|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Iscalle hur långt kör du per dag normalt? diesel är inte speciellt ekonomiskt om man kör kort också beckar partikelfiltret igen också. dom måste motioneras på landsväg till och från... kör 1mil till jobbet och min 118d snittar 1l/mil. |
|
|
Då är det fel på din bil. Jag snittar 0,7 med treliters sexa och automatlåda och kör sällan mer än 1-1.5 mil åt gången. En diesel fetar inte bränsleblandningen när den är kall på samma sätt som en bensinare så första kilometrarna är en diesel enormt mycket snålare än en bensinare. Det du skriver om partikelfiltret stämmer helt och en och annan långkörning krävs för att medge urbränning av partiklarna. ------- //Lövet |
|
|
kallbil, det beror väldigt mycket hur den milen ser ut. Är det 1 mil och 45 min kö som min dagliga tur skulle ta med bil, så är det inget konstigt. Men är det under någorlunda normala förhållanden så behöver du se över antingen bilen eller din körstil. __________ Mvh Grelle |
|
|
Lövet: Saken är väl den att jag gillar att varva... har haft 2 M3 E30 :) Corzair: Läs ordentligt... jag skrev körbarhet = fungerande varvtal att köra på och accelerera ifrån. Gott om kraft/drag från 2500-3000 och hela vägen upp till varvstop. Problemmet med turbodiesel är att dom är helt döda före och efter den korta kraftpuckeln där turbon laddar. /Jonas |
|
|
Vilken modern 2 liters diesel som helst är rappare än din bil även på de "slöa" varvtalen Azkikr. Tekniken går framåt ;) ------- //Lövet |
|
|
Sant att man borde kolla upp bilen lite.. ska ut på landsväg och brumma lite.. men visst är man nog lite skadad i ecodriving nerven från jobbet där inte jag betalar dieseln:P Föresten Andreas är det 0.7 nu på vintern eller på sommaren? motorvärmare eller inte? tror mina 4-5 starter per dag inte hjälper. vad ska man ha kraft till varvstop till? jag ska ju till jobbet;) lugnt mycket bättre körkomfort i diesel.. kör på 1500-2000 varv varvar upp till 3000 växlar och kör vidare på 1500-2000varv.. inte så svårt. tror knappast han ska ut och köra Grand Prix med sin 118d eller 118i. lyckas man inte utnyttja kraften på 2000-4000varv så är ens växlingar sämre än min ecodriving;) |
|
Karl-Hilding |
Vi har en 116i-09 med 2.0 motorn. 122 hk. Mycket rolig bil. Hyfsat med krut eller i alla fall det räcker till. Har toppat den i 210. Medelförbrukningen är 0.66 sen i somras med en hel del stadskörning. Går föredömligt bra på alla typer av vägar. Varvar bara 1000 varv med 42 km på sexan. Men var väldigt stötig och orolig med orginal 17" RTF. 205x50 fram och 225x45 bak. Nu med dubbade 16" 205x50 är 100% nöjda. Kommer inte att lägga på RTF till våren utan blir inköp av nya 17" till de fälgarna. Men varför var det bredare däck bak? Såg inte detta förrän vi hade hafr bilen ett par dagar. 116i kommer att rulla cirka 2000 mil/år. Skatten enbart 750 kr. Mao varför diesel? Och när den är kall så låter den som en diesel!! Men efter ett par kilomter har dieselljudet försvunnit. Sammaledes med vår 530 LCI. |
|
Faktum är att 118i har jämförbar prestanda som 120d om förmågan mellan ratt och säte vet vad han gör. Läs siffrorna i modellguiden så slipper ni tjafsa om just det. Sen är det upp till var och en vad som passar ens behov. |
|
| kollade precis i modellguiden och förstår faktiskt inte vad du menar? tycker snarare att 120i och 120d är jämförbara likaså 118i och 118d. | |
Karl-Hilding |
