|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Nu ingår kontroll av krockkudde, dvs lyser airbaglampan så resulterar det i en anmärkning. Bilprovningens hemsida ej ännu uppdaterad. Tror vi lär se en massa gamla bilar utan större fel på gå till skroten pga detta. | |
| Vill man sänka döds- och skadesiffrorna i trafiken så kommer detta säkert ge resultat | |
| Det är också ett sätt att se på saken. | |
| De som vill kan ju helt sonika ta bort lampan i instrumentpanelen så kan ju alltid bilprovningen titta bäst de vill! Vet inte riktigt vad de tror sig uppnå med detta. De som kör trafikfarliga fordon hittar ju alltid på sätt att göra detta ändå. | |
|
Det går inte då det är dioder och det är en del av kontrollen. Man kollar om den tänds och släcks vid start som den ska göra eller lyser konstant. Så det är mer trafikfarligt att åka i en bil med urkopplad airbag än en äldre bil där det aldrig funnits airbag som extrautrustning? |
|
|
Det kan vara extra farligt att åka i en bil där man tror aribagen fungerar men inte gör det jämfört med att åka i en bil där man vet att det aldrig någonsin funnits. Många tar ju ut ökad säkerhet i bilar i form av ökad risktagning, t ex genom högre hastighet och inte som ökad säkerhet. Vill man nu fuska sig förbi airbaglampan hos SBP (rekommdneras givetvis inte) så kan man ju parallellkoppla den med oljetryckslampan som lyser vid start och slocknar efter start. Jag vill ha fungerande airbags och tycker det är bra att SBP kollar. annars får man väl göra som många småbarnfamiljer gör - låta koppla ur och sätta en klisterlapp med airbag urkopplad - i alla fall på passgerarplats där barnstolen står. /Patrik, med barnet i baksätet istället /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
325cabrio: Det vill jag inte hålla med om, tar man mer risker för man har en liten luftkudde framför ansiktet om man skulle krocka tror jag inte är många som gör. Att SBP kollar att lampan lyser vid start garanterar inte att den fungerar. Det är bara ännu ett sätt att tjäna pengar. |
|
| Härligt, min lyser och jag ska besikta idag :-( Vet vart det är fel, men inte gjort någonting åt det, fick man för det. | |
| Men vad trött jag blir... Går dett koppla ur förarsidan och hur går man till väga för att det skall vara en godkänd urkoppling? | |
|
325cabrio Det kan vara extra farligt att åka i en bil där man tror aribagen fungerar men inte gör det jämfört med att åka i en bil där man vet att det aldrig någonsin funnits. Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Om lampan lyser konstant så betyder det ju inte att airbagen fungerar utan att den indikerar fel i systemet för airbagen. Varför underkänna hela bilen pga att airbaglampan lyser och systemet blir bortkopplat, vad vinner vi på det? |
|
|
Jag förstår inte heller riktigt vad man vinner på detta. Naturligtvis är det inte bra om nu airbagen mot förmodan inte skulle fungera men är inte det upp till var och en ifall man vill färdas i en sådan bil? Då borde de kanske inte heller godkänna bilar som inte har någon airbag alls då heller, då de faktiskt är lika trafikfarliga och orsakar samhället samma kostnader i form av sjukhus- och rehabiliteringskostnader efter olycka. |
|
|
Det handlar om pengar helt klart hade det handlat om säkerhet så så hade det aldrig varit ok med detta tidigare. Men beslutat kan också vara baserat på rädsla. Nån som skriver reglerna tror att bara för att airbagen indikerar ett fel så kan den sprängas rakt i ansiktet hux flux bara för att lampan lyser. Likt rädslan att absbromsarna helt plötsligt ska låsa sig under färd bara för att abslampan lyser och systemet är bortkopplat. Nu får vi i alla fall fler bilar och mer elektronik till sopberget alltid gynnar det någon. |
|
|
Problemet är väl att fullt fungerande bilar i övrigt kan åka på sopberget just för att elektronikproblem kan bli fruktansvärt dyrt att laga. En ny bransch för folk som gärna utför jobb utan kvitton med andra ord. Undrar hur länge det dröjer innan första annonsen gällandes arbete för att parallellkoppla lampan med oljetryckslampan dyker upp på Blocket :) Som användare delorian skrev "alltid gynnar det någon". |
|
|
Men det är ju tillåtet att koppla ur krockkuddar? Då kan det inte samtidigt vara olagligt att åka runt med krockkuddar som inte fungerar? |
|
|
Jag tror det är skillnad på om lampan indikerar fel på airbagen ? Om man kopplar ur airbagen på verkstad så släcker dom väl lampan eller gör att den inte "larmar" ? Mvh |
|
|
Den tiden är nog förbi på moderna bilar är det inte lika lätt som det var för, nu när det är dioder och skit. Att ta ur lampan hjälper inte då den ska lysa upp vid deras kontroll och sedan släckas för att få godkänt. Om du kopplar ur airbagen på verkstaden så larmar den inte. Vi kan tacka EU för detta. |
|
|
Sverige måste väl ha hyffsat modern vagnpark ? Eller säker iaf, om man jämför med övriga europas småbilar, iof är dom oftaste nya hela tiden. |
|
|
Länk 7.1.6 Skall tydligen vara den nya regeln. |
|
|
Intressant 7.1.6SRS-system | Visuell kontroll av varningslampan. | Varningslampan för SRS anger fel på systemet. Jag tolkar detta som att de bara ska kolla att varningslampan fungerar, lyser den upp vi start så ska det avra godkänt. om den varna = lampan fungerar. Vart står det att srs systemet måste fungera felfritt? |
|
| glöm det sista jag skrev, jag misstolkade det lite innan lunch :) | |
| Parallellkoppla är ju en gammal goding som jag själv praktiserat på abslampan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.