AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.678

Köpråd av BMW E30 325 alt. 320...

Sida 1 av 2
Hej alla

Är ny snubbe här inne som andra ganska såld på BMWs..

Nu är så att jag är inne på skaffa en BMW 325a eller 320...O nu undrar jag vad ni har fått för känsla för respektive bil...Saken är att jag vill ha det vid sidan av min "fin" bil står....Men tycker verkar vara svårt hitta några E30isar numera för alla flesta har ju turbo på dom mer eller mindre....Inget fel i det...men inget som just nu lockar mig...
Så kom ge mig mer kött på benen o vad ni tycker man skall betala för dom...är mest intresserad mellan 88-90 o gärna 2 dörrars...

Mvh

Pimmen
ou
134
outlaw1
320iT-99
för det första så hade jag valt en fin och välskött 320 framför en sleten 325..
Men är det effekten du vill åt så föredrar du nog 325an kan jag tro.
Försök hitta en med mtech 2 paket alltså en 325iM dessa e jäkligt snygga att se på iaf.
Sedan är det som vanligt.
Rostangrepp e inte vanligt på dessa.
Historik e lika viktigt på dessa som någon annan.

Köp som sagt hellre en fin välskött 320 om du inte hittar någon super 325..
mitt råd iaf..

prisbilden: tja sliten 325 kanske runt 5-10k en fin mtech 2 med låga mil runt 35-45k men då snackar vi riktigt fin

320 kostar inte speciellt mycket mndre faktiskt om det inte är ett lik du letar efter.
blocket svämmar över med billiga e30 lik..tyvärr..

leta du så kommer du finna några fina pärlor hoppas jag..
ou
134
outlaw1
320iT-99
ligger en fin 325 mtech 2 på powerbörsen härinne..
stockholm pris 49 000:-
Men jag kollat på blocket så finns inte så många...men saken är den behöver inte vara tipp topp bil men den får gärna se bra ut...
Sen snabb nja behöver den väl inte riktigt vara har som sagt en bil som står som har den varan så...
Fanns ju en fin 320 här på salu sidan för par dagar sen men den försvann lika fort den kom tyvärr :(
Sen när man tittar oxå på blocket så är ju E36 oftast billigare en E30...Så man blir så förvirrad vad man egentligen skall satsa på...För vill ha en kul bruksbil som inte sjunker som en sten ang värdet...som jag tycker just nu E36or gör...
För det man söker är ju prisvärd,rolig köra,förlorar inte för mycket i värde...relativ billig i soppa/försäkring/skatt...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Riktigt fin den 325:an för 49k. Men tyvärr är den ju inte inreggad ännu, så tillkommer ju en del kostnader. Är man intresserad av den så är ett tips att kolla upp den noga innan.
Att hitta en fin 2d 325:a till ett notmalt pris är allt annat än lätt. Dom flesta får man vara beredd att öppna plånboken rejält för att få.
En 320 är därimot lättare att hitta, men den motorn är långt ifrån lika trevlig som 2,5:an.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
De första jag ska göra om jag köper 1 till e30 är att provtrycka kylsystem m.m för att se att topp och packning är hel! Har haft ett gäng och mer eller mindre så har de varit problem med alla i princip nån gång angående att motortempen börjar fladdra,eller att den går varm! Och då har jag kollat oljan och kylarvattnet och ej hittat spår av topphaveri! Köpte senast en 325:a för nån vecka sen och toppen är mest troligt paj denna oxå! Men känns som att man vill satsa lite på den ändå, hyffsat fräsh(förutom topphistorien då) och fick den till kanonpris! En fungerande 325 e30 är bland de roligaste man kan köra för dom pengarna enligt mig!
Mackan hur mycket gick du ge för din???Jo men saken är man vill ju det skall vara ganska mekar vänligt med...O att inte delar är för jävla dyrt...samma där verkar vara fördel till en E30 istället för en E36a....
Karl-Hilding
Om du hittar en fin E36 så satsa på en 323.
Den har en 2.5 liters sexa på 170 hk.
Enl. T-V så har den minst 185-190 hk enär de mätte upp 169 hk på drivande hjulpar.
Samtidigt är den relativt högt växlad, cirka 2600 varv vid 110 km.
Att jamföras med en 320 som har cirka 3200 varv vid 110 km.
323 har även lägre bensinförbrukning!! Betydligt högre toppfart och mycket snabbare från 0-100.
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
både e30 och e36 har sjunkit i princip allt vad som går, det är skicket som sätter priset nu, e30 är en gammal bil och den känns faktiskt mer som en entusiastbil nu, för om man bara är brydd i komfort så är e36 bättre på alla sätt, enda fördelen jag kan komma på med e30 är att den är snyggare samt att man drar extra mycket på smilbanden när man kör den. men kolla de vanliga, rost i framskärmar verkar vara standard på de flesta, glapp i drivlina, kolla så tempen är bra, så tomgången är bra samt att toppen inte tickar allt för mycket köp inte bara för att köpa, för det finns fina ex och det finns riktiga lik. köp inte en superbillig bil för man Brukar få vad man betalar för, det är välldigt lätt att köpa reservdelar för bilens dubbla värde. det verkar som priserna för en fin e30 börjar kring 20.000 för en 325, en 320 kan man få för kaffepengar men jag skulle nog välja bort den och helre satsa på en 318is då dom har bra priser och det finns många välskötta, sen går dom billigare och är även piggare än 320
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Är det inte E30 du är helt inne på hade jag funderat starkt på E36 istället om jag vore dig, saker som högre komfort och säkerhet väger förstås tungt men det är framför allt vintervägegenskaperna jag tänker på.

