|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
En Jeep Wrangle, hmm...tror den kostar att hålla igång :o) Nya Sharan är fin, jag kör Vw idag och det är en bra bil på många sätt, vore dock kul att testa ett annat märke. |
|
|
Var och provkörde Zafiran idag, det var dieseln som är miljöklassad. Motorn gick fint, bra vrid, tyst och smidig. Sjukt högt växlad var den, gjorde typ 14-1500 rpm i 100 kmh. I övrigt en fin bil också, fräsch inredning och snygg utvändigt, men annars kanske ingen wow-upplevelse om jag jämför med Touranen. Grymt benutrymme i baksätet dock! (2:a raden) Tyckte vägljudet var lite högt, den rullade iofs på 17-tums dubbdäck. Slutsatsen är nog att jag inte blev helt övertygad om att lägga 290 k på den bilen... |
|
|
OK, Zafira är ute ur bilden..har fått upp ögonen för S-Max, det är ju en av de snyggaste MPV:erna efter faceliftet 2010. Stora dieseln lär ju dessutom gå som ett skott... Vad tror ni om någon av dessa tex: Ford S-max -11: Länk Volvo XC60 -10: Länk Ford är väl inte känt för att ha det bästa andrahandsvärdet medans "volvo värde varar" (eller?) Vad ska man tro på för värde på dessa två efter säg 4 år och 6000 mil? |
|
| Jag hade nog tittat på en XC90 - finns för runt 300k med låga mil:Länk Mer bil för pengarna, och jag tror nog att den kan hålla värdet bättre. Skulle kännas konstigt att köra en XC60 som bara är FWD, och S-maxen är ju verkligen ingen vacker historia. Av alla bilar jag "tvingat" min fru att köra, så är det alltid XC90n som hon pratar om och längtar tillbaka till. | |
| XC90 tycker jag kostar för mkt att äga, skatt och förbrukning tar ett rejält kliv upp från XC60 tex. Att det är en bra bil är det dock ingen tvekan om. | |
| XC90 är gammal nu, törstig och vindkänslig (som alla stora skåpbilar/SUV). Ford Kuga eller Skoda Yeti men egentligen hellre en XC60 (om nu inte förnuftet tilltar får då räcker drive-versionerna av V60 el V70). | |
|
Kan du inte bara skita i vad frun tycker och köpa den bil du vill ha? Visst, det är lite att gå "all in" men att vara riktigt lycklig med sitt bilköp är viktigt :-) Jag kan säga att vi inte var helt överens innan jag köpte mig en ny X3. För stor, för über förblablabla.... Nu får jag knappt ha den i fred längre...längtar till måndag när hon skall få sin nya tjänstesnurra så jag kan få tillbaks den :-) |
|
|
Köpa utan fruns samtycke, jojo det vore ju nåt :-) Men nee, det går nog inte, jag fick sista ordet vid förra bilköpet och det minns hon om jag säger så... Skoda Yeti verkar rätt fin, vet inte hur rymlig den är dock. |
|
|
Visst är S-Max en mer praktisk bil men en XC60 är inte opraktisk men ändå i mitt tycke en mycket roligare bil att äga, man måste ha lite kul ibland tycker jag och då är XC60 en roligare bil som inte kräver några större uppoffringar. Volvon i annons ser fin ut, och framhjulsdrift duger säkert mer än väl. Visst kan man tycka att skall du ändå släpa runt på en SUV kan man lika gärna välja fyrhjulsdrift. Men man klarar sig alldeles utmärkt med tvåhjulsdrift, det värsta som kan ske är väl att du hamnar bredvid en XC60 AWD som sticker iväg från en glashal korsning medan din bil traskar iväg med lite hjulspinn? ;) Yeti är dock mycket praktisk med sin fyrkantiga kaross och smarta baksäte, och den är även mycket smidig med sin korta längd och rolig att köra. I din budget ryms en Yeti med rätt mycket motor och utrustning, helt klart värd en titt! //Bjersér |
|
| 2012 MB B180 CDI, bra och snål, men ingen SUV eller 7 sittplatser. Kommer dock kännas modern länge. | |
|
