|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är på g att byta ut vår Vw Touran tsi -07, frugan vill ha en "högre" bil och gärna med 7 sittplatser. Hennes enda övriga krav är att den ska vara säker och billig att äga/köra. Opel kommer ju med en ny Zafira inom kort, finns som miljöbil tom (130hk diesel) och den ser faktiskt rätt fräck ut! Sen finns ju tex Peugeot 5008, Renault Grand Scenic, Ford S-max och Citroen Grand Picasso, inte så himla skoj kanske... Xc60 finns ju i en "snålversion" som ska dra 0,6 liter/mil. En 2010:a Summun (mkt utrustning) med ca 4000 mil finns från ca 280 000, dvs ungefär samma som för en ny Zafira etc. Att Volvon lirar i en annan division är det ju inget snack om, den kostar lite mer i försäkring och skatt men inte så mycket som man kan tro faktiskt! Det jag funderar på är värdeminskning och värde efter ca 3 år och ca 5000 mil. Volvon har haft sitt största tapp medans en ny bil faller läskigt mycket det första året... Kort sagt: Det jag är ute efter är att kunna visa en kalkyl för frugan där Volvon är lika billig/billigare att äga än en ny bil :) Volvon har ju fri service i 2 år och det gör en del iaf... Är det någon som har erfarenhet av en xc60 som familjebil och tankar på ovanstående? Vi har tre barn (2-6 år), bilen kommer att rulla en del långstyrningar också då frun kör en del i jobbet. Hade gärna tagit med en x3 som alternativ men den gamla karossen känns "gammal" och inte lika familjevänlig som xc60. | |
|
Tänk på att XC60 inte är 7-sitsig. Vi är inne på att köpa en ny XC60 och har av den anledning lånat hem en sådan över helgen. Det är en bra bil helt klart. Kanske att en MPV är mer praktiskt med barn och barnvagnar osv. Men Volvon känns väl ihopskruvad och är väldigt komfortabel att både köra och åka i. Dock så det finns nog ingen av de bilarna som du rabblar upp som är lika "rolig" att köra som Ford S-max. Mvh/ Niclas |
|
Verdi |
Tänk på att en SUV inte är lika rymlig som den ser ut. Med 3 barn får du nog gå på en fullstor, typ XC90, Q7, X5... |
|
XC60 är mindre än V70, framförallt i bagaget. Så om du vill ha en praktisk bil så finns det bättre val. Den ska främst vara "tuff". ------- //Lövet |
|
| Vad du en gör köp ej Opel. Visst de är snygga och så, Men värde minskningen är katastrof. Visst Zafira och Astra är de Opel modeller som håller värdet bäst. För att den ska gå helt okej så måste du satsa på 1,7 dieseln på 160hk. Jag skulle nog titta på en Sharan eller kanske Alhambra om du är ute efter 7sits och utrymme. | |
|
Jag har kört ca 6000 mil med min XC60 D3 automat och är jäkligt nöjd. Har den i tjänsten och har kört Audi som tjänstebil de senaste 5 bilarna men jag är över förväntan nöjd med XC60. Kanske inte samma kvalité i detaljer som Audi, BMW el. MB men som lagom "Svensson familjebil" tror jag den är perfekt. Det är dock alltid roligare att sätta sig i vår BMW men det är en annan diskussion. Dock finns den inte som 7-sits vad jag vet och behöver du stora utrymmen så är inte XC60 det bästa valet. Lycka till med valet! München |
|
|
Vi fraktar inte runt barnvagnar särskilt mkt så inget större behov av gigantiskt bagageutrymme, viktigt dock att det går in tre barnstolar i bredd i baksätet, nån som testat det? Ni som kört xc60, hur mkt drar den i 90 resp 120 km/h? Kan tänka mig att det skiljer en del då den är rätt hög. Vad tror ni resp bil är värd om tre år och 5000 mil? Volvo 180 000 och Opel 150 000? |
|
|
Bakåtvänd i mitten och två vanliga vid sidan om fungerar. Det är trångt men det är det även i en X5:a när man sätter in 3 stolar bak. Tror att du ligger ganska rätt i prisupskattning på xc60, Opel har jag dålig koll på. Ang. Förbrukning så ligger jag runt 0.65 lång, 0.75 stads. Detta gäller D3 med automat. München |
|
