AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
45.024

nya regler från 1:a februari angående airbaglampa vid besiktning

Sida 3 av 8
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
SBP kollar inte bara säkerhetsgrejor utan också miljöaspekter - som avgasvärdena. Sedan har miltalet kanske en indirekt säkerhetsaspekt. EN bil som gått 25k mil har rent statistist fler fel än en med 10kmil. Fler saker har hunnit slitas. Alla entusiaster här har såklart bytt delar och bilen är i gott skick även vid 25kmil men för den som har bilen med som transportmedel än hobby så är det inte lika självklart att slitna delar är bytta efterhand och då är miltalet en indikator på fler potentiella fel.
Jag som inte fuskar med milen men köper begagnat att SBP kollar miltal och gör nedslag. Den med rätt mil på mätaren har ju inget att frukta.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Mina pixelfel gör att man kan få gissa miltalet om instrumentet har en dålig dag (torrt ute)

Men ett nytt instrumenthus till E39 kostar "bara" 2600kr från BMWhandlare i Tyskland åtminstone om man är medlem hos e34m5.se eller tyska 7er.com och e34.de (10% rabatt) varför besvära sig med att skicka i väg ett befintligt då? €22 i frakt tillkommer men det sparar man lätt in genom att beställa fler delar och pantpengarna får man tillbaka vid återsändande av det gamla huset.

Är det så illa att det inte går att överhuvudtaget läsa av mätarställning på de sämsta E39:orna? En kompis numera sålda 540iAT var dålig men det gick att få SBP att skriva av vad som stod.

Mvh Stephan
När min har sina dåliga dagar så får man titta noga för att få ut mätarställningen, men visst det går om man stirrar ett tag. Jag tänker hur som helst byta kabelmattan så allt blir okej.
Från vilken årsmodell gäller kravet på fungerande SRS-system? Är det från 2002 eftersom någon skrev om att testa annat via ODB?

Finnarna har väl haft det kravet en tid redan, så att vi får det nu är inte så konstigt. Skrotningen lär väl inte öka, däremot försäljningen av dekaler om att krockkudden är urkopplad.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Hur kommer det sig att det kan vara farligt att åka runt med airbag-funktionen trasigt nu helt plötsligt men man kan på många bilar koppla bort airbagen med hjälp av nyckel? Hur resonerar dem egentligen? Man borde kanske ställa frågan hos Transportstyrelsen?
Det gäller alla bilar med srs system oavsett årsmodell.
Diskussionen gällande OBD är för miljörelaterade värden avgas etc.

Att åka runt med ett klistermärke om att den är urkopplad duger nog inte tyvärr.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Min är en 96a och jag fick en tvåa pgr av lysande airbaglampa.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
danielb:

Helt sjukt att du fick underkänd pga det tycker jag. Varför skulle din bil vara mindre säker för dig än de bilar där man kan switcha off airbagen pga barnstol? Är det då inte farligt att ha ett barn där menar jag?

Hur tänker Transportstyrelsen egentligen?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Lite larvigt och komma dragandes med detta nu, bilar har haft airbags i över 20 år, men först nu verkar det vara fara och färde för att lampan lyser.

Jag visste vad som var fel men min och lagade det hela idag och tömde felminnet. Så imorgon 0700 så är jag tillbaka för återkontroll, hade jag vetat detta tidigare hade jag givetvis tagit tag i det tidigare.

Besiktningskillen nämnde nått om att de numera följer transportstyrelsen regler (!?) och att det handlar om den fria marknaden som innebär att vem som helst kan bli ackrediterade för att sköta bilprovning.

Kan gissa att var och varannan BMW lär få problem då lysande airbagslampor verkar vara en paradgren. Bilen bredvid mig när jag var inne var också en BMW som fick avslag för samma sak.
Danielb kan du inte berätta vad det var för fel du lagade så vi andra vet?

Löjligt att skylla på den fria marknaden, då det inte är marknaden som sätter reglerna utan eu direktiv som styr det hela.
ni vet det dinns regler om hur gula bananer ska vara , hur stora gurkor ska vara för att kallas gurka.
men det börjar bli lite löjligt nu.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vägmätarställningen är ingenting som Tranportstyrelsen skall kunna anmärka på! Kontrollen är till för att undersöka bilen ur ett säkerhets- och miljöperspektiv.

