|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu är det inte så provocerande som rubriken gör gällande :) Jag undrar mera hur folk använder sina M3, M5 osv. Kör ni varje dag tur/retur till jobbet samt handling på konsum osv, eller har ni dem som garagevärmare och helgkör ? Kör ni oxo op vinter och isf vart i landet samt på vad för fälgar o däck? Allt detta undrar jag nu för enligt mig är M3 osv (BMW överlag iofs) väldigt fina bilar, men de är trots allt ganska "normala" bilar och jag funderar på varför eller varför inte jag ev ska ställa av bilen mot vinter osv. Tacksam för alla svar och synpunkter. | |
|
Jag tycker du ska ställa av den. Skulle inte falla mig in att köra M3´an på vintern. Faktum är att jag inte kör den om det är vått ute :) Inte kör jag den till jobbet heller. Anledningen är så klart att den slits fortare om man kör i saltslask. Min M3 ska alltid vara skinande blank o fin :P Konstigt nog brukar det bli 1000 snabba mil/år med entusiastbilen ändå. |
|
| Jag kör min cabbe varje dag, även till jobbet men att köra den på vintern är ingen hit, bakhjulsdrift på halt underlag och dessutom med kraftig motorbroms gör färden vansklig, så ställ av på vintern. Har man en bil man älskar är det svårt att låta bli att köra :) | |
Jonas M3 |
klart att man kan köra den på vintern....vilken bakhjulsdriven bil är inte svårkörd om det är halt ute men det är ju bara att använda insidan av knoppen o köra desto lugnare. det är ju bara en bil och den är till för att användas. vill man hålla den i skick får man kämpa lite mer när det är skit ute.....jag kör min alltid, året runt. varför ha en m3 om man inte vill köra när det är blött ute??? M-Tritschka |
|
Jag använder M3'an varje dag :) 200-milsgränsen närmar sig... Den kommer att användas till o från jobbet o på nöjesturer, men kommer alltid att parkeras på skyddad plats (några B&W-besök blir det således inte!). Använder den även om det regnar, fasen lite vatten tål den väl? Till vintern ställer jag dock av den o plockar fram traktorn... (se intill ;) ) *Best Man Wins* |
|
|
Fråga: Vad är det för delar på M3:orna som slits snabbare på vintern än övriga 3:serie bilar...? BMW satsar ju stenhårt på att öka sina marknadsandelar i Sverige, man kan ju undra om ni vet något som inte andra vet ( ex är rostskyddet sämre på M-bilarna än på övriga BMW's...??) Att inte vilja köra sin M-bil på vintern, kan jämnföras med att Volvo ägarn som har en 240Turbo på sommarn, och en 240DL på vintern. Har själv alltid använt mina bilar både på sommarn och vintern och det har aldrig vart några problem....... / Ingenjören |
|
|
Ingenjören: Vet att du gillar att provocera och så även i detta fallet. Denna diskussion har varit uppe ett gäng gåner och de flesta vet min inställning i frågan (det är bara en bil..) men jag har full förståelse för folk som inte kör på vintern. Visst förste ägaren kan nog köra hur som helst utan att bry sig men är man andra, tredje eller fjärde ägare så är det värre. Många bmws från 93-94-95 HAR rost någonstans och detta blir ju värre på vintern. Angående delar. Ett sönderrostat avgassystem är inte roligt på en m3a. Särskilt inte e46. Folk kanke helt enkelt har sina m bilar som entusiastbilar och det får man väl acceptera? Det finns trots allt inte överdrivet många fina tidigare e36 m3or kvar i bra skick. |
|
|
acey: Bilarna som du beskriver är snart 10 år gammla, därav rosten. Det länken gällde var huruvida det går att använda sin BMW på vintern eller inte, eller hur...?? Om du vill ha din M3:a som entusiastbil (varför kan man inte köra på vintern med en entusiastbil..??) är ju upp till dig, likväl som en 240Turbo ägare anser att hans bil är en entusiastbil. Vem som helst kan kalla vad som helst för entusiastbil, det är ägarens tycke och inte bilen i detta fall som sätter stopp för vinterkörning. Själv så tycker jag att det är synd att inte använda sin bil på vintern, det är ju dock en ganska stor del av den totala körningen (dessutom så är det kul.....). / Ingenjören |
|
|