Bjerser: Du resonerar ungefär som mig :) Ska kolla närmare på Yeti när det drar ihop sig. Turbo4ever: Jag har sneglat på den faktiskt, men om man ska ha lite utrustning så drar det iväg lite över budget tyvärr. Chevrolet har en modell som heter Orlando, verkar lite småfräck och man får mkt för pengarna. Tex den här Länk Sen får den ju 5 plus av Collin i Aftonbladet och då måste den ju vara bra... |
|
|
Ferlin, har du tre kids, ta ett gott råd och skaffa en buss. Sålde min e61 2008 och köpte en KIA Carnival. Trots skyhög bensinförbrukning en otroligt omtyckt bil i vår familj i tre år. Bytte för sex månader sedan till nya Sharan med 170 TDI och DSG. Maken till tyst, komfortabel, snabb och snål bil finns inte. Dessutom med skön lyxkänsla. Och god plats för sju vuxna eller barnstolar överallt. Gör dig själv en tjänst och glöm XC60. /M |
|
|
Ja, ska man tänka rakt av praktiskt så är det ju väldigt smidigt med en buss. Har ju en idag och den är enkel att leva med, suget efter "nåt roligare" är dock svårt att bortse från... Blir det en MPV lutar det åt S-max eller Touran. Sharan blir tyvärr över budget om man ska ha en 2011 med låga mil, hade dock gärna ägt den bil du har :) Senaste infallet är faktiskt att köpa en vanlig kombi, vi kommer inte att flänga runt med tre ungar i bilen särskilt ofta (intalar jag mig...) så det skulle nog funka med en stor kombi, kravet är att det går in tre barnstolar i baksätet och det begränsar ju urvalet en del. Hade gärna tagit en Peugeot 508 sw med 2-liters dieseln på 163 hk, men jag tror inte att den fixar det. V70 och Mondeo grejar nog tre stolar men jag får inga vill-ha-vibbar på någon av dom...Knepigt detta hära :-/ |
|
|
I så fall tror jag att din Touran är svårslagen totalt sett. |
|
| Man måste inte alltid ha en stor bil bara för att man har tre barn. Vi har barn i åldrarna 1, 5 och 9 och har precis bytt från en Seat Leon till en E91. För det mesta är det bara två av barnen med i bilen, men vi har inga problem under våra långresor till släkt och familj på drygt 50 mil som vi gör åtminstone 5-6 ggr om året. | |
|
Sant att man inte måste ha en stor bil. Problemet är, har man väl skaffat en stor bil och gillar allt vad det innebär, är det helt omöjligt att byta till mindre. När jag hade kian hatade jag den hela tiden för att den var så stor, tråkig luktade plast etc etc. Så jag ville byta den mot en kombi. Lånade hem en 5-serie. Lånade hem en V70. Barnen grät, jag svettades, skitade ner kläderna, sårade knogarna, blev trött. Bytte i stället kian mot en buss som är rapp och luktar gott. Sensmoral: Har du liten bil och tre barn och det funkar, byt aldrig till större. Då kan du nämligen aldrig byta tillbaka. /M |
|
|
Funderat på en XC70? |
|
|
Xc70 har jag inte tittat på, tycker den känns lite tråkig.. Lutar just nu starkt mot en Vw Passat diesel -11, 170 hk-varianten och DSG helst. Ett frågetecken som måste rätas ut är dock om det går in tre barnstolar i baksätet, två bakåtvända och en framåtvänd. Nån som har koll på om det går? |
|
| Skulle tro det blir svårt att få in två bakåtvända och en framåt om du inte vill köra med en dörr på glänt. Har en Passat som andrabil och det går naturligtvis in två bakåtvända. Har inte mätt men det ryms ingen fler vuxen att sitta där bak så någon fler stol går definitivt inte in. | |
| Just två bakåtvända och en framåt tror jag väldigt få bilar klarar bak, möjligtvis någon jänkare så som Tahoe. Hur det är med minibussar osv vet jag ej. Varken min Q7 eller min tidigare XC90 skulle inte klara det iaf. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.