Det uppger Tranportstyrelsen själva i 1kap,2§ där de anger följande betydelser för bedömningskoder

bedömning två (2) : fordonet uppfyller inte föreskrivna krav och bristen är inte enkel ur miljö- eller trafiksäkerhetssynpunkt
bedömning två (2) utmärkt med kryss (x) : fordonet uppfyller inte föreskrivna krav men bristen är enkel ur miljö- eller trafiksäkerhetssynpunkt
bdömning tre (3) : bristen har sådan betydelse att fordonet inte kan användas utan uppenbar fara för trafiksäkerheten

Likväl kan man få ett "2X" om mätarställningen har blivit "uppenbart manipulerad" mot föregående inrapporterade värde! Vad har detta med trafik- eller miljösäkerhet!?!

8.1.4 (7.11)
"Om fordonet har vägmätare kontrolleras angiven sträcka mot föregående inrapporterade vägmätarställning. Underkännande ska ske om vägmätarställningen är uppenbart manipulerad."

Dags att fråga Transportstyrelsen hur en ändring på vägmätarställningen kan påverka säkerhets- och miljöaspekten av ett fordon.
Men är det inte en bra punkt att de kollar vägmätarställningen?
om en bil gått 10k och den sen nästa gång är inne och har 8k på mätarställningen så ser jag mer än gärna att det kommer med i protokollet.
Sen varför det är så tål ju att diskuteras.
och hur gör man det på en e39?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
325cabrio : Angående resonemanget om vägmätarställningen, varför skulle Transportstyrelsen väga in milantalet i sin bedömning om bilen uppfyller alla miljö- och säkerhetskrav? Antingen så är alla poster godkända, eller så är de inte det.

Om inte så kan följande situation uppstå inom kort. Inspektören säger till fordonsägaren : "Jaså, du är en fattig student. Då har du säkert inte haft råd att laga bilen på ett sätt som inte äventyrar säkerheten - bäst och kryssa i ett par underkännanden" :-)

Kontrollbesiktningen har till uppgift att undersöka bilen ur ett säkerhets- och miljöperspektiv. Ingenting annat. Om detta skall utvidgas, vad ska vi inkludera mer? Ska de leta efter stulna delar? Bättre är väl isåfall att införa en kontrollpunkt om bilen misstänks vara ett baltiskt Frankenstein - är ju riktigt populärt numera :-)

Frågan varför vägmätarställningen kan ge ett underkännande har nu ställts till Transportstyrelsen (ärendenummer TSMS 2012/1325). Handläggningstid ca 14 arbetsdagar. Återkommer med uppföljning.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det borde ju vara så att SBP lagrar miltalet på samtliga bilar. Är det lägre vid tillfälle 2 och ägaren inte kan visa kvitto på byte av mätare alt. den gamla mätaren så blir det tvångsexport till Baltikum :P

Ska bli kul att höra hur de ska underkänna uppenbart fifflade Frankensteinimporter... Grattis BMW-slangen till ett bra nytt ord! ;-)
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Om man är lite lagd åt det konspiratoriska hållet så är det ju ganska lustigt att alla nya regler sammanfaller med att alla som sysslar med bilprovning ska vara vinstgivande bolag.

Felet på min var bältessträckaren på förarsidan, jag tryckte ihop alla kontakter under stolen och tömde sedan felminnet och det gjorde susen.

Vad var det för bil var det mycket bök att komma åt kontakterna under stolen?
ou
134
outlaw1
320iT-99
snabb fråga i denna djungeln..
min lampa lyser också en 320iT 99:a
Har bytt ratt i min till en icke airbag därav att lampan lyser..
Får man byta ratt på en 99:a undrar jag då??
Gör det något att lampan lyser om jag inte har airbagen monterad i bilen längre?
Den måste sitta monterad i bilen då den var tillverkad med det.
eller så får du skaffa ett intyg från bmw men frågan är om de vill utfärda något sådant.

Finns säkert nåt motstånd att köpa och sätta i kontakten istället för airbagen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.