|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
|
@bmw-slangen: Min gissning på indirekt säkerhets- och miljöaspekter på miltalet var delvis korrekta men tydligen så ger sig SBP även in om värderar ekonomiska aspekter. "Lyckligtvis" kankse några frankensteinimporter blir underkända pga uppenbart manipulerade mätare också. Men rejält surt för den (-s plånbok)som inte anat att man köpt ett importvrak som i efterhand underkäns. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
325cabrio : Nej, miljöaspekten är en efterkonstruktion - en rejält krystad sådan. Enda anledningen är de ekonomiska problemen som uppstår kring skruvade mätare ute i Europa (problemet finns ju även i Sverige men i mindre utsträckning). Det säger Transportstyrelsen själva klart och tydligt i början av svaret. Sen kan man hitta på alla möjliga långsökta bieffekter. Om det är miljöaspekten de är ute efter så bör man lagstifta att en bil blir underkänd om dess servicedator indikerar att bäste-före-datum för en service har passerats! Att införa bättre incitament för en nyare fordonspark (Sverige har väl en mycket gammal fordonspark jämfört med övriga Europa) borde isåfall vara ett effektivare sätt ur ett miljöperspektiv. Fast ägandekostnader för bilar tycker jag endast ökar för varje år, har ingen statistik på det, men skulle mer än gärna vilja se det. Det är ju absolut inget incitament för att få en yngre fordonspark. |
Jesper von Wowern |
Ibland känner jag för att bli rättshaverist, det tycks som att det finns en plan att utplåna allt vad eget ansvar heter. Vägmätarställning borde tas bort från bilar istället för att kontrolleras, det finns andra system idag som kollar serviceintervaller och sådant. En misskött 10.000-milare är sämre än en välskött 20.000-milare, inser man inte det som bilköpare är man inte betjänt av att mätarställningen "manipuleringsbedömts" vid besiktning. I höstas besiktade jag en vagn som gått 14.000 (omanipulerade) mil och fick ombesiktning på en länkarm. Vid ombesiktningen någon dag senare knappades det fel och mätarställningen angavs till 17.000 mil. Eftersom jag inte såg detta förrän jag kom hem och jag dessutom är ointresserad av miltal, så brydde jag mig inte om att få det korrigerat. Nu skall det ju bli spännande att se vad som händer vid nästa besiktning! /Jesper von Wowern |
| Du såg att de knappat in fel på 3000 mil och du sket i att ta upp saken för att få det korrigerat? | |
| Räkna ut snitthastigheten som hade krävts för att köra 3000 mil på "någon dag" så kanske det är roligare att spara anmärkningen till nästa besiktning. :) | |
|
Nu har jag inte några belägg för vad jag säger men en stark magkänsla som ni gärna får motbevisa med fakta om ni hittar. Må vara att vi i Sverige har en i snitt äldre vagnpark men jag inbillar mig också en mer välskött - inte baserat på att jag hänger här och läser om alla som pedantsköter sina bilar utan baserat på mina resor utomlands där jag ser många nya bilar med olagade krockskador, taxibilar jag åker med som har skrikande röda serviceindikatorer, blankslitna däck, hoppande tomgång mm. Jag tror det sitter i generna på oss svenskar att sköta om grejorna. Läste för länge sedan en artikel om varför vi svenskar är så laglydiga och någon forskare anförde klimatet som en anledning - om man inte förberede sig och fäljde regler så frös man ihjäl i svenska vintern medan man t ex vid medelhavet klarade vintern utan att ha ladan full med sommarens skördar. Om det stämmer eller inte vet jag inte men jag tror våra svenska äldre bilar är välskötta. På senare år har ju flera gamla jänkebilar från 50talet repatrieras till USA av samlare då svenska entusiaster hållit dem i topskick. Sant eller inte men detta är mina subjektiva observationer. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Den tiden är förbi vi kommer ha många bilar på skroten och elektronik på sopen i högar då det går sönder och är för dyrt att reparera. Men det var det EU vill ha och vad EU fick. |
|
Jesper von Wowern |
@delorian: Ja. @marin: Så tänkte jag också när jag läste den här tråden och började genast se fram emot nästa besiktning :) Beträffande varningslampor som lyser utan att något är ur funktion (ABS eller airbag eller så...) så menar jag att det är osinnigt att underkänna ett fordon för detta. Om jag sätter en post-it-lapp på ratten med texten "tutan e kass" trots att den ljuder manligen när man trycker på knappen - skall bilen underkännas då? /Jesper von Wowern |
|
