|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Kamrem, 18000 mil intervall. Kostnad vet ej. ------- //Lövet |
|
|
Ibland blir man bara stum när man läser saker som folk skriver. Som att Audi har hög kvalitet på inredningen till skillnad från BMW som har dålig inredning. Va? Frågan är om någon av er någonsin har suttit i en Audi? Det kan ni inte ha gjort? Plast, plast och åter plast! Billig plast! Allting knakar och låter ihåligt när man tar på det.. |
|
| Jopovic> Jag håller helt med dig. A6 2004-2011 var väldigt plastig interiört, värre än en 9-5 från 1999. Dessutom tunn plast i Audin. Tillförlitligheten för Audin (& VW), även nyare, är betänkligt dålig. | |
|
Trots den dåliga kvalitén och usel tillförlitlighet säljer Audi bra! //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Håller inte med. Just A6an känns som att inredningen kommer hålla för alltid.e60 kommer inte i närheten. Känn bara skillnaden på temperaturvreden till acc. Mvh Marin |
|
|
Jag håller inte heller med, om att Audi A6 skulle ha bättre kvalité än BMW E6x. Har kört många olika exemplar av A6 bland annat som hyrbil och tycker snarare att dem är något rangliga i bägge modellerna faktiskt. Varför, BMW och Audi? Men helheten är mycket högre och det upplevs framför allt som mycket lyxigare i BMW E6x jämfört med det kalla sjukhuset Audi. Sedan delar VAG på många delar inom koncernen, reglaget till att justera backspeglarna är ett bra exempel på detta. Det känns billigt när det sitter i en Skoda, man retar sig på det i en VW och i en Audi... Man kan inte blanda mycket hög och mycket låg kvalité på det viset som Audi gör i sina bilar och det är en av de största anledningarna till att jag inte kör Audi. BMW håller en mycket jämnare kvalité än Audi, även om det på vissa modeller (T.ex E6x innan facelift) inte är lika höga toppar som i Audi är det å andra sidan inte alls lika djupa dalar heller! //Bjersér |
|
|
Suck, när jag skrev "dem" i andra meningen ovan syftar jag alltså på temperaturreglagen i A6 och 5-serien och att dem är lite rangliga för att sitta i en premiumbil: Inte hela interiören i sig. :) //Bjersér |
|
|
Marin: Jag åker e60 varje dag nu på vintern och förstår inte vad det finns att klaga på? Vreden är hur välbyggda som helst? Audin har instrumentpanel, dörrsidorna och i princip allting annat i tunn plast medans e60n har läder. Stolarna är skönare och komforten mellan bilarna går inte att jämföra. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Tittade på Mercedes E-klass Audi A6 och Bmw 5 serie alla av 2006 års modell på en bilfirma i helgen. Mercedes går direkt bort, kvaliten på exvis vreden till acc är sjukt dåliga, lacksläpp verkar vanligt i fronten men i övrigt har de bättre lack än andra bilar (inget apelsinskal) gubbkänslan kvarstår Audi A6 bättre än Mercedes men plastig interiör, endast sportsätena är ställbara i höjd i framkant, pinsamt dåligt. Snygga i S Line. Ur servicesynpunkt ett minus med kamremmen Bmw 5 serie kvalitetskänslan bäst trotts tråkig "dörrklang" vilket även de andra bilarna hade, med sportstolar sitter man som gjuten precis som i min E38 stort like! Utformningen på dörrsidorna invändigt riktigt fula men övrig inredning suddar ut det.. Lackmässigt sämst oavsett vilken Bmw jag tittade på så var lacken som apelsinskal :/ ur servicesynpunkt blir det ett plus. Ser Bmw som trevligaste bilen , så jag ändrade visst uppfattning lite efter att verkligen ha klämt på bilarna :P Säljaren trodde inte jag var klok. Provsatt också en V70 från 2005 min kommentar: Jag mår illa, fy fan PLAST! |
|
Kan även här rapportera ett kamkedje ras på en A6 3,2 05 vid 18,500mil. Den var servad betydligt oftare än rekomendationerna och nästan bara körd mellan norra skåne till norge. Så mitt råd är att undvika den generationens V6 tyvärr |
|
|
Lånar tråden lite, för det är så att min bror funderar på denna generations A6, han har nämligen fått en sådan som bytesförslag på hans Bmw 523t-06. Han ska sälja då frun inte gillar bakhjulsdrivet på vintern, samt hitta nåt med lite lägre förbrukning än nuvarande ca 1,1 l/mil. Vet inte mer om Audin än att det är en 06:a en så länge, men sa spontant att om det är en 2,0t kanske det kunde vara nåt. Nån som känner till fel o brister med det motoralternativet ? Förbrukning ? V6:orna verkar ju dra en del, samt en del stul med kamkedjan om jag fattat det rätt. /Peder |
|
|
Lånar tråden lite, för det är så att min bror funderar på denna generations A6, han har nämligen fått en sådan som bytesförslag på hans Bmw 523t-06. Han ska sälja då frun inte gillar bakhjulsdrivet på vintern, samt hitta nåt med lite lägre förbrukning än nuvarande ca 1,1 l/mil. Vet inte mer om Audin än att det är en 06:a en så länge, men sa spontant att om det är en 2,0t kanske det kunde vara nåt. Nån som känner till fel o brister med det motoralternativet ? Förbrukning ? V6:orna verkar ju dra en del, samt en del stul med kamkedjan om jag fattat det rätt. /Peder |
|
|
Hoppsan , blev visst dubbelpostning där... /Peder |
|
|
2.0T är en utmärkt motorval. Inga större fel vad jag känner till. Kamremsbyte vid 18000 mil ger lite dyrare service då. Räkna dock inte med att den kommer dra mindre bensin. Audis turbofyror är bara snålare på papperet. I verklig körning får du räkna med 1 liter per mil minst. Kör man mycket stadstrafik kan förbrukningen faktiskt bli högre än 525an. ------- //Lövet |
|
|
2,0TFSI är en lyckad motor med väldigt få problem. Morsan och farsan har en A6 2,0T -06, den drar ca. 0,9 l/mil verklig förbrukning endast kortkörningar 0,5-1 mil. På långkörningar ligger den på 0,7-0,8. Uppdaterad är den också, ca. 220 hk och 360 nm. Faktiskt fantasktiskt snålt med tanke på effekt och storlek på bil... MVH Christofer |
|
|
Jag har ägt en A6 2,0T. Körde den ca 500mil, och aldrig drog den mer än 0,85 mellan takningarna....ofta under 0.8. 325i -06 som ersatte den drog som jämförelse lika mycket. Jag gillar A6, men den upplevs klumpig i stan. PDC och sportstolar är ett måste på den bilen. Mvh Marin |
|
|
Minst 1 liter milen är att ta i. Så mycket drar den inte. Håller med om att A6 känns klumpig i stan. Det känns lite som den är 6m lång... På landsväg däremot ligger den som en kloss (i positiv bemärkelse). |
|
| Finns det olika kvalitetsnivåer på inredningen? Åkte A6 2.0d hyrbil med 500mil på mätaren och under hela resan längtade jag till E39an. Plastigt värre! Allt var plast. Kändes lika billigt som V70 drive i standardutförande. Ingen stoppning i dörrsidor, plastiga kurvhandtag, stora plastpaneler osv. Inte ett dugg premium. En A6 2002 känns däremot riktig solid! | |
|
Du får hel enkelt köpa en äldre Rolls Royce om du vill undvika plast i inredningen! |
|
| Eller en A6 2002, eller E39 eller E60 LCI. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.