|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Skenar en diesel pga att den förbränner olja som tar sig in i cylindrarna så har man inte mycket att sätta emot. Slå av tändningen hjälper inte, den fortsätter att skena. Springa för livet. Man blir lite skakis. | |
|
Fick in en Renault Megane 1,9 diesel på jobbet för nått år sen som skenat. Där hade ägaren fyllat på olja i motorn tills han såg nivån på stickan, stickan var bruten. Tömde ut ca 10 liter olja har jag för mig. Den motorn blev aldrig sig riktigt lik igen så där blev motorbyte till sist. |
|
|
Dawwe, förvisso är det en skrämmande syn som filmen visar, men jag hävdar fortfarande att bromsarna är mycket starkare än motorn på en normal bil. En siffra som brukar nämnas är att en normalbils bromsar motsvarar ungefär 1000hästkrafter i retardationskraft.... Har bilen automatlåda och en mycket kraftig motor kan det kanske vara lättare sagt än gjort - många drabbas nog av lite panikkänsla när "monstret" vaknar och skenar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B: Vad hjälper bromsarna om kopplingen eller "automatlådan" inte pallar trycket...Jag kan hålla med om att bromsarna är starkare än motorn, men ingen kedja är starkare än den svagaste länken, kopplingen/automatlådan i detta fall | |
|
Dawwe, med ditt resonemang skulle kopplingen slira om man gjorde en rivstart på maxvarv...tror att de flesta friska kopplingar tål mer kraft än motorn levererar! Automatlådor kan å andra sidan kanske vara känsligare och ev. inte tåla sådan behandling om de rusar. Om bilen skenar (om man inte får ur en växel) skulle jag ändå tro att man får stopp på ekipaget genom att bromsa allt man kan - då gäller det att vara bestämd kan jag tro för om man överhettar bromsarna genom att fegbromsa är det ännu mindre kul... ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.