| XC60 har dåligt benutrymme i baksätet jmf med tex Q5 och nya X3 - om tre barnstolar gäller i baksätet skulle jag verkligen testat ordentligt så det passar med de vuxna fram. | |
|
Ok, låter bra! Trångt är det även i Touranen med tre stolar bak. Fn nu har jag blivit helt insnöad på en xc60, inte bra... |
|
| E-klass herrgårdsvagn eller V70II är det ni skall ha. | |
|
Menade såklart inte att det lät bra att den var trång i baksätet... det var en kommentar till Munchens inlägg :) Ja oavsett vilken bil det blir så måste vi ju testa den först. E-klass eller v70 funkar inte då dom inte är höga, hade det gällt en vanlig kombi hade jag nog siktat på en Peugeot 508 2,0 diesel. Snygg, "prisvärd" och praktisk. |
|
|
En polare till mig har en Ford S-Max, han är rusktig nöjd med den, både utrymmen och funktion. Det är mycket bil för pengarna, även om det inte är en biltyp som tilltalar mig. Jag har kört den fram och tillbaka från stockholm till tyskland och man sitter riktigt bra och den är helt ok att köra. |
|
|
Jag skulle slå ett slag för Ford:s familjebilar eftersom jag gillar att just KÖRA bilen. Men den bristande detaljkvaliteten och ljudnivån får man acceptera. Volvo:s bilar brukar brista i körglädje tycker jag utom V50 och S40N som är riktigt skoj bakom ratten. XC-60 har jag kört en del. Och den är inte ett dugg kul, men hur många jeepar är det? Däremot är komforten bra, och ljudnivån!. XC-60 tillhör det tystaste bilarna jag kört. Råkade av misstag komma upp närmare 180 km/h med en D3 under provkörningen. Jag och kollegan (som var spekulant) trodde det var fel på mätaren på motorvägen. Men den gick fullständigt odramatiskt och tyst. Annars finns det ju också Kia Sorrento som är mer prisvärd och dessutom 7 sitsig. Eller duger det inte åt er!? ;) |
|
|
Jo Ford S-max är fin, en bekant har en sån. Den med 200-hästars dieseln lär ju röra rätt bra på sig. Inredningen är dock hemsk, ingen deal breaker kanske men ändå... För de bilar jag tittar på så hamnar"körglädje" rätt långt ner på listan, jag kommer nog inte leta upp några kurviga vägar att smiska iaf :) Jag vill ha en tyst, bekväm, stabil och hyfsat praktisk bil. Hade det varit för 10 år sen hade det varit annorlunda. Kia Sorento känns som för mkt "SUV", skatten på den lär vara rätt saftig också..jag hade nog inte kollat på XC60 om den inte fanns i en snålvariant. Annars så har jag inget emot Kia som märke :) |
|
|
V70II har ett lika uselt baksäte som XC60. Som rymlig kombi är E-klass oslagbar men det gäller oftast inköpspriset också... Vad tycker du om MB GLK? Storleksmässigt som en XC60 men rymligare kupé och baksäte. I mina ögon en ganska cool design som sticker ut utan att vara för stor.. Det har varit rejäla kampanjer på nya lagerbilar vilket bör ha pressat begpriserna ytterligare. Finns väl också som en BlueTec snålvariant har jag för mig? |
|
|
Lägre prisklass: Honda FRV, CRV Mini Countryman Mits Outlander / Peugeot 4007 |
|
|
Kristoffer_L: Mb Glk är tyvärr inget alternativ då frun vägrar köra Merca. Rent allmänt så delar hon inte mitt intresse för bilar vilket inte gör bilköp helt enkelt :-/ turbo4ever: Ska kolla på de bilarna! |
|
|
En kollega här på jobbet kör xc60 som tjänstebil, han är grymt missnöjd och gör allt han kan för att försöka byta bort den. Trång för sin storlek, oerhört trött (D3), Bränsleförbrukning är inte i närheten av av som lovas. Provkör och prova att lasta in hela familjen innan köp... Gällande de sjusitsiga som zafira och liknade såg jag faktiskt igår ett avsnitt av fith gear där de testade just säkerheten för de bakersta passagerarna. Kan inte säga att jag blev imponerad av att huvudena på "barnen" som satt i baksätet faktiskt slog i påkörande lastbils front när den rammade zafiran.... |
|
Verdi |
Jeep Wrangler Unlimited Länk |
| Nya VW Sharan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.