AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.783

Bestrida parkeringsböter

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Fick en parkeringsböter för några dagar sen som jag inte alls håller med om att det ska vara en böter.
Man kan endast bestrida boten skriftligt vilket jag självklart redan gjort såklart.
Men som så ofta när den det p-böter så har man ju 8 dagar på sig att betala in pengarna, dom passeras i morgon och har ännu inte betalt in pengarna.
Vissa säger att man inte ska betala sålänge man ligger i strid så att säga, men jag tror inte det är så, utan att man ska betala in den som vanligt och skulle man tex få rätt så får man tillbaka pengarna?
Vill gärna undvika onödiga extra avgifter på dom redan onödiga pengarna man ev nu åker på.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Så länge ni är i en tvist behöver du inte betala. Det borde tom ha stått på deras sida om du bestred vi internet.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tvist på det sättet kanske man inte kan kalla det. Har skickat in och bestridit bötern skriftligen på post, sen har jag inte hört någonting.
Står ingenting om hur man ska göra med betalning om man bestrider.
Tänkte därför om de finns vissa regler om gäller sålänge man är oense om någonting.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Ja, det finns regler, även om det går till inkasso eller kronofogden som behöver du inte betala så länge du berättat att du ligger i tvist med företaget som vill driva in pengarna.
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Bra länk.
Ska vänta in svar eller en påminnelse nu då :-)
Som jag förstår det så får dom inte ta ut någon extra avgift på första påminnelsen?
Det beror på om det är en felparkeringsavgift eller en kontrollavgift.

Felparkeringsavgift bestrider man hos polisen och kontrollavgiften hos den som utfärdat den.

Felparkeringsavgiften måste betalas även om man bestridit och om man sedan får rätt så betalar transportstyrelsen tillbaka beloppet.

Kontrollavgiften behöver man inte betala fören man är överens alternativt dömd i tingsrätten.
Betalar man innan så anses det ofta vara ett erkännande och bestridandet ignoreras.

första påminnelsen är alltid gratis då man inte kan vara säker på att du sett lappen på rutan...

Är utbildad parkeringsvakt så fråga på om du undrar om något eller vill ha en sekond opinion på huruvida du ska riskera en rättegång med dom kostnaderna eller inte
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det är en kontrollavgift.
Har som sagt skickat in en skriftlig bestridan,men har ännu inte hört någonting ifrån dom. Har heller inte betalat något.
Så får avvakta och se vad som händer nu.
Får jag nedslag på min bestridan så kommer jag betala in, är inte värt och dra det längre för dessa små summor som det är i mot vad det kan bli.
Nej, då bestrider du en gång till...

får man fråga hur det gick till när du fick kontrollavgiften?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Inte hört nåt än..

Är vid ett rätt så nybyggt bostadsområde som ännu inte har avsatt någon markerad gästparkering. Då har man tidigare kommit överens om att man tillsvidare får ställa sig vid kanterna sålänge man inte är i vägen för någon annan. Detta ska gälla till något annat sägs, och än sålänge har inget annat sagts.
P-bolaget är där och kollar så detta inte missbrukas då detta gjordes i början då många ställe sig precis utanför husen etc.
Men nu har dom tydligen även börjat lappa folk som står där de är sagt ifrån början..
Prata med styrelsen. Dom har normalt rätt att makulera kontrollavgifter.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Verkar inte bli någonting då varken någon påminnelse eller svar ifrån mitt brev kommit ännu
Det kan ta flera månader om du har otur... Maximalt 2 år.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Där ser man...
Om man nu säger att man får avslag och måste betala, hur är de då med påminnelsen? Har man rätt till en påminnelse, eller är överklagan samma sak som ett godkännande?
Om du överklagar så kommer ett skriftligt avslag att fungera som påminnelse.
8 dagar till betalning och sedan kommer inkasso efter detta.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Då vet jag. Tack ska du ha för svaren.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Jag åkte på en bot igår när jag ställt bilen felaktigt i ca 30 minuter när jag flyttade ut ur min lägenhet. Parkeringarna utanför sköt av Parkia och Protectus. Jag stod längs med parkeringsplatserna och packade bilen.

Vad säger reglerna egentligen om när man flyttar och behöver lasta bilen och det är närmsta sättet att stå på? Får man stå säg 10 minuter eller är det ett stenhårt nej?

Du får stå medan du lastar bilen för då har du inte parkerat utan bara stannat.

