AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
19.005

Audi A6 alternativ till Bmw?

Sida 2 av 4
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Said, du drar nog lite förhastade slutsatser och blandar begreppen - om du tittar på försäljningsstatistiken så ser du att både BMW och Audi ökat de senaste tio åren - alltså kan Audi inte ha tagit marknadsandelar från BMW.

Vad du kanske är ute efter är att Audi blivit en allt vanligare bil bland folk med god inkomst och därmed en vanligare syn bland ex. villaägare, som valt bort sin BMW och valt en Audi istället. Kanske är det så.

Lite halvt OT:
Tittar man på den ganska viktiga omröstningen i tyska AMS om vilka bilar läsarna gillar mest har Audi nära nog dominerat utan motstånd under flera år. I dagarna kom tidningen med resultat för årets omröstning, och nu börjar BMWs nysatsning på inredningskvalitet och ett annat designspråk bära frukt - 1-serien utklassar motståndet i sin klass och vad kanske mer imponerar är att F1x-serien slår nya A6:an och blir bästa bil i "Obere Mittelklasse."

----
BMW CS #6212
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Så bästa köp är en diesel eller en V8 då? Absolut inte mig emot :D

Kanske är så att A8 är ett ännu mera rätt köp?

S-Line vill jag nog ha för att få den lite fräckare exteriört och med lite trevligare inredning alternativt en som är välutrustad och extratillvalt exteriört S-paket, chassit får gärna vara ett vanligt komfortchassi. Kombinationen låter komlicerad så troligtvis är A8 ett bättre val för mig de är i mitt tycke snygga med sina kromlister och med lite större Audifälgar på :)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Vet att på Audis äldre V8 modeller är kamremsbytena svindyra närmare 20.000:- hur är det på de nyare maskinerna? En sån kostnad brukar göra att jag väljer att avstå.. en anledning till att jag kör E38 och inte A/S8 äldre modellen.. Okej Bmwn är ju klart snyggare fast Audin har mycket trevlig och modern interiör :)
jo
78
jokso
320D Touring M-Sport -08
den erfarenheten jag har av wags motorer är att 2.0tfsi är skottsäker samt att diesel motorerna är bra. Men 2.4, 3,2 osv är skit motorer. mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ge gärna nåt bra skäl varför 2.4 och 3.2 är "skitmotorer", jokso. Vad är det som går sönder?

fagersten: På 2.4, 2.8 och 3.2 är det av förklarliga skäl väldigt billigt att byta kamrem eftersom de har kamkedja ;)

2.0TFSI kräver kamremsbyten (dock 18k mil intervall) samt dieslarna.

-------
//Lövet
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Audis 3.0tdi kostar ju dock en slant i skatt...

Fabrikat: AUDI ALLROAD Q 3.0 TDI
Färg: LGRÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2007
Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 7130
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Vill bar flika in att min polares A6 3.2 Q rasade totalt, inte värt att laga.
Fullservad och gått runt 10 K
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Men skatten är väl fördelat på tre delbetalningar, eller?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jepp.

Tyvärr har Audi rätt höga CO2 värden fram till alldeles nyligen. Första årsmodellerna av 3.0 TDIq är verkligen svindyra. Synd på en annars trevlig motor.

-------
//Lövet
Hej,
Jag har en A6 3.0 tdi avant med s-line in och utvändigt samt en i övrigt gedigen utrustningslista. Det är i princip bara nivåregleringen som saknas. Jag har tidigare haft en 525d e61, dock inte i närheten av samma utrustning som A6an.

Istället för att skriva i text hur jag upplever dom emot varandra så gör jag en +- lista.

A6 mot e60/e61.
+ Design. Den känns modernare än e60/e61 tycker jag.
+ Tillgänglighet till fyrhjulsdrift. De flesta A6or med större maskiner har quattro.
+ Motorgång. Diesel V6an går tystare och mjukare än den raka sexa som sitter i e6x:an.
+ Riktningsstabilitet.

- Bränsleförbrukning. Jag ligger ledigt på 1,4-1.5 liter per mil i stan under vintern. Dock är den relativvt snålare ju fortare jag kör. Tjänstevikt på 2050 kg, 4wd och automat är ingen bra kombo för förbrukningen.
- Kvalitet. Upplevd kvalitet (materialval) är likvärdiga. Men det är mycket fel på A6an, oftast elrelaterat men även tyngre artilleri har gått sönder. BMW känns bättre där.
- Körglädje. BMWn känns bättre balanserad och neutral. A6 understyr.
- Serviceverkstäder? VAG har fått mycket skit genom åren, men är BMW så mycket bättre? Kanske på din ort?

Så. Skulle jag välja en A6 före en motsvarande e60/e61 om jag fick välja igen? Ja, det skulle jag faktiskt om jag valde en diesel. På bensinsidan blev valet svårare då jag håller BMWs bensinsexor som överlägsna Audis.

Flåklypa
Flåklypa, är det 3,0tdi motorn som du påstår drar mellan 1,4-1,5 liter per mil?
Jag har själv haft samma motor i en A6 Allroad som snittade kring 0.95 blandad körning med övervägande stadstrafik.
Det låter som det är något fel på din bil.
Ja, det är 3.0 tdi. Nu på vintern ca 1.3 på färddatorn som motsvarar 1.4-1.5 vid pumpen enbart stadskörning. Långkörning är den okej, drar ca 0.8-0.85 på datorn i 140 km/h. Jag tycker folk i regel har en tendens att försköna sina siffror, dom drar så här.

Flåklypa
Verdi
Det är väl det som är nackdelen med A6 3.0 TDI av lite äldre snitt? Hög förbrukning och hög skatt...
Verdi
ps. Kör min 330xdAT på runt 0,75l/mil. Den är dock ca 150 kg lättare än en A6 3.0 TDI Quattro Avant.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle tro att den skillnaden främst ligger i olika körmönster. Såå stor är inte skillnaden mellan 3.0TDIQ och 330XDA.

-------
//Lövet
Flåklypa, jag tror inte heller på folk som beskriver sin bränsleförbrukning som onormalt låg däremot landade mitt exemplar på strax under litern efter inkörning.
Den siffran tycker åtminstone inte jag känns särskilt spektakulär utan snarare mer realistisk än det du angivit.
Verdi
Nej, så mycket ska det ju inte skilja. Officiellt skiljer det 1,3 L/100KM.

A6 3.0 -06: Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,6 L/100KM, Årsskatt, kr: 7130
330xd -08: Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,3 L/100KM, Årsskatt, kr: 4891

Men det slår ju en del på skatten det där...
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Chefen hämtade sin Audi a4 2.0 d -08 från verkstaden efter motorras
Som tur var gick det på garanti 7500 mil kostnad 100 tusen därmed inte sagt
Att alla Audi är dåliga
Min 535d mappad iofs har jag nere i 0.65 landsväg lungt tempo
Och 0,85 blandad körning med vinterdäck vet inte än hur det är med sommardäcken på

Ha deT
Blandad körning ligger jag runt litern. Men som sagt, stadstrafik på vintern då vill den ha 1.4-1.5. Tester verkar ju bekräfta detta då maxförbrukning (som man får anta att vinterkörning i stad är) ligger på 1.4 liter /mil i detta test.
Länk
Denna A8 väger 100 kilo mindre än min.

Flåklypa
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

2,0T 170 hk hur är den? Kamrem eller kedja? Kostnad att byta?

4a eller 5 cylindrig motor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.