AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.060

Bensin eller diesel?

Sida 1 av 3
IS
86
IScalle
325i -07
Hej,

Jag letar efter en etta efter att ha kört flera treor. Sålde e46 320 delvist för art jag tyckte den var lite väl törstig(0,9-1,0). Nu är jag på jakt efter en 3 dörrars facelift ettserie tex 118i eller d. Enligt databas drar 118i väldigt lite även den och prestandan är bättre än d. Men kan det stämma att bensinaren bara drar 0,59 eller är det påhittat? Vilka rekommenderar ni och vad drar era? Vilken är mest ekonomisk för mig som kör ca 1500 mil/år?

Mvh
Undrar nog inte om du blir nöjdare med en 118d Låg förbrukning även när du håller ner ordentligt, samt att du får mera effekt/krona om du vill ( Bsr ) längre fram.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
BMW´s 4cyl. bensinmotorer går extremt snålt och jag kan tänka mig (Utan att ha prövat) att det är möjligt att nå uppgiven förbrukning, men som "splitvision" skriver så blir skillnaden mellan lugn och hård körning större på en bensinbil än på en dieselbil.

Å andra sidan har 118d bland annat ett dyrt partikelfilter att byta, dyrare skatt och skillnaden i literpris mellan diesel och bensin är inte särskilt stor.

Jag tror inte skillnaden i driftkostnader blir stor, utan tycker du bättre om bensinmotorn så välj den oavsett om den är något billigare/dyrare och vice versa!

//Bjersér
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Om du väljer en något nyare 118 så går den dessutom att få som miljöbil, typ från 2008 tror jag. Då är det ju ingen skatt de första fem åren. Dessutom tror jag en 1-serie bensin är svårsåld om några år. Själv skulle jag aldrig köpa en bensinare.

Dessutom är prestandamässigt 118d jämförbar med 120i, och en 120d jämförbar med en 125i pga det höga vridmomentet på låga varv. Det är ju dessutom på låga varv man vill ha bottendraget. En säljare som jag pratade med berättade att BMW Sverige själva hade gjort en mätning där 120d körde ifrån 125i upp till 160 (och hur ofta kör man i den farten).

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För övrigt så är det inga problem att köra på den deklarerade förbrukningen med både bensinare och diesel. Det kräver ju dock att du kör på exakt plan motorväg, och kör i exakt typ 100 km/h, och att det inte är några backar, och att du stänger av klimatanläggningen och helst ALLT annat som drar ström som belysning, radio med mera.

Om du dessutom ligger bakom en långtradare och frikopplar i nedförsbackar så kan du komma ner UNDER den deklarerade körningen.

Men... hur mycket BMW kör man om man kör i exakt 100 på sexan, utan klimaanläggning, utan radio och frikopplar i nedförsbackar? Man kör liksom inte så mycket BMW då längre...
För mig låter det helt osannolikt att en 120d skulle vara snabbare än 125i. Skulle vilja se bevis på detta då det helt enkelt verkar logiskt omöjligt pga den stora effektskillnaden till 125i's fördel.

Kom ihåg att det är effekten som avgör prestandan och inte vridet, det är bara något som biltillverkarna börjat prata om för att få en diesel att framstå som bättre på någonting som går att mäta och jämföra. Sånt gillar ju gemeneman att se, svart på vitt så att säga, men ack så lurade mång blir av siffrorna!

F.ö köp den modellen som du gillar bäst, och passar för ditt ändamål. Är du osäker prova båda helst samma dag så blir det lättare att bestämma vad du gillar bäst.
AlexanderK: ingen skatt första fem åren gäller bara miljöbilar registrerade efter den 30 juni 2009. Lyckas du hitta en bil som registrerades den 31:a juni 2009 behöver du således inte betala skatt i typ 2,5 år till. Innan dess så behöver du skatta som vanligt, rabatten på 10000 har första ägaren redan räknat in i försäljningspriset. Eller oftast inte, de vill ha mera betald för sin miljöbil trots att de inte ger någon vinst skattemässigt nånstans. Så om du köper en 120i så se till att du får bra rabatt för andrahandsvärde är visst lägre mot en s.k. miljöbil.
Bäste för miljön och bilhjärtat är att undvika trista och slösaktiga... kökörningar.

Och vilken är snabbare, 120i eller 118d? 120d eller 125i? Om du måste fråga så är du nog fel ute, köp istället en sån här Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Onehp: Min Lexus registrerad juli 2008 någonstans är fri från fordonsskatt i fem år så datumet 30/6-2009 kan inte vara korrekt. Jag har för mig den förmånen fanns redan 2007, men när den kom vet jag inte!

//Bjersér
116i och 118i (även 120i) är klena motorer. Avrådes, speciellt som du kört en R6. D-varianterna mkt bättre.
Bjersér:

Kan vara att jag minns fel, var det inte så att man fick tillbaka 10000SEK typ 6 månader efteråt? Visst kan man betala skatten i typ 5 år med det....