Det finns ingen tidsgräns MEN lastningen måste vara kontinuerlig och pågående.
Dvs slutar du lasta och istället börjar packa i lägenheten, fika, ta en rökpaus, prata i telefon osv så har du slutat lasta bilen och plötsligt har den blivit parkerad.

För att avgöra om bilen lastar eller inte har parkeringsvakten en sk kontrolltid där man står och observerar fordonet under en tid. Vanligen ca 10 minuter.
Har man då inte sett någon aktivitet så drar parkeringsvakten slutsatsen att lastning inte längre pågår och lappar bilen.

Ska man stå på privat mark så bör man alltid prata med markägaren först och be om ett tillstånd. Eller så skruvar man helt enkelt bort förbudsskylten....

På kommunal gata kan man prata med kommunen, lite beroende på var det är någonstans så brukar det gå bra att få ett tillfälligt parkeringstillstånd.
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Det finns en tidsgräns som är given av ett prejudikat från Södertörns tingsrätt. Den domen gör gällande att aktivitet ska ske vid fordonet minst var 6 minut. För övrigt kan tilläggas att lastning inte nödvändigtvis gäller stora/tunga/otympliga utan även värdefulla föremål, vilket kan vara till hjälp vid ev argumentation.

Försök kom på ett sätt som gör deras bot ogiltig - exempelvis om det är P-förbudszon men att man kan ta sig in till området på någon obskyr väg som dom inte tänkt på att skylta eller liknande...

Lycka till!
exakt samma sak hände mig när jag parkerade utanför lägenhets porten och började lasta i massa saker i bilen. Men så behövde jag såklart gå på toaletten och det tog väll ca 10minuter och tänkte inte nå mer på det utan fortsatte lasta ut saker i bilen efter det och såg att det satt en p-bot i rutan.

Jag ringde och snackade med bolaget om att jag höll på med i och urlastning och dom hävdade stenhårt på den 6minuters regeln.
Det finns även en Hovrättsdom på 7 minuter.
Tingsrättens domar är inte prejudicerande.

Problemet är att varje situation är unik och kontrolltiden avgörs utifrån detta.
Lastar man aktivt så ÄR 6-7 minuter gott om tid att återvända till bilen och flytta den alternativt hämta fler saker.
Det viktigaste är att man lastar kontinuerligt och att det är pågående.

Jag har själv lappat en bil på en gata med P-förbud, 8 min kontrolltid.

Ägaren begärde rättelse med hänvisning till att han och en till bar upp en byrå till svärmor som bodde på 3:e våningen och att detta tog ca 15 minuter.
Polisen gav honom inte rättelse och ärendet hamnade i tingsrätten. Polisen hävdade att dom skulle lastat av byrån och sedan parkerat bilen innan den bars upp.

Tingsrätten ansåg dock att dom lastat kontinuerligt och valde att fria.
Domen överklagades aldrig.

Med "gods" avses för övrigt sådant som är skrymmande pga. volym, vikt eller antal.

Som Berga säger så kan eventuellt värdefulla saker anses som gods men då pratar vi om stora värden som tex en guldförsäljare som ska visa upp en kollektion för en guldsmedsbutik och har då rätt att bära in sina varuprover och säkra dom inne i butiken innan bilen flyttas.
Men då pratar vi så stora värden att det knappast är aktuellt för en privatperson.

För att skyltningen ska vara giltig så skall den vara med reflekterande skyltar vilket det slarvas med ganska ofta.
alla infarter där man får köra med det aktuella fordonet måste vara uppskyltade.
Namn och telefonnummer til den som ansvarar för övervakningen måste finnas vid varje infart (om det är privat mark).
"böteslappen" måste vara korrekt ifylld med plats (relativt specifik), datum, tidsintervall, tjänstgöringsnummer och vilken punkt parkeringsvakten ansser att man brutit mot.
Beloppet måste även vara rätt.
Det får vara lägre än vad kommunen tar ut för samma förseelse men aldrig högre.
finns inga beslut hos kommunen så är max avgift 75kr.

kommunala parkeringsvakter gör sällan fel, renodlade parkeringsvakter för tomtmark brukar också göra rätt.

rondväktare däremot har ofta väldigt svårt att få till en korrekt utfärdad kontrollavgift så det kan löna sig att granska skyltning och vad som skrivits på lappen och grunda sitt bestridande efter detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.