AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.996

Varför inte Dieslevärmare som standard?

Sida 1 av 2
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Hej.
Tycker det är ganska dåligt att BMW inte har dieselvärmare som standard då många andra har det.
Eller åtminstone till ett vettigare pris. Kostar ju sjukt mycket.

Kan inte fatta varför dom gjort så...???

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilka har det som standard?

Japmax
530 GT -15

Varför har inte alla bilar elhissar, antispinn, xenonljus, stolsmassage?

jo
78
jokso
320D Touring M-Sport -08
Jo det är hårt. Men hårdare är att om du beställer en ny Audi A4 så glöm för guds skull inte välja till elhissar bak.
vad är skillnaden om du beställer den själv? Det skulle ju ändå bli ett merpris på standardpriset. Man lär ju inte skänka bort det. Sen kanske inte alla värderar dieselvärmare och på det viset kan man ju tycka att bilen blir för dyr i standard. Sen kan man ju i sig tycka att tillägget som extrautrustning är väldigt hög...

/Anders
Vet att många på forumet har värmaren som ett slags mantra men jag tillhör den grupp köpare som aldrig skulle prioritera en dieselvärmare. Jag sätter xenonljus, ljudanläggning och parkeringsensorer mycket högre.

Hade jag bott i Norrland utan garage hade jag kanske resonerat annorlunda men med varmgarage på jobbet och carport där hemma är det mycket sällan jag behöver skrapa rutorna...

Vi hade värmare på vår tidigare MB C270CDI - trevligt ja visst men absolut ingen dealbreaker. Men återigen - jag hade kanske resonerat annorlunda med andra förutsättningar.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Dessutom så drar de så mycket batteri att om man inte regelbundet kör långa sträckor kan man knappt använda dem utan att riskera att få låg batterispänning.

Hade inte Volvo haft det som standard hade beståndet av bilar med dieselvärmare antagligen varit 1/50 del av vad den är idag.

-------
//Lövet
För min del tycker jag dieselvärmaren är helt underbar, använder den dagligen. Jag tar med det i sökningen när jag kollar efter annan bil men börjar inse att utbudet blir för(?) smalt.

Flåklypa
Cr
1.095
Craile
Ja det är ju absolut ingen man står o faller för vid ett köp.
Min nya har jag inte det på.
Men tycker bara att det är konstigt att det inte är standard på så dyra o fina bilar. Och det är ju lite av ett kännetecken för Diesel bilar känns det som.

Men har inte heller nån jätte användning av det. Men skulle vara gött och ah ibland när man fyllt garaget med för mycket annat... hehe

Cr
1.095
Craile
Och JA det är standard på både Saab och Volvo. Eller "var" standard på Saab.
Dom tillverkar ju inte bilar längre.

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
på volvo är den standard bara "monterad" sen får du snällt köpa till tiduret för typ 10k för att du skall kunna använda den.
Är det verkligen någon tillverkare som har värmare som standard?

Jokso, det var väl rätt länge sen man var tvungen att komplettera med elhissar bak på A4an?
Men visst jag håller med dig, riktigt snålt.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Dieselvärmaren med tidur är det absolut bästa tillvalet jag gjort i en personbil.
Många hade synpunkter på att jag valde till braskamin i mitt hus också när det var nytt.
Många påstod:
-Onödigt, Du kommer aldrig använda den bla, bla...

Nu har jag eldat så mycket i kaminen att det är dags att sätta in en ny keramikinsats i den, och då är huset byggt 2006!
Brasvärme och dieselvärme är det skönaste som finns så här års.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det finns saker som jag tycker är mer snålt att inte inkludera än dieselvärmare. Farthållare, xenonljus, ordentlig radio, lättmetallfälgar. Allt sånt är ju tillval på "premiummärkena"

-------
//Lövet
ra
11
raker25"
530XD -08
>>bunf
Ja, SAAB hade det som std på sina dieslar. Programmering av tiduret via färddatorn, tre olika tider + manuell start.

Instämmer Leffo!

"Any fool can know, the point is to understand" -Albert Einstein
håller helt med Lövet där, iofs är det väl så med allt, det man har haft vänjer man sig vid och vill ofta ha det igen, kan ju gälla navi, soltak, komfortstolar osv osv.

Men visst är det bra när det fungerar med värmaren, jag tyckte dock det var dålig räckvidd när jag hade det på mina förra bilar.

/Anders
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
I Audis A8a och Q7a så sitter värmare som standard. Dock får man betala extra precis som hos Volvo för att få tiduret. Men det gär att lösa i efterhand via en enkel omprogrammering.
sc
23
scotty
F31 320d xDrive -14
F11 520d -11
V70 2,5ft -10
Här är en till som värderar dieselvärmaren högt.. det hade jag i min v70 d5 -10 och har för mig att det kostade fjuttiga 1900:- som tillval.
Dumsnål så valde jag inte det till bmwn... Går det att eftermontera eller får man nöja sig med el-värmare?

Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Även BMW har haft det som standard tidigare, alla e39:or med M57 motorn hade Webasto.
Dock fick man även på dem betala extra för tiduret.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
BMW har fortfarande tillsatsvärmare, fast den är numera elektrisk och går alltså inte att starta utan att starta motorn först...
En bränsledriven tillsatsvärmare, med eller utan tidur, används främst för att få motorn att upprätthålla rätt arbetstemperatur och det är därför som de flesta svensksålda dieslar har detta tillbehör standardmonterat.
En modern snåldiesel ger minimalt med överskottsvärme och en bieffekt av detta är att bilarna får dålig kupévärme när det är kallt. Detta är dock inte det allvarligaste, utan det är istället att motorn aldrig når arbetstemperatur och därför slits betydligt snabbare än eljest och som en följd av detta drar märkbart mer bränsle än vid rätt arbetstemperatur. Det är således inte främst en komfortfråga !
Volvo, Saab, Citroen, Peugeot m.fl. har dessa tillsatsvärmare standradmonterade. BMW har valt en billigare lösning, nämligen den s.k. brödrosten.
Samma lösning finns hos t.ex Citroens mindre modeller. Det säkerställer att motorn arbetar vid rätt arbetstemperatur, liksom bränslevärmaren. Fördelen med den billigare "brödrosten" är att det är ett i princip underhållsfritt system med få komponenter som kan gå sönder. De mer avancerade bränslevärmarna, särskilt de med tidur kräver underhåll, kostar pengar att hålla liv i och har inte obegränsad livslängd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.