AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.965

Renovering av Original M3 E46 19" fälgar, Style 67

Sida 1 av 2
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Är det någon som har renoverat dessa så att de ser ut exakt som original?
Länk

Fälgfixarna klarade tydligen inte att göra det...
Tipps på någon firma i landet som klarar det?

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Visa användare
93
thellberg

garaget.org/thellberg
vill göra mina med. dem sa att jag var tvungen att lack dem om dem skulle göra det i helsingborg. hör du nått så pm mig gärna.

Länk

Bilden i länken fungerar inte, men jag vet vilken fälg ni syftar på. Jag var på ett studiebesök hos fälgfixarna via en motorklubb jag är medlem i och fick höra detsamma. M3 fälgen togs specifikt upp som exempel på en fälg de inte hade möjlighet att återställa.

Titta på den här länken. Lösningen kanske är att skicka dem till England. Men frakten förstör nog kalkylen. Jag funderade själv på att skicka ett par fälgar till England, men beslöt att lämna in dem lokalt till fälgfixarna.

Länk
Bilden i länken fungerar inte, men jag vet vilken fälg ni syftar på. Jag var på ett studiebesök hos fälgfixarna via en motorklubb jag är medlem i och fick höra detsamma. M3 fälgen togs specifikt upp som exempel på en fälg de inte hade möjlighet att återställa.

Titta på den här länken. Lösningen kanske är att skicka dem till England. Men frakten förstör nog kalkylen. Jag funderade själv på att skicka ett par fälgar till England, men beslöt att lämna in dem lokalt till fälgfixarna.

Länk
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Intera kan!

BMW CS #07491
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Jag har ställt frågan till dem. Återkommer med deras svar.
Har du sett resultatet på några de gjort? Lika originalet?

Det är alltså dessa fälgarna jag menar. Det var ju lite strul med länken...
Länk

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Pratade med dom om mina smått kantstötta Style 67 19" och han sa att det går att få dom fina till 95%. Det som får göra om man vill ha kvar den svarta färgen mellan ekrarna är att först blästra, aluminiumsvetsa, slipa, lacka fälgen helt antrasitsvart och sedan slipa på ekrarna för ett originalutseende.

Lite dyrare..

Det billigaste är att strunta i att ha svart mellan ekrarna och ha en helpolerad fälg.

Jag funderar personligen på att pulverlackera mina gunmetall grey alt Darkgrey med mycket klarlack.. Tror det kan bli snyggt.. Går ju att slipa bort om man vill få dom till org igen.

Någon som sett ett par Style 67 19" lackade i gunmetall grey? Länka isf..

Mvh

Fredrik

BMW CS #07491
Problemet med den fälgen är att den inte är lackad från början. Det är polerad aluminium som möjligen har ett lager klarlack.
För att återställa kantskrap, måste man alltså svetsa dit nytt material utan att få en synlig skarv, vilket i min värld verkar näst intill omöjligt.
I vanligt fall lappar man ju bara lite och lackar över, så enkelt är det inte här.

Eller har jag fel?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Stämmer. Om du läser min beskrivning så har jag skrivit detta. Resultatet är ej 100% utan 95% enl intera.

Du får små, små synliga skarvar.

Först blästra, aluminiumsvetsa dit nytt material i det som är kantstött, slipa, lackera hela fälgen antrasitsvart, slipa bort färgen på ekrarna, men ej i mellan, polera fälg sedan klarlacka.

Klart!

95% resultat.

BMW CS #07491
Visa användare
93
thellberg

garaget.org/thellberg
det var så fälgfixarn i helsingborg sa med, och i och med att det inte blir hundra vill dom inte göra det. tycker jag är seriöst av dom faktiskt!
har också funderat på gunmetal. ser förvisso lite skitiga ut men med ett par extra lager klarlack så blir det nog riktigt snyggt. och det går ju som sagt göra om dem igen sen om man skulle vilja det!

Länk

Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Det polerade aluminiumet på framsidan av fälgen är klarlackat från början. (Hade det inte varit klarlack så hade det ju börjat oxidera direkt)
Mina fälgar har inget kantskrap eller någon som helst annan skada.
Problemet är att det förmodligen blivit stenskott på klarlacken på ett par ställen vilket resulterat i att aluminiumet börjat oxidera under klarlacken där. Inget stort men jag ser det och det irriterar mig...