Det skiljer minst 1 sek från 0-100 mellan 118i vs 120d. Till 120d.s fördel. Du måste lida av sviterna från lördagskvällen... |
| F20 m.y. 2012 är det ja pratar om. | |
|
Det gör lite skillnad.... Dock handlar ju tråden mer om en faceliftad e81. Sen så är ju 118i i f20 motsvarande 120i i gamla modellen... |
|
|
Azkikr - körbarhet hade jag i min skoda pickis också, 54 vilda diesel hästar utan turbo. Körbarhet har alla bilar frågan är bara hur bra!? |
|
|
Corzair och lövet: Fick faktiskt möjlighet att köra 316d SAMT Volvo v50 D2 i helgen och frå väl hålla med om att min beskrivning om "helt död förutom under turboknuffen" stämde betydligt bättre på volvon... BMWn kändeshelt ok upp till typ 100-120.. sen var det trögt... Men jag måset endå hålla min 318 -03 som bra mycket roligare och piggare än båda två... Även om den förstås inte är nån underhållningsmaskin, men det är därför jag går och sneglar på en 130. /Jonas |
|
| visst är kanske dieslar aningens snålare än bensinare - men jag tycker att dieselbilar är skakiga, luktar illa och låter illa. Kör hellre på bensin ;-) | |
|
azkikr: Hade själv en 2003 318i och måste hålla med dig om motorn. Tror den har 143hk men hela bilen kändes pigg och varvglad med snabb gasrespons - mycket imponerande för "endast" 4cyl å 143hk.. min röst går till bensin, i alla lägen.. Har försökt gilla diesel, det är ju trendigt och snålt och starkt, men någonting känns alltid fel =( |
|
|
Skulle tro att oavsett vad så är en E81 118D svaret på TS fråga: "Vilka rekommenderar ni och vad drar era? Vilken är mest ekonomisk för mig som kör ca 1500 mil/år?" En faceliftad 118D E81 är skattefri och drar mindre bränsle. Tar då inte hänsyn till försäkring eller servicekostnader, kan anta att dom är försumbara så länge bilen inte har gått allt för lång. Vill man ta sig från A till B på ett komfortabelt sätt är en 118d ett utmärkt val men visst gillar man att varva till varvstoppet på varje växel är diesel inte det korrekta valet... Glöm sen också alla knattrande och svartrykande diesel mercor från 1980-talet, 118d är kultiverad och tyst i sin gångkultur väl uppe i värme (inte för att du bryr dig då den är väl isolerad). Sen är det upp till trådskaparen att ta beslutet, oavsett vad så är E81 ett bra val. |
|
| Om du inte har tillgång till motorvärmare vid utomhusparkering el varmgarage kan det var mer praktiskt med bensin som startar lättare samt ger kupevärme snabbare. | |
Verdi |
Men det var väl en massa fördomar. En modern diesel startar när det är kallt och tar inte lång tid på sig att bli varm. |
|
Jag har min första Diesel nu, en e81 120d med manuell låda. Mina reflektioner, man får växla och det MYCKET (Tur man gillar att köra, och inte bara åka) Avgasljudet HALLÅ helt borta, och saknas, dock ska det ju helst låta av en 6a så bensin 4ra är inte bättre... Klabbigt när man tankar, Dieslens krypande egenskaper gör att man nästan alltid behöver torka av händerna, för att det är Diesel på handtaget. Med 177hp 120 har jag ärlig förbrukning pendlande mellan 0,50 och 0,60 (Färddator visar då 0,48 respektive 0,58) Högsta noterade förbrukning endast jobbpendling 1 mil till jobbet landsväg. (motorvärmare) Lägsta förbrukning långresa i halt väglag = 70-80 km/h i maxfart på 60 mils körning. Skulle vara intressant om någon har exakta uppgifter vad en 120i eller 118i drar. Mina uppgifter är kontrollerade vid varje tankning, och färddatorns mätning nollställd ett flertal ggr. totalt mätt över ca. 1000 mils körning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.