AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.668

Airbag lampan lyser ibland

Sida 1 av 2
m3
260
m3rso
Billös
Hej

Jag har en e46 323ci. Och som många andra så har jag problem med aribag lampan. Men ja undrar om det är sensormattan. För den lyser inte alltid upp. Men när det händer så lyser den, sen släcks. Och så fort jag svänger så lyser den upp igen. Men självklart bara när nån sitter i stolen.

Sen har jag ett till skumt fel. Om jag har hel ljuset på och stol värme i passraserar stolen så dimmar hel ljuset ner och upp och ner och upp hela tiden. Men så fort man stänger av värmen så lyser hel ljuset starkt igen. Kan det vara nåt jordfel eller är slingan i stolen kass?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För att få fram felet på Airbagen krävs en diagnos av systemet.

Flimmrande ljus när man har stolsvärmen på är ett "konstruktionsfel" på E46 som omnämns i BMWs tekniska specar under "hot line info" nån åtgärd nämns inte vad jag kommer ihåg.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
m3
260
m3rso
Billös
Ska göra en felkods läsning nu i eftermiddag.

Jaha det va ju mindre bra. Tack för ett snabbt svar hasso. Det hot line info vart hittar man det. I boken eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hasso, om jag inte minns fel så har du en gång angett åtgärden för att komma åt det pulserande ljuset (stolsvärmen pulsar ut strömen i sitsen, därav det pulserande ljuset) - och det var att byta hela kontaktstycket med knapparna för stolsvärmen. Jag har för mig att jag läst det i en äldre tråd i alla fall...

Lite märkligt med självsläckande airbaglampa! Normalt sett brukar man behöva släcka en tänd sådan felkod och lampa med datauppkoppling.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ti
229
timur
520xd F10 -16
Airbaglampan kan också tändas och släckas vid dåligt batteri, är nog inte så i detta fall dock.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Även jag har samma problem just nu,dock på 525an tänds och släcks av sig själv...jag har observerat den tänds bara när man trycker på stolvärmen på passagerar sidan...
Väldigt irriterande
m3
260
m3rso
Billös
timur: Jag bytte faktiskt mitt batteri idag, för det var kasst. Kunde inte starta bilen. Men om bilen är på så är det väl generatorn som förser bilen med spänning och ström, hur kan batteriet påverka elen då?

Testade det med stolvärmen efter ja bytt batteri men då funkade det, men dock så slocknade ena xenon lampan (höger fram). Men när ja startade bilen nästa gång så funkade det igen. Är det lampan eller det som skapar högspänningen?
si
8
simon.lindroos
Bmw 320i -02
generatorn laddar bara batteriet (om jag förstått det rätt)
så om batteriet är trasigt innebär det att airbag inte kommer att få 12 volt ifall dom ska utlösas, och då varnar airbag lampan
ti
229
timur
520xd F10 -16
Generarorn kan vara dålig och inte skicka de 14V som krävs för att ladda batteriet,
m3rso mät upp spänning med bilen igång. (iom att du bytte batteri precis kan ju det vara ett tecken)
m3
260
m3rso
Billös
Tror inte det stämmer simon, för när bilen va igång med det gamla batteriet så lossade jag -minus på batteriet och bilen "levde". Då funkar ju generatorn. Hade den varit kass så hade väl dött? Eller har jag fel?
ti
229
timur
520xd F10 -16
generatorn kan leverera tillräckligt med ström för att hålla bilen levande men inte tillräckligt för att ladda batteriet.
m3
260
m3rso
Billös
Precis timur, ska kolla vad generatorn levererar för spänning till batteriet. Men tror det var batteriet som spökade. Alla batterier har ju sina bäst före datum.
m3
260
m3rso
Billös
Jag har mätt och generatorn laddar 14V, så det är nog inga fel på den. Trodde inte batteriet kunde orsaka så många fel
Har du elratt ställbar i höjdled?farthållaren krånglar några av dessa?
m3
260
m3rso
Billös
Nää ingen av dom sakerna har jag problem med
ps
130
psoon
528i -00
bmw 1800 -64
bumpar denna tråd lite...

jag har samma fel som TS, att airbaglampan lyser ibland men oftast inte. Såg att någon nämnde att det berodde på batteriet? stämmer det?

I så fall så skulle det kunna vara mitt problem efter som jag kör mycket korta sträckor.
m3
260
m3rso
Billös
Jag bytte batteri och då försvann alla såna lustiga problem
Intressanta diskussioner här, lite missförstånd och skrönor också skulle jag säga.
Batteriet, med rena och väl åtdragna anslutningar, liksom brytarblocket till tändningsnyckeln är två nyckelkomponenter i bilar som måste vara friska, utan glapp osv för att resten av bilens elsystem (hela systemet inklusive allt) skall fungera som tänkt.
Pulserande belysning (ej HID (xenon) som är stabil för spänningsfall ner till 9-10V) är ett problem på många bilar, BMW såväl som andra. Större förbrukare som elvärmda stolar, bak eller framrutor, osv har ofta ett reglersystem som börjar pulsa ut spänningen med typiskt 1 puls varje eller varannan sekund, när värmen är uppe i rätt nivå osv. Obs det sistnämnda, just när man slår på värmen, och i några minuter efter, sker ingen pulsning.
Kolla på belysningen nästa gång, vid start av t.ex stolsvärmen. Tänd innerbelysningen, där syns det lättast, och om det börjar synas pulserande ljusstyrka efter en stund så vet du var det kommer ifrån.
Ibland lyckas man få båda stolarna att pulsa i exakt takt, då blir det extra synliga spänningsdippar i lyset osv.
Airbaglampa som tänds/släcks, och i samband med belastning i passagerarstolen lutar år sensormattan, dock borde den aldrig släckas efter att första felet lagrats i felminnet.
Batteriet i sig spelar mindre roll just här, airbagsystemets funktion vid en olycka är inte direkt beroende på att batteriet är intakt, detta kan ju vara det första som slås ut, vore inte så bra..
Tändkretsarna triggas i stället av uppladdade kondensatorer inne i styrenheten för SRS.

Stämmer att batteriet i en bil primärt är till för att starta motorn, därefter tar generatorn över hela jobbet. Mäter man runt 14V över batteriet efter start så kan man säkerställa att generatorn jobbar OK, men batteriet kan givetvis vara försvagat och behöva bytas av flera skäl, ålder, många djupurladdningar osv.

Första åtgärd vid t.ex lysande/blinkande airbaglampa är att avläsa felminnet så slipper man spekulera och kan felsöka mera logiskt.

FP
ps
130
psoon
528i -00
bmw 1800 -64
mycket lustigt!

jag har uppmärksammat att airbag lampan lyser ENDAST när någon sitter/har suttit i passagerarstolen, annars lyser den ej. Jag har ej mätt spänningen men jag kan göra det senare om det kan sluta regna nån gång...

Jag har inget felsökningsverktyg tyvärr. Närmsta bmw verkstad ligger 5 mil bort. Var ute en ordentlig runda innan för jag kör som sagt bara korta sträckor (max 5 min) så får vi se om det är kvar sen.
Vad är det för spänning man mäter?
ps
130
psoon
528i -00
bmw 1800 -64
Volt talet på batteriet med motorn igång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.