|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Audi A6 tilltalar mig mer och mer. Funderar på en bil runt 2006 med S-line paket och övrigt välutrustad , automat med lite kraftigare motor både bensin/diesel av intresse. Är väl främst 3,2 Quattro sedan jag kollat efter. Är det något att satsa på? Tycker Bmw 530 från 04-07 inte riktigt känns lika kvalitativ och med ful inredning.. Kan A6an vara något alternativ till min E38 740? |
|
Audin är ju en 10 år yngre konstruktion än din E38 med allt vad det innebär. Just A6 av den generationen har haft bekymmer med rost i dörrarna nertill, bakom plastlisten som sitter där. Åtgärdas i regel på garanti såvitt jag vet, men kan vara lämpligt att kolla upp. /Masten |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Okej helt klart värt att kolla upp :) Mycket nyare ja men slår den E38 på något? E38 slår ju lätt allt Volvo någonsin byggt, allt Saab byggt, det mesta Bmw bygger idag osv.. |
|
Det verkar vara riskabelt om man missar serviceintervallerna på en A6, då rasar kamkedjan. Läs här... Länk Och även här... Länk! Jag hade nog inte köpt en A6. Vi har väl även haft en här på forumet som hade en A6 som motorn rasat på pga kamkedja haveri. |
|
|
Det är samma två trådar som det länkas till hela tiden (en zatzy, en NordicAudi) så problemet verkar vara rätt litet. Dock så kan det ju vara vettigt att kolla att man inte åkt mer än 3000 mil mellan servicar vilket aldrig är särskilt nyttigt. ------- //Lövet |
|
| Men skillnaden är att kamkedja på en BMW rasar inte för att man missat serviceintervallen på. | |
|
Det gör inte Audis heller annat än i väldigt sällsynta fall. Det är som sagt samma gamla trådar det länkas till från det här forumet jämt. Men en Audi måste ju vara sämre... ------- //Lövet |
|
|
Nej det tycker jag inte, de nyare Audi är förmodligen minst lika bra som en BMW och i mångt och mycket även snyggare. Men just A6, i alla fall 3,2 FSI quattro från 04, 05 eller 06 verkar ha haft problem med motorn pga kamkedjan. |
|
|
Nej det tycker jag inte, de nyare Audi är förmodligen minst lika bra som en BMW och i mångt och mycket även snyggare. Men just A6, i alla fall 3,2 FSI quattro från 04, 05 eller 06 verkar ha haft problem med motorn pga kamkedjan. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Gäller det just 3,2an? Hur är det med 2,8 eller 4,2? |
| Jag vet inte men kvarterskrögaren här hade en Quattro 3,2 -04 som motorn rasat på efter att han i rätt tid bytte in den. Tur för honom synd för firman som tog in den. :) Nu är bilen avregistrerad. :) | |
|
Jag har haft 2st A6. Både bensin och diesel. Jag är mycket imponerad av modellen. Tyst, bekväm, säker, rymlig. Jag skulle välja 2,0T om ekonomin var prioriterad. Annars 3,0tdi. Prova en, du komler inte bli besviken, men undvik 2,4. Den är törstigare än 3,2 och slöare än 2,0t. |
|
|
fagersten: 2.4 och 3.2 är samma grundkonstruktion och har samma kamkedjelösning. 4.2 är helt annorlunda. ------- //Lövet |
|
|
2.8 är samma som 3.2 och 2.4. ------- //Lövet |
|
| Är det den spännande designen på A6 som lockar? En klarlackad skogaholmslimpa med biltemapimpade lyktor är inte helt fel.. | |
|
qsacage: Design är ju alltid upp till betraktaren. Hur kom du själv fram till valet av en Honda civic? Jag tycker A6 är ett bättre alternativ än en 5-serie e60/61. Har själv erfarenhet av bägge modellerna och skulle välja Audin då den känns både modernare och har bättre kvalitetskänsla i materialet. Fördelen som Bmw har är ju som vanligt körglädjen. Som någon annan nämnde skulle jag rekommendera ett annat motoralternativ. |
|
|
Design är def. subjektivt, men Audis design är intetsägande, eller kanske snarare sparsam eller tråkig. Vad jag menar är att jag behöver inte gilla en t.ex. Mercedes men kan förstå att någon annan gillar designen. Men med Audi är det liksom icke-designat. Tråkigt. Lite som en tysk V70. Men det är ju förstås min personliga subjetiva åsikt. Nog om det, fortsätt. |
|
|
Inget av det du skriver ovan är ju annat än personliga åsikter och av minimalt värde för någon annan än dig själv. ------- //Lövet |
|
| Jag kan rekommendera A6an med 3.0tdi motorn och Quattro - eller varför inte en A8? | |
|
... är det något enligt min mening är värt att påpeka är att S-line gör att A6:an ser riktigt snygg ut - personlig åsikt - men gör att du kan glömma all form an långfärdskomfort. Några gillar detta som "sportig" fjädring, men jag anser att man skall kräva lite komfort också i denna bilklass - och det ger inte en A6:a med S-line. Så jaga en utan. Trivs du med A6:ans körupplevelse kommer du inte att bli besviken - bilen är i princip mkt välbyggd och har flera segrar i beg.tester att falla tillbaka på. Modellspecifika fel finns alltid, men inget som skall avskräcka dig från bilköp. Skulle vara 2,4:an då. Den är en letargisk historia. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Hej Alla Audi tar ju marknads andelar både från BMW och Merca, det är bara att se omkring. För 10 år sedan var det mest BMW man såg på Autobann men nu är det Audi och de måste ha lyckats på nåt sätt. Jag är ingen fun av E60 och har en Audi A6 2004 år modell som jag är helt nöjd med bilen. Nu ska denna bil jämföras med en E39 och jag väljer Audien. Det är bara att inse att BMW har tappat både i kvalité och kund bemötande och det ser man på försäljnings siffror. Said Suleman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.