|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
|
Ingen som kört fuskmetoden att brygga airbaglampan mot annan fungerande? Jag kör en bil där alla airbags är bortmonterade, förstolen är utbytt och snart även passagerarstolen, till detta används även andra bälten (även om original sitter kvar) Jag är i detta fall inte intresserad av annat än att få bilen igenom besiktningen. Istället för att montera motstånd lite överallt och ev. felsöka bältessträckare fuskar jag gärna lite, jag känner inte att det påverkar min bils säkerhet nämnvärt i detta fall (då airbags redan är ute alltså) Så med andra ord, har någon kopplat in sig på fungerande lampa och fått det att lira? Johan S NS 8.29 |
|
|
Borde väl nästan vara enklare att koppla lampan mot ett eget litet tidrelä, det finns väl för fördröjd innerbelysning som håller några sekunder, om man sedan matar ett relä som driver lampan så man "vänder" signalen, så borde det bli rätt. /Mats J |
|
|
Fuska på du bara Johan...) Men ett eget tidrelä vore isf en lösning, inget som är ihopkopplat med innerbelysning eller annat. FP |
|
|
Bryggade över airbag lampan på ABS lampan i en bil nyss,iofs ingen BMW men ändå. Det funkar som fultrix. Men påtalade för bilägaren att om SRS och bältessträckares funktion lovar jag inget ;) |
|
|
Om man får anm. på bes. och efter en eller två mån gör en helt ny bes med samma fel, får man då köra en månad till? Kör så det ryker |
|
| Nej efter 2 mån får du bara en vecka | |
|
Kollade med Bilprovningen vad som gäller vid upprepade ombes. Vid första o andra underkända gäller samma regler: Du har 2 mån på dej att åtgärda felet men får bara köra en mån. Vid 3:e underkända i rad har du bara en vecka på dej. Kör så det ryker |
|
|
Jag lyckades fixa till airbagslampan genom att koppla direkt sladdarna till bältesträckaren forbi sladdkopplingen under stolen. Sen bytte jag airbagsmodulen under tunnelfacken..Lampan slocknade av sig själv sen åkte jag till verkstaden för att radera felkoderna. Bilen gick igenom besiktningen idag. Vill passa på att dela med er och tacka alla förslag och rad här på forumet. Ett speciellt tack till Hasso, du pekade mig till rätta vägen. |
|
|
Varför har BMW inte bara en kontakt i bälteslåset? På så vis slipper man en krånglande matta plus att det är betydligt billigare att producera. Dessutom löser inte airbagen ut om man inte har bälte på sig vilket den ju gör om man har sensormatta. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det finns ett par anledningar, andra tillverkare har samma tankesätt. Sensormattan kan avgöra om det är en större/tyngre eller en mindre person som sitter i stolen och man har airbags med olika laddning/två steg för att anpassa kraften till att svara mot detta. Avsikten är att optimera skyddet för den åkande. Detta är dock inte implementerat i alla (äldre) bilmodeller, men så var grundtanken. Att bara använda kontakt i bälteslåset gör ju som du skriver att om man inte använder bältet så har man inget skydd (från krockkuden) alls, inte så bra eller hur? Det sitter en kontaktfunktion i de flesta bälteslås, även hos BMW, den används bara för vissa marknader för att ge fortlöpande varning om man kör iväg utan att knäppa fast bältet. Men i tidigare modeller nöjer man sig med en tidsreglerad varningslampa. För att få full pott i EURONCAP osv krävs dock aktiv bältesvarning/påminnelse, numera är därför funktionen med brytare som indikerar fastspänt bälte aktiv på alla bilar, tillsammans med sensorn i sätet. Utan passagerare ges självklart ingen varning, oavsett om man sätter i bältet eller ej på den tomma stolen. Vissa bilar har varning även om baksätespassagerarna åker utan att knäppa fast bältet, dvs sensorer även därbak. FP |
|
|
Sitter man utan bälte och kudden löser ur vid en krock så förvärrar man situationen. Man far framåt med en väldigt fart och får en ordentlig smäll av kudden. Snäpp, och nacken är av. Det har stått i flertalet tidningar så det är inget jag hittat på. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ja har det stått i tidningen så... Man får väl välja, pest eller kolera, man lär ju få rejäla skador eller dö i båda fallen..Varför diskuterar vi detta, du ville veta vilka tekniska förutsättningar sensormattan skapar, jag har svarat..? Det finns flera orsaker än tidigare nämnda, t.ex att krockkudden inte skall lösa ut på oanvända passagerarplatser för att minska skadorna på kupéutrymmet, för att minska risken för kringflygande saker osv. FP |
|
|
Ingen som har förslag på enkel lösning för att låna ljus från tex ABS lampan till airbag på E36? fick höra igår att det inte var SÅ enkelt som jag trodde att bara tjuvkoppla SRS pin:en till ABS pin:en på klustret. Det finns alltså ingen airbagutrustning kvar i bilen och jag fuskar då med gott samvete. Johan S NS 8.29 |
|
|
Inte mycket till diskussion. Jag frågade, du svarade och ställde en motfråga som jag svarade på. De orsakerna är lite si och så tycker jag. Ok för att man vill anpassa kraften i kudden mot den som sitter där. Men om jag krockar så är inte det första jag tänker på att nu får försäkringsbolaget punga ut med lite mer slantar för att instrumentbrädan också gick sönder p.g.a. kudden. Betala tusenlappar för att spara ören... ///BMW - Was sonst! |
|
|
En tanke som slagit mig är att man kan anmäla till transportstyrelsen att man taget bort samtliga airbag i bilen. (Verkstäder skall ju göra detta då de kopplar ur passageraraibagen pga barnstol mm.) Sedan borde man kunna avlägsna SRS lampan utan klagomål med hänvisning till att bilen är registrerad utan airbag. Jag har inte förankrat detta hos SBP men det borde vara ett alternativ till att skrota ut billigare bilar. |
|
|
Funkar inte så enkelt tyvärr. Frågade en på Carspect som registreringsbesiktigar och det gick inte ens att regga om bilen utan aibags. SBP åtagande gäller kontroll av lampans funktion inget annat Johan S NS 8.29 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.