Men annars står det såhär på skatteverkets hemsida:

"Miljöbilar

För personbilar klass I som blivit skattepliktiga för första gången efter den 30 juni 2009, ska fordonsskatt inte betalas under de fem första åren från det att bilen blir skattepliktig första gången i Sverige. "
Källa: Länk
Beträffande skattebefrielse i fem år, se Transportstyrelsens hemsida.
Länk
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Kan inte klaga på förbrukningen på min 116d i alla fall. Körde upp till Oskarshamn i tisdags, hade en tid att passa så det blev 130 km/h på motorvägen och någolunda med moms på 90-100 vägarna, 0,55 liter per mil, tog det dock lite lugnare igår när jag skulle hem och förbrukningen när jag stängde av motorn hemma blev totalt 0,5 liter per mil.
Helt okej med mina Goodyear UG7 som är lite tungrullade. Med sommaräcken hade det snarare varit 0,5-0,45 l per mil.
En 118d är nog inte mycket sämre förbrukningsmässigt. Är fortfarade förbluffad över utväxlingen på 116d och 118d, 130 kmh är precis över 2000 rpm, ger ett lugn över resan på motorvägar trots att det rör på sig. :)

Om inget annat, ut och provkör och bilda dig en egen uppfattning. Bensin vs Diesel finns det en hel del trådar om här på forumet. Men för min del så säger jag, om det ändå ska vara en R4:a som motor så kan det lika gärna vara en diesel. :)
Ur
184
Urma
118d -08
Har en 120d annan utväxling en 116d, 118d?
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Marginellt, 116d och 118d ligger på 125 km/h i 2000 rpm, 120d 120 km/h i 2000 rpm. Detta är mätarfart då, verklig fart (t.ex. via GPS) är ca 5 km/h lägre, sen kan detta variera med däckstorlek osv.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Klart du ska köpa en bensinare.
Bensinmotorn är betydligt mer kultiverad (ingen traktor) du slipper tråkturbo med en användbart vartalsområde på typ 1000rpm.
Dessutom är bensin bra mycket snällare mot miljön.

Diesel kan väl vara ok i en landsvägsvagn, men varför i en småbil? helt sjuk utveckling...

/Jonas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
1-serien är knappast en småbil längre. Komfortmässigt ligger den väl i klass med större vagnar.

Sen undrar jag hur du ska få brett varvtalsområde på en sugmotor bensinmotor med liten slagvolym? En 318 exempelvis är ju död under 4500 varv.

-------
//Lövet
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Den gamla tvålitersfyran i 318i och 320i är enligt min mening en flegmatisk historia som man ibland kan få att utföra jobbet med att förflytta bilen. Mycket roligare än att komma dit man skall blir det inte.

De nya turbo-fyrorna har ett trist ljud, men jisses vad BMW har jobbat på varvilligheten - nu verkar ju motorn gilla att vara just motor! Så, skriv inte av de nya besningfyrorna ännu utan ut och provkör!

----
BMW CS #6212
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Andreas_lofgren: Jag håller inte med.
Om jag jämför min 318 -03 (valvetronic) med de 316d och 318d E90 jag kört så föredrar jag min bil alla dagar i veckan.
Jag har körbarhet från 2000-6000varv, dieseln funkar mellan typ 1500-3000varv:
död, turboknuff, död, växla. död, turboknuff, död, växla. död osv....

Jag gissar att iaf. hälften av alla dieselköpae idag gör det bara för att det är "modernt" med traktorbränsle.

/Jonas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, vissa slänger bort bensinarna för att de tycker att de är en trött upplevelse vid allt annat än fullvarv. Som jag exempelvis.

Nu var det länge sedan jag körde 318 men när jag körde 118i (143hk) så gick jag ur bilen helt övertygad om att aldrig gå i närheten av en bensinfyra igen. Fult ljud, ingen kraft under 4000 rpm.

Vi kanske definierar körbarhet på olika sätt men för mig innebär det att inte behöva varva skiten ur bilen för att få fart på den i vardagstrafik. Hellre mängder med kraft under de första 3000 varven än ingen alls under 3000 rpm.

-------
//Lövet
Prova en diesel utan turbo så får du se på körbarhet...:) Jämför inte äpplen och päron!

Diesel kräver automatlåda enligt mitt tycke pga det smala registret, och då blir det en bil att åka i och inte att köra. Praktiskt, enkelt och tråkigt med andra ord, andra får kalla det körbarhet eller vad ni vill!
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Azkikr: Om du tycker att du har gott om kraft med din 318i från 2000rpm(!?) så kan man ju allvarligt undra om du ens har kört en diesel?
Jag ska i ärlighetens namn säga att jag tyckte min 120d kändes betydligt rappare vid normalkörning än vad 135an gör, nog för att 135i inte på något sätt har dåligt bottenvrid eller för lite volym så krävs det ändå lite varv dör att man ska "känna" något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.