|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Vilken bil var det? |
|
|
En Citroen XM, ökända för elsystemet men inget större problem när man satt sig in i det och åtgärdat vissa, ska vi säga felkonstruktioner. ABS-bromsarna fungerade för övrigt, något låg resistens i en givare bara som inte påverkade funktionen, dock tände den lampan rätt ofta. |
|
| Joråsåatt, där kom första tvåan i mitt liv. Airbaglampan får inte lysa, besiktningskillen bad om ursäkt för att han var tvungen och underkänna bilen. Jag har fel på förarsidan och det finns ett bra reptest här på sidan som jag får testa i helgen. | |
| Lite ot i den här tråden, men jag såg att även bilens mätarställning kommer att få lite mer uppmärksamhet. Om bilen mätarställning är uppenbarligen manipulerad ska bilen underkännas. | |
| GE: Hänvisning till detta tack (om du har det). | |
|
Står även att brandläckare, antisladdsystem, Abs system och Ändrad motorstyrenhet tex chipstrim verkar vara ytterligare punkter. |
|
| Länk | |
|
Ska dom inte ens mäta avgaserna längre utan bara lita på datorn?! Jag vill ha mina värden, framförallt lambda och HC. |
|
|
Som jag förstår det ska de numera bara koppla in sig på bilens OBD uttag och läsa av avgasvärden, felkoder osv...på alla bilar from 2002... Så det gäller ju att inte ha några dumma felkoder liggandes...då blir det tvåa! Tur att man precis hunnit besikta....nu har man iaf ett år på sig att fixa airbaglampan..:) |
|
| Vem som helst kan ju kolla avgaskoder för en spottstyver, men att koppla in en avgasmätare och kolla tomgång, varvral och framförallt titta på beteendet i övergången (jag brukar filma analysatordisplayen och även be teknikern hålla jämn gas tio sek extra så man får det sanna hc-värdet, inte bara godkänt). avgasmätningen och bromsprovet är det jag gärna betalar för. Sno inte avgasmätningen för mig. :( | |
| Själv ska man in i mars, hade jag vetat detta så hade jag besiktat tidigare, om reparation blir allt för dyr så blire skroten, synd för det är inget fel i övrigt förut airbaglampan. | |
| Ang mätarställning och de nya reglerna så kan man ju undra om pixelfel som innebär att mätarställning inte går att avläsa innebär en 2:a, eller den anses inte vara uppenbart manipulerad? | |
|
Lite märkligt attt denna nya information inte går att läsa om på bilprovningens hemsida, lite svårt att dömmas för en kontrollpunkt som inte finns, när det tidigare stod att det inte ingick i deras kontroll. Tack EU för detta. |
|
|
Det är nog bara en visiuel kontroll, det är många bilar som kommer in där "mätarställning saknas" har sett det i en del protokoll. Det är bra att veta hur långt bilen har gått mellan besiktningarna. |
|
|
delorian: Problemet är det att VÄLDIGT många E39 har pixelfel i instrumenthuset och lilla minsta det inte lyser 100% så skriver de "mätarställning saknas". Skulle alla dessa bilar då underkännas? Bra att veta hur långt bilen gått ja, men vad har det med säkerheten ute i trafiken att göra??? Konsekvensen är att jag måste montera ut mitt instrumenthus och skicka iväg det för att få det lagat för 2500:- (rövarpris) bara för att det lyser tillräckligt bra. Inte för att det är manipulerat på något sätt men för att kvaliteten är kass på dessa. Går det ens att köra bilen under tiden man har monterat ut instrumenthuset? Känns ju lite sådär. |
|
|
Med tanke på dessa "hot" är det hög tid att någon gör en detaljerad mekguide för att byta ut ribbon cable i instrumenthuset (vilket åtgärdar pixelfelet). :-) Länk Länk Länk Alla gamla mekguider för pixelfel bör skrotas. |
|
| har gjort detta på några e38or och det är verkligen inte alls svårt bara man har lite tålamod | |
|
Theoneandonly: Det finns skyddande plast ovanför skruvarna som man måste borra bort, eller hur? Känns som det arbetsmomentet man kan klanta sig på. ;-) Sedan är det också viktigt att man rengör ordentligt med aceton eller liknande innan man sätter på den nya "ribbon cablen"? |
|
|
Jaha, då är det till att beställa sig en ribbon cable till huvudinstrumentet och börja slipa borren.. Annars kommer jag garanterat få problem på besiktningen i vår :( |
|
| Tror inte du behöver oroa dig pixelfel är inte en uppenbar manimupaltion. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.