|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Daniel- sätt på ett milltek rör på bilen så kommer den brumma och iaf låta lite mysigare:) Förstår inte riktigt det där med växla hela tiden, ja brukade lägga i en hög växel sen gick det köra väldigt länge på den, snabbt som långsamt! Men den var ju trimmad... kommer knappt ihåg hur det va som orginal. Sen det där med värme i bilen så sitter det elvärmare till cupén så det spelar ingen roll hur lång tid motorn tar att bli varm. |
|
|
det är ju precis som Ni skriver, antingen kan man växla förgäves eller skita i det funkar lika bra. med andra ord BORING! körbarhet bla bla bla, får fler kärringstop pga "moderna dieselmotorer" varför? för att de är känsliga på riktigt låga varv innan turbon laddar. visst man lär sig att akta sig för det också men med tungt lastad budbil och framhjulsdrift är det ingen fröjd. Kan vi inte gå tillbaks till den smutsiga sugdieseln? den var ju så trevlig, men vänta nu dieseln är ju fortfarande smutsig... eller vad väljer Ni att andas in? modern dieselavgas eller valfri bensinavgas? men vill man ha tråkbil så köp en traktor då. man behöver inte köra lemans för att njuta av att varva sin bil. och man behöver inte dra den till varvstoppet. men mellan 4-5000 varv är lite skillnad mot att max dra sig till runt 3000 plågsamma dieselvarv. visst är väl bmws dieslar aningen varvvilligare hoppas jag... 330d e9x går ganska gott. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Tror vi redan har kommit fram till att en bensin motor är roligare. Men ska du göra säg 10 mil om dagen så kommer du garanterat ha roligare i en diesel, speciellt vid pumpen! Sen det här med utsläpp och skitig diesel, vem i ärlighetens nämn bryr sig egentligen, det är ju bara egen vinning man är ute efter, så låg skatt som möjligt och minsta möjliga förbrukning. Eller menar du att jag är en miljökämpe som åker bensinsexa med dubbelturbo istället för diesel? |
|
|
nej men att det är ganska mycket skitsnack med miljöbilar hit och dit. sen luktar de fortfarande illa. jag är ingen miljökämpe förövrigt iallafall inte på den här punkten då det bara är en piss i nilen jämfört vad andra saker spyr ut. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
@ Corzair Det suger i TIG svetsar tarmen, så det kan bli ett rostfritt 2,5" system till våren. Men 635an är ju älsklingen, allt som rör 120 är ju vänsterprassel och det brukar straffa sig :) Ang. Växlandet, jag kommer från en e36 316 den kunde man köra på 5an med överallt. (Tom. lite under 50 km/h) Orkade lixom inget ändå, höga som låga varvtal. Med 120d passar 3an bättre om man hamnar under 50 km/h @ Bag Vissa dieslar (tex. en VW Caddy 2,5) är riktigt usla. Extremt smalt register 1500-3200 är egentligen användbart. 177 120 vill jag påstå 1300-4000, vilket är ca. 1000 Rpm mer. (stor skillnad) Kan inte låta bli att länka upp ett foto taget rakt in i mitt utblås, nog är det ganska rent :) [IMG]Länk Men JA hade det vart billigare att köra på Bensin hade även jag gjort det. Och då naturligtvis med en 6a, helst med turbo förstås. Men jag får hålla mig till min gamla 635a när jag ska ha SÅ roligt. Riktar även en ursäkt till herr trådskapare, då detta svävat ut rejält. Fattas bara lite RFT däcksnack sen är tråden helt förlorad ;) / Daniel |
|
|
Attans länkar... Länk |
|
|
Inte förvånad, Min 118d -09 var bara marginellt sotig när den byttes in efter 4400mil. Tack Preem för APC dieseln. |
|
|
Daniel tycker du ska vänsterprassla lite med svetsen du;) vart bra skillnad tycker jag:) lät lite som en subaru impreza på lågvarv, alltså lite brumm brumm:) Min var nog lite mer sotig tror jag, men den hade å handa sidan gått 11k mil varav 5k med 240hk 500nm :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.