Dessutom så tror jag ganska mycket beror på att folk vill spara pengar, man får en gammal Volvo för det man sparar in på 17" vinterdäck, försäkring osv... Fast visst låter det bättre att man säger att man inte vill använda sin "pärla" på vintern...... -Sanningen är inte alltid vacker- / Ingenjören |
|
|
Så du ser ingen skillnad på en m3a och en 240 turbo då? Har du kollat vad ett sönderrostat avgassystem kostar på 240 vs m3? Jo men en 10 år gammal bil som bara körts på sommaren har med största sannorlikhet ingen rost. Därför är man kanske lite extra försiktig på en 10 år gammal bil för att inte få rost. Personligen tycker jag nog inte att en m3a är roligare på vintern än tex en 325a men men. |
|
|
Nu handlade juh inte tråden om vem som gjorde rätt eller fel, utan jag var helt enkelt bara lite nyfiken på hurpass många som använder sin M3,M5 osv dagligen (vilket jag gör). Jag säger det igen, bilen är en underbar bil och visst blir det mer mil på detta vis, men det är fortf en ganska bra "allroundbil" med mkt mer bilkänsla än en vanlig "svenssonbil". Dock håller jag väl med de flesta om att det rostar lättare på vintern och är mer svåkört, men som någon oxo sa, kör man bara lugnt och passar på att tvätta av bilen vid minsta + grader så ska den nog hålla. Fortsätt gärna med synpunkter men hacka inte på varandras åsikter, känns bara onödigt. cruZZe |
|
|
Det är ingen som hackar på några synpunkter :) Jag håller med på den punkten Ingenjören. |
|
|
En bil e ju till för att användas! M-serien går ju helt utmärkt att köras året runt om man kör med en lätt högerfot! Iof så rostar ju bilarna något lättare söderut,så jag har förståelse för dom som avställer bilarna där. Mvh Marcus |
|
|
Kör min m3:a dagligen till jobbet och nöjes på helger och kvällar . Ställer självklart av för vintern , då jag är rädd för rost och att den blir kvadad . Tvättar 2 gånger i veckan :-) MVH TONY ///M3 |
|
|
Ingenjören Visst är det trevligt att spara några 1000 lappar per år genom att ställa av, men det är inte det som är skälet till avställningen. Jag vantrivs verkligen i att åka i en M3 som inte är ren både ut o invändigt. Och som vintrarna ser ut här så kommer man inte 100 meter innan bilen blivit smutsig. Lite jobbigt att tvätta bilen var 100 meter. Sedan tycker jag det skulle vara lika roligt att köra runt i en 316 vintertid eftersom det ändå inte går att köra 280 på vintern (lite provocerande kanske..=) |
|
|
Visst går det att köra en M-bil på vintern, men det kräver många tvättar etc, för att hålla bilen i samma skick som om den bara gick på sommaren. min bil är bara tidigare sommarkörd, och det tänker jag fortsätta med, dock så kör jag hela hösten , typ till början av nov. om man änvänder bilen på vintern eller inte, beror nog på hur man använder bilen, till vardags eller bara på helger etc. förra vintern sladdade jag runt i en gammal sierra, denna vinter blir det 4WD....:-) /kalle |
|
|
M-pire: Ja, jag skulle också verkligen "vantrivas" i en M3:a på vintern..... =) K_B: har en 4wd till salu om du är intresserad. mvh Berg "Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg |
|
|
Tjenare. Fast Cruzze vet hur jag använder min bil, så tänkte jag dela med mig till er som inte vet. Den körs BARA när det är fint & torrt ute. Aldrig i regn och absolut inte under vintertid. Kör max 500 mil/år. Men jag kan lova, jag njuter av varenda meter. :P /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Klart man ska köra året om. Det är ingen som tackar en för att man låtit bli. Värdet på bilen är detsamma och bilen tål det eftersom det är en BMW. Rostskydda och vårda pärlan så har du harmoni året om. Var försiktig när du gasar med vinterdäck bara. Jag har fått en del obehagliga uppställ när inte greppet räckt till med smalare (225/50/17) och hårdare däck. Detta kan inträffa både på tvåan och trean om man gasar hårt och det svänger. Man piggnar till lite... |
|
|
Ett förtydligande: Jag menar på torr och fin asfalt där man vanligtvis inte har problem med att det kan släppa. Där blir man lite förvånad när baken kommer utglidande. |
|
| Plus att det nog är 215/50/17... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.