|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans, Är ny BMW ägare till en 320 CI -03. Har fått ett pipande/visslande problem som uppkommer när bilen är kall. Ljudet kommer ifrån motorrummet. De började när började bli kallt någon gång efter nyår. Ett pipande ljud kom vid ca 2900/3000 varv (både belastad motor samt vid tomgång). Så fort motorn kom upp i arbetstemp. så försvann ljudet. Nu när temp. är nere på -10-15 grader så uppkommer pipandet vid 1700, 2000, 2500 samt 3000 varv. Svårt att beskriva ljudet, men de hörs som högt ljus vissling. Folk som går på gatan vänder sig om:). Så fort jag får tid så ska jag lägga upp en länk med ljudet. Kan tillägga att nu när de är så kallt försvinner inte ljudet lika lätt om man kör på landsväg, men kör man i stan så försvinner ljudet när den har nått arbetstemp. För er info så bytte BMW nedre insugsbälgen eftersom den lilla slangen var sprucken. Känner inga kontigheter, bilen går och startar som vanligt. Vänligen kom med förslag på vad jag kan checka. | |
|
Kan du lokalisera ungefär var du tror det kommer från när du öppnar huven och står och lyssnar. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Har ett youtube klipp som jag hittade som har identiskt problem. Jag återkommer med mitt klipp. Länk |
|
|
Pratade med en polare som även hans 325-02 har ett pip/tjut vid liknande rpm. Jag böt allt i vevhusventen på den i helgen pga av frysning men kunde inte se nåt som var kaputt. Jag har inte hört ljudet själv. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Ok, vad bytte ni då för delar? Vart de bra efter bytet? | |
|
Ok, har nu läst runt i forumet om frusen vevhusventilation. Om jag nu har detta ska de inte läcka någonstans. Checkade oljestickan inget klegg, men de var lite klegg på insidan av oljelocket kör iofs korta sträckor 1mil till jobbet. Ska jag testa med täppa igen luftintagen på gälarna och se om motorn mår bättre? |
|
|
Av att döma på hur du beskriver problemet så skulle jag gissa på att vevhusventilationen är på väg att täppa igen, du bör nog snarast kolla upp detta genom att antingen rengöra denna eller om bilen ej har vinteruppdateringen gjord för vevhusventilationen att göra detta..kan bli onödigt dyrt annars med skjutna packningar eller oljefyllda cylindrar (motorn blir stum!) med följd av dyra räkningar :( Finns att läsa här Länk samt så finns "gds" tips för detta.... Mvh |
|
|
Ok, tackar för tipset! Finns de något snabb knep som jag checka snabbt om de är de som är felet, någon slang som jag kan ta bort? Skulle de hjälpa om jag låter bilen stå på tomgång någon timme, då kanske sörjan löser upp sig eller försvinner de inte så lätt? |
|
| Jag hade samma problem på min bil, hade svårt att hitta felet, bytte alla löphjul m.m. Ljudet försvann när jag bytte generator pga total haveri på lagrena. | |
|
Men då måste du ha haft problemet både när de är varmt samt kallt väder eller? Mitt ljud hörs tydligt vid kallstart sedan så försvinner ljudet helt vid varm motor om man stadskör. |
|
| Ljudet uppstod baar vid kyla. Hörde aldrig nåt på sommarn. Men direkt det blev kallt så uppstod ljudet. Måste haft dåliga lager i generatorn länge. | |
|
Malke: jag böt allt i vevhusventilationen+borrade oljeröret men pip/tjutet är tydligen kvar än.Men bilen hade stannat iom att vevhusventen frysit så det jobbet måste ju göras,men jag trodde att tjutet skulle tystna med nya delar. Blir till att invänta kyla o plocka av remmen. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Trucker: tack för infon. Vorre sjyst om du kunde återkomma när ni har testat utan remmen eller om ni kommer på vad felet är. Men du tror inte att mitt problem är frusen vevhusventilation? Vad tror ni övriga medlemmar? |
|
|
Hej Malke Det är min bil trucker pratar om, och nu har jag lyssnat på klippet,det är exakt detta ljud jag har som börjar vid 1700 rpm återkommer vid ca: 2500, har varit i 3 vintrar nu från ca: -5 gr. Min ventilation var ej igensatt med oljeglegg men frös ändå,och tryckte upp olja i cylindrarna jag rekomenderar nya isolerade rör och ventil (membran) men det satt inte roligt till, tur att jag fick hjälp av Micke. Obs! ljudet är kvar, ska kolla imorgon om kylan håller i sig med generatorn.//Börje Börje |
|
|
Börje, märkte du av någon symptom innan den tryckte upp oljan. På min oljesticka finns de ingen glegg. För ljudet jag har verkar inte ha samband med frusen vevhusventilation. Tobbe_sund bytte du hela generatorn (den kostar en del)? Jag ska försöka lägga upp ett klipp under helgen. |
|
|
Hej malke v.g ring Min mobil 0736507521 jag blir utkastad hela tiden, har nu skrivet 4 ggr. orkar inte börja om igen men ring efter 10:00 den 10/2 ska jobbar natt . Börje |
|
| Kan det inte ljudet vara vanos relaterad? Det verkar som det tycker jag! | |
|
Hej, Nu har jag spelat in ett klipp med ljudet. Vad säger ni vad kan ni ge för råd? Länk |
|
| Vanos, skulle själv för många år sen köpa en E46 från en BMW-handlare som lät exakt så och när de kollade upp bilen då visade sig att vanoset hade gett upp. Ljudet kommer ju från vanon-boxen där du har handen. | |
|
Om de är fel på vanoset, får man inte andra symptom såsom dippande tomgång orkelös osv. Bilen går klockrent. Om jag startar bilen på morgonen i ett varmt garage då finns de inget ljud, men så fort den får stå ute i kylan då kommer ljudet tills motorn blir varm. Var ute en gång till och hörde, lite svårt och säga om den kommer ifrån vanoset, ljudet hördes skarpast mellan ventilkåpan och luftfiltern. |
|
|
Häng av remmen,tror helt klart på nåt lager som är slut. Fattar inte hur vanosen ska kunna ge detta ljud?? Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.