alfa romeo bilarna och motorerna o resterande gärna lite mer info.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
om jag får denna för 10k är det värt ? Länk

pratade med tjejen som äger den hon sa att allt fungerade.
Kamremen var bytt av förra ägaren vid 6000 mil dags nu igen ?
Då jag har en kompis som jobbar som mekaniker och kanske hade gjort jobbet för ca 1000-1500 kr är det värt det då ? för själv delarna kostar väl knappt några hundringar om jag fattat det rätt ?

Lite tips hade suttit fint =)
En sån här är ett tryggt alternativ: Länk
MASSOR med plats i bilen (typ BMW 7-serie), bränslesnål (0.8 landsväg ca 125km/h, samma vid blandad körning 0-90km/h), gott om billiga NYA reservdelar, enkel konstruktion dvs man kan skruva själv om man vill. Jag hade innan den röda en svart likadan som jag ägde i dryga 3 år o ca 15000 mil, de enda två rikitga haverierna var dels en tändspole som "brann upp" samt att laddningsregulatorns kol blev för korta, dvs bilen laddade ej. Utöver detta så var jag "tvungen" att byta följande vid inköp: hjullager bak, bromsskivor fram. Kamremmen byts förslagsvis var 10000:e mil eller efter 6 år, även om VW saknar intervall i serviceboken. Visst ingen bil att glänsa i men den gör sitt jobb. Priserna varierar rätt kraftigt på blocket, mitt tips är att hitta ett så gott som rostfritt exemplar o sedan tala om vad du är villig att ge. Tycker själv att ett helt rostfritt ex där ALLT funkar (inkl klima!) kan vara värd uppåt 15" men då med nybytta remmar osv. Milen är inga problem för dessa bilar, min svarta hade gått 36000 mil när den såldes, köptes för 14000 med fungerande klima osv, såldes för futtiga 5", fortfarande med fungerande klima men en del rost, sista rörstumpen på avgassystemet "borta", dvs en bruksbil men en pålitlig sådan då den rullade ca 200mil varje helg maj-sept.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.