AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
45.019

nya regler från 1:a februari angående airbaglampa vid besiktning

Sida 6 av 8
Lös airbaglampan när den var dålig?
Nix. Men då det i tråden kom upp info om utökad kontroll av mätarställningen så vart jag som jag skrev tidigare i tråden lite nervös då mina pixlar var borta.

tr
17
tricky92
528i Sedan - 00
Ardbeg, hur koppla man parallell airbags lampan.
jag har ett stort bekymmer med min airbagslampan som lyser då jag måste besikta bilen nästa vecka. Stort tacksam for svar.
tricky har du kollat felkoden?
Jag skulle absolut försöka fixa orsaken till att airbaglampan lyser istf att trixa med själva lampan eller försöka luras vid besiktningen. Felkodsavläsning är nr. 1, vanligaste felen är glapp i kablaget till bältessträckarna under stolarna, vanligen förarstolen, eller sensormattan i passagerarstolen. Kablagen går att fixa till, sensormattan kan till nöds simuleras med ett fix så att det går att släcka lampan.
Det är inte så sunt för dig själv eller för dina medtrafikanter att köra omkring med okänt fel i SRS-systemet.

FP
Jag har felkod 1 .
på 528 98.

Fel styrenhet airbag förare, men enheten är felsökt och fel ej funnet.

Bältessträckare och sensormatta ger väl en felkod som pekar på detta och inte direkt mot styrenheten.
tr
17
tricky92
528i Sedan - 00
Delorian, jag kollade felkoderna och det står: TÄNDKRETS BÄLTE SPÄNNARE FÖRARSIDA FRAM FÖR STORT MOTSTÅND " . vad detta nu betyder.

Att folke påstår att det kan vara ett fara för mig och andra så har många BMW ägare kört sina bilar tidigare med tända airbags lampa då SBP inte bryt sig om den och detta har aldrig medfört någon fara för nån då hela airbag systemet är inte aktivt.
Självklart vill jag fixa till problemet men tycker att jag kan har tid på mig att fixa till problemet och inte behöver stressa då jag har bara en vecka på mig och inte behöver ställa av bilen pga ett lite röda blimp på tavlan.
Är tacksam for hjälp om någon har fixat till problemet utan att betala en massa pengar till BMW
Fört stort motstånd brukar betyder för stor eller oändligt, som det blir vid kabelbrott.
Säkert brott i kablaget till bältessträckaren och brukar gå att meka ihop.
Har för mig att det tom finns en guide för det här på forumet.

Jag håller helt och hållet med dig om airbagsystemet och bilprovningen.
Det är inte bara bmw utan även andra ägare som åkt runt med lysande lampa innan regeln infördes.

Har du raderat koden kommer den tillbaka direkt?
Men vilket program lästes den av?
tricky92: Jag försöker bara förklara hur systemen fungerar. Nu har du ju en konkret felkod (tändkrets bältesspännare), dvs kablaget till bältessträckaren som jag skrev om tidigare. Du kan inte släcka lampan eller spara nån tid på detta utan att först fixa till felet. Att trixa med lampan och instrumentet och fulfixa denna tar längre tid än att laga felet i kablaget under stolen.

Att köra omkring med lysande airbaglampa kan betyda allt från enkelt fel i systemet till att inget löser ut vid ev. krock, till att någon airbag skjuter när den inte skulle, dvs under normal trafik.
Man behöver knappast vara nån Einstein för att begripa att detta utsätter både föraren/passagerarna för livsfara till att även mötande trafik kan få en vilt skenande bil i fronten.
Konstigare är det inte, men var och en bedömer så klart själv riskerna.
Att inte EU har enats om regler för detta vid besiktning osv tidigare har inte så mycket med riskerna att göra, de finns där lika mycket i vilket fall.

FP
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
En mekguide för E38 vore verkligen inte fel !

Em
70
Emery
540 iA M -00
550 iT M -06
Gällande 320 e46 -99
Airbag lampan lyser .Verkstaden har felsökt och bytt kontaktring i ratten som indikerade fel. Detta hjälpte inte nu vill man byta styrboxen. Vilken kostar knappt
4000:- + det dom redan gjort också närmare 4000.-
känns inte bra.
Går det att koppla via oljetryckslampan på denna bil, detta är ju inte vettigt
att behöva betala minst 8000:-
Mkt tacksam för tips.

Hälsn Mikael
Stopp nu.

Jag har omvänt jag har felkod på styrdonet, men styrdonet är helt tänkte byta rattringen.
Till vilken verkstad lämnade du bilen var det bmw?
Kollade de felkoder?
Vad var felkoden i så fall?

Styrdonet går att felsöka och eventuellt reparera kan de inte laga den så erbjuder de utbytesmodul om de kan.
Länk
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Var nyss och besiktigade min 523 -96 med lysande airbaglampa och den fick ingen som helst uppmärksamhet...

If it works, don't fix it.
Då missade han att kontrollera det.
tr
17
tricky92
528i Sedan - 00
Att andra har så mycket tur.. jag fick en 2:a på min.
nu måste fixa den och besikta den igen.
Delorian, jag har försökt med 3 olika program men det går inte.
Kommer inte ihåg vad apparaterna heter dock.
Den här airbag24 firmen, är dem bra?

Emery, vad fick de fram för felkod på din bil?
Tricky92
Vilka program har du försökt med?
Vad menar du med "att det inte går" ?

Mitt intryck är att de är som www.innosund.com fast för airbagstyrdon.
tr
17
tricky92
528i Sedan - 00
Det gick inte att släcka alls. Måste kanske byta hela styrenheten.
Tricky vad var felkoden?
Du kankse fick samma felkod som mig?
Tricky92: Har du försökt släcka airbaglampan med tre olika program, utan framgång?
Felet hade du fixat till först eller hur, annars kan du ju aldrig släcka lampan...
Eller vill du bara läsa av felminnet osv?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.