E36 uppträder tryggare i alla lägen, halka eller inte, och av just den anledningen är jag lite tveksam till om E30 faktiskt kan kallas roligare i praktiken.

Sedan är sexorna i E36 av en annan slitstarkare karaktär, det skall till ren vanskötsel för att ta död på en M5x-motor. Fundera på en sådan i alla fall!

//Bjersér
Jo jag jag vänder o vridet på det hela...Men jag vill köpa en som jag vet går o laga om den går sönder plus att jag vill inte förlora för mycket pengar på den...För allt är för att kunna lägga pengar på bilen jag har i garaget...under tiden den står där vill jag ha något som jag kan vara nöjd med o ha kul med...O som det sagts här tidigare en E30 börjar bli klassisk o inte allt för vanlig...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Om du provkör en 325a, vill du inte ha en 320, så enkelt är det.
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
En 320 e30 med lite friare avgas är ganska underhållande speciellt på mindre vägar. Visst den är inte lika pigg som en 325 men den låter ganska vass på högre varv.

E30 eller e36, låt skick/pris avgöra.
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
men om jag frågar såhär. hur mycket pengar är du beredd att lägga på en bil? så kan vi kanske hjälpa med vad man får för bil för dom slantarna :D

Jag vet inte riktigt än men kanske mellan 10-15 papp...som sagt vill inte lägga för mycket för pengar skall sparas till bilen som är i garaget..Men vill ändå ha bil som jag känner mig nöjd med...Har man haft bla en gammal Volvo 745 GL till brukare förr o den vägen vill jag inte gå igen...
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
"Pimmen" Jag gav under 10000kr för min 325:a som har en del godis på! Möjligen så har toppen farit, men eftersom priset var hyffsat bra så tycker jag de är värt att lägga ner nån tusing på en topprenovering! I övrigt är bilen fräsh, nya dämpare,motorn nyrenoverad.lack och kaross i bra skick! SoV däck fast sommar däcken bör köpas nya! Även fast hela motorn har skurit ihop tycker jag de är värt att renovera, finns många beggade motorer till salu:) Fast totalt omöjligt att få tag på ett garage, har varit över -40 här vars jag bor och de är fortfarande över -30 här nu, så vara inomhus och skruva är ett krav!
Det var inte den ljusblåa som var till salu här på autopower för kanske par veckor sen???Fan var ju skitbra pris på bilen..Toppen fixar man alltid ju...:)
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
"Pimmen" Nä den jag köpte var inte ute på annons! Övertalade en bekant som min kompis känner:)
Hehehe..har många polare som ligger på E30is men dom släpper ju inte dom....:P
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Frågar du mig så är e30 så sjukt roliga att köra även fast dom bara har 170hk! Först och främst: Motorljudet ur den gamla sexan med sportavgassystem är svårslaget! Sen att dom är lite som en gokart blir inte sämre direkt:) Min 330 känns riktigt tråkig i jämnförelse! Så därför släpper dom intte sina e30is:) Kommer aldrig släppa min heller, måste bara fixa den först!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.