|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
De senaste forumdiskussionerna i Tyskland lutar åt att slamret i bakvagnen är temperaturberoende....... Vid kyligt väder: slammer Vid varmare väder: inget oljud Skulle kunna förklara varför den här problematiken inte blossat upp förrän vintern anlände för de som fått sin F20 levererad under sensommar/höst. Och ger också en tänkbar orsak till att nylevererade bilar på senhösten och framöver även haft oljud från första stund. BMW München verkar inte alls ha situationen under kontroll......... |
|
|
Kan bara instämma i att BMW verkar befinna sig mitt i en trial and error-fas med detta. Hade min bil inne igår för tredje gången (andra gången för åtgärd). De bytte ytterligare någon del på rekommendation av BMW centralt + låset bak som deras mätmikrofoner visat hade lite ljud för sig. Inte heller detta fixade grundproblemet, vilket de öppet deklarerade. De ska nu köra en sväng till med BMW och återkommer till mig inom en vecka. Om det är värmen eller avsaknad av isknaggliga vägar som bidrar till mindre oljud ska jag låta vara osagt, men jag stör mig inte lika mycket på detta som i vintras. Låt dock inte detta faktum få er att tro att jag viker ner mig mot BMW - never! Trevligt/korrekt bemötande från deras sida bidrar dock till att jag låter ärendet ha sin gång ett tag till utan att "höja rösten". Fortsättning följer... |
|
|
@uffeolby Några F20-ägare som jag pratat med i mina trakter (Norrland) är inte lika förstående inför BMW´s oförmåga att snabbt lösa detta som du. "Det är då själva fa´n..... jag blir galen på oljudet...... dom bytte stötdämpare bak, men slamret är kvar....." Jag får min F20 i nästa vecka........... och här är det fortfarande "slammerklimat" med - 9 grader i morse! |
|
|
Om man synar realoem.com noga ser man att BMW har gjort modifieringar på bakaxeln: Länk Från 02/2012 är reservdelsnumret annorlunda på "Hinterachstrager" (bakaxelhållare?) och från 12/2011 på "Schubstrebe" (skjutstag). Vad det här betyder för oljudet i bakvagnen är väl fortfarande oklart. Min nya F20/118d är tillverkad 1 feb 2012 och borde alltså ha den de senaste versionerna av dessa delar. Återstår att se om den slamrar ;-) |
|
|
Följetongen om slamret i bakvagnen på F20 likar mer och mer "än slänger det hit och än slänger det dit".... Senaste informationen från initierade deltagare (med bilar "konfiskerade" av BMW för utredning och åtgärd) på tyska BMW-fora konstaterar nu att BMW slagit fast att: * slamret är temperaturberoende - oljud förekommer vid kall väderlek * orsaken sitter i stötdämparna i bakvagnen Allt sammantaget torde detta betyda att det kommer att finnas nya dämpare (med nytt reservdelsnummer får man anta) inom kort, men någon återkallning lär det inte bli, eftersom oljudet inte innebär någon säkerhetsrisk. Blir till att klaga för de som drabbats! |
|
|
Jag citerar mig själv...: I början av livet för Saab 9-3 (2002- ) hade man problem med detta, men då var det ventilpaketet i stötdämparna som spökade (Sachs dubbelrör om jag minns rätt). Finns det indikationer på att det skulle kunna vara boven i detta fall också? /Stefan Undrar om inte samma sak "går igen"... Detta var också i kall väderlek/tjock olja. /Stefan |
|
|
Enligt inlägg på tyska Länk har BMW officiellt nu meddelat att det finns en lösning på oljudet i bakvagnen:i "ENDLICH ist es soweit! Mein Wekstattmeister hat mich heute angerufen, es gibt tatsächlich ab heute eine ofizielle Lösung dieses Problems. Die Stoßdämpfer und die Stützlager werden getauscht." Alltså byte av stötdämpare och stödlager - båda med nya artikelnummer. Jag har bara kört min nya 118dA drygt 100 mil och har inte hört något oljud än, men det lär ju komma först efter 2-300 mil sägs det. Om min (som tillverkades 21 feb 2012) också kommer att slamra får framtiden utvisa. |
|
|
Jag har nu kört min F20/118dA 250 mil och det vid det hör laget berömda oljudet från bakvagnen har gjort sitt intåg även i min kärra - först på höger sida och sedan även på vänster. Oljudet är mer påtagligt vid kall väderlek och avtar med temperaturer över 12-13 grader. Det verkar dock som att det är dags att avsluta ämnet då BMW i Tyskland nu uppenbarligen tagit sitt ansvar och genomför följande åtgärder: * Modifieringar av bilar där problemet påtalats görs för de som klagat. * Fr o m mitten av april 2012 har alla nya F20 de modifierade delarna inbyggda. De nya reservdelnumren är som följer: Zusatzdämpfer alt Stützlager 33506798876 neu M-Stoßdämpfer 33526860740 neu das Serienfahrwerk 33526860328 neu De nya delarna syns inte än i ETK, eftersom den bara uppdateras 3-4 ggr/år Dessa uppgifter kommer från tyska användare som dels själva fått problemet löst och som på sina egna bilar kollat reservdelnummer på de nya delarna, samt ägare med anhöriga som jobbar inom BMW. Det skall bli intressant att höra vad min svenska verkstad har fått för uppgifter om problemet, när jag nästa vecka gör ett besök....... (Uppgifterna hämtade från inlägg på www.1erforum.de) |
|
|
Tack för uppdateringen, fullkoll! Min BMW-dealer har varit väldigt tyst väldigt länge just nu. Jag ska ta din information och låta dem svara upp mot den. To be continued... //Uffe |
|
|
Om det nu kan hjälpa så har jag exakt samma problem med skrammel i bakvagnen på min gamla v70 och det skall vara (enligt några besök på verkstad) gummibussningar/packningar som sitter mellan stötdämparnas nedre fäste mot bulten som håller fast dämparna i bakaxeln. Dom packningarna ska vara dåliga. :-) |
|
|
På F20 verkar problemet röra