Att bälten mm måste fungera köper jag och det är bra med kontroll. Men det borde räcka med ett "bra att veta" för airbagen, då det mig veterligt inte är ett lagkrav att ha airbag i bil... Vad ingår i helbilsgodkännandet egentligen? Kan man måla om bilen, byta ut klädseln och pimpa stereon utan risk? Alla dessa tre detaljer är liksom airbagen certifierade (utsläpp/flammskydd/strålning) Ett jävla trams och myndighetsmissbruk är vad det är. Raka gurkor, snus och airbaglampor, är det vad vår eu-avgift ska gå till? |
|
|
Detta kommer ha en negativ effekt airbaglampan måste lysa, och många kommer att manipulera den. Med följd att många kommer köpa en bil i tron om att de har en fungerande airbag iomed att lampan fungerar som den ska dvs tänds och släcks. Sen att det kanske inte ens sitter någon i ratten vet köparen inte om. Jag håller med ett bra och veta hade varit bra, då hade det gått att följa bakåt i tiden även om det fungerar. Det som stör mig ingenstans kan jag läsa på bilprovningens hemsida att airbag ingår i deras kontroll. |
|
| Jesper: Tutan är ju ganska enkel att testa... värre är det nog med krockkudden! :) | |
|
Vill be er tänka efter och läsa igen vad jag skrev tidigare om airbagsystem och dess indikeringar. Man kan kanske inte begära att alla sätter sig in i detaljerna om hur systemets funktioner, sensorer och varningssystem är uppbyggda. Ibland får man faktiskt lita på beskrivningar osv. Att dra in och jämföra med snus och gurkor eller annan EU-politik sänker bara debattnivån ytterligare enligt min mening. FP |
|
|
Jag har skapat en separat en separat tråd angående mitt airbagproblem. Lyckas jag inte lösa felet så får jag skrota en helt fungerande bil. |
|
|
Folke du skrev. "Jag kan inte riktigt se var EU-regler kommer in där, detta är helt bestämt av tillverkarna." Det står ju i EU direktivet som bilprovningen följer. När bestämde tillverkarna detta? |
|
|
Visst, men vad jag ville komma till är att gubbarna i Bryssel inte själv kommit på att det är dags att kräva att man kollar upp varför en SRS-lampa lyser, vad denna kan indikera, vad som kan vara bakomliggande osv. Detta har dom fått lära sig via tillverkaren av systemet eller av biltillverkarna. Det har sedan länge varit (och är) lite olika konstruktion på t.ex krocksensorerna i ex. vis VAG:s bilar och i en BMW, en MB, en Volvo, en Fiat osv. Ett exempel ur verkliga livet: Efter att t.ex höger sensor påverkats och skjutit en airbag i högerstolen så skall den centrala modulen som styr de olika tändkretsarna bytas enligt VAG. Själva högersensorn (sitter på golvbalken under stolen) behöver inte bytas osv, fast frågar du verkstaden så är de osäkra. Men felet går inte att radera, lampan går inte att släcka, bara att slanta upp ett antal tusenlappar och byta centralmodulen, sitter lagom svåråtkomlig långt inne på mittkonsolen.. Eller så skickar man den till England för en enkel reset operation, det finns säkert flera andra firmor också som fixar detta, sen går det bra att radera felminnet osv. Fråga: Är alla airbags frånkopplade, eller bara högerstolens, i fallet ovan? Absolut alla säger VAG-verkstad 1, nja inte alla, eller... säger verkstad 2 osv.. På våra BMW tänds ju lampan ibland när det glappar i bältessträckarna under nån av framstolarna. Eller när sensormattan i passagerarstolen sagt upp sig. Är alla airbags frånkopplade då?? Fråga några olika verkstäder och du får olika svar.. Att fel eller tveksamheter i systemet, t.ex i sensorer eller centralstyrningar inte bara kan hindra en airbag att lösa ut, men även skjuta en när det inte var rätt läge, har jag redan förklarat. Allt sammantaget så har så klart allt detta, som inte alls är okänt hos biltillverkarna, gjort att man skärpt tonen lite och därmed rekommenderat EU att skapa en gemensam regelstandard för detta vid kontroller, besiktningar osv. Och där är vi idag... FP |
|
|
ok. Vet du om det är svårt att byta airbagmodulen på en e39 när man tagit av rattnavskudden? Verkar sitta med 4 st skruvar. |
|
|
Ingen aning, har aldrig grävt i ratten. Kommer säkert in någon här som vet. FP |
|
|
Det är väl självklart att tillverkarna lobbat för detta beslut. Vi i Sverige har Europas äldsta bilpark. Nu har man kommit på ett genialiskt sätt att tvinga oss bilägare skrota fullt fungerande bilar så att vi ska vara tvungna att köpa nytt. |
|
| Jo man får den känslan helt klart. | |
| Nu kan jag läsa av mätarställningen igen. Ny ribbon cable monterad i veckan! Riktigt skönt med ett fullt fungerande instrument igen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.