Men om det nu inte finns några skador så borde Intera kunna få dem 100% då!
Jag hoppas på ett possitivt svar från dem...
Måste bara få tag på färgkoden på fälgarna. Någon som vet koden? Jag hade ett papper på detta men har förlagt det... Hittade det i TISen tror jag men hittar det inte igen nu...

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Precis dom är klarlackade på framsidan.

Men för att fixa upo dessa så måste man slipa bort klarlacken, och aluminiumsvetsa ev skador och då brinner den svarta förgen melkan ekrarna upp.
Därför måste man efter svetsning och polering lackera hela fälgen svart och sedan slipa framsidan och klarlacka för originalutseende.

BMW CS #07491
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Intera kunde nog få till fälgarna så att de liknar original, men det skulle kosta lika mycket eller mera än att köpa nya originalfälgar av BMW...

Så det gick inte. Det är den blanksvarvade framsidan som ställer till det.
"När de tillverkas svarvas de med en programvara som anpassar alla vinklar, olika hastighet beroende på om det är långt in eller nära fälgkanten.
Den programvaran har vi inte, troligen ingen annan heller, förutom BMW:s fälgtillverkare."
De kan polera den istället för att svarva, men det kostar 4-6000 per fälg och sedan lack och klarlack på det. Då hamnar man över de 5100 kr som en ny framfälg kostar hos BMW, bak kostar de 5600.

Blir till att beställa nya fälgar om ingen här på forumet har ett par fina att sälja!

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Jag köpte en uppsättning igår utan däck dock var 1 fälg kantstött och 2 fälgar med lite klarlack släpp.
Tänkte lämna in den kantstötta fälgen till intera men nu skiter det sig.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Hum.. Kommer nog ändå lämna in mina. Kommer be dom att göra så bra resultat dom kan för 7300:- enl listpris. Sen om det blir 95% bra så får det duga. Bilen är trots allt inte ny från fabrik direkt. Även om det är surt.

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Nyheter btr renovering av Style 67 fälgen!

Har sökt runt med ljus och lykta och hittat Stockholms Metall och Sliperi AB
Tel: 08-6415611 Vretvägen 3 i Skogås som ligger i Skogås i samma industriområde som Intera.

Pratade med Clas på Intera om att polera fälgarna istället för att svarva då det blir en ful svarvkant mm. Han svarade då att det skulle kosta 6000:- fälg att polera vilket lät helt uppåt väggarna.

Ringde Sthlm Metall o Sliperi och de skulle inte ha 6000:- utan 1200:- / fälg.

Det som är krukset när det är polerade är att klarlacken inte fäster något vidare, och om man endast skulle waxa dom utan klarlack så skulle de säkert börja oxidera ganska snart.

Vad tror ni om att klarlacka en polerad fälg? Kommer det spricka och rasa av eller vad tror panelen?

Annars tänkte jag köra på detta..

/ Fredrik
Mi
31
Mikaelk
M3 SMG II -02
330 Ci Cab -04
iX xDrive50 -22
Har själv funderat på att köpa en uppsättning fälgar och låta renovera dessa. Känns inte som en framkomlig väg efter att ha läst denna tråd. Är det någon som har renoverat och låtit lacka fälgarna i vanlig blank silverfärg?

Finns det annars någon som kan tipsa om var man kan köpa nya fälgar till bästa pris? Under Bavaria Solnas "Supervecka" med 20% rabatt fick jag ett pris för fyra Style 67 fälgar som var 24 208 kr. Går det att komma under det priset?

/Mikael
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har nu valt en duktig lackerare i Uppsala som slipar / polerar hela fälgen ( inte i mellan ekrarana) samt klarlackar för 1100:-/st, kommer bli blankare än original.

Kör på detta då 24.000:- inte är värt besväret mot 4400:- och du får ett 98% resultat..
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Återkommer med bilder när de är klara så få ni bedöma själva vad ni tycker.

Hur gick det här?
Jag vill fixa till 2st M6-fälgar
Fick nyss svar att fälgfixarna kan fixa till fälgarna iaf så det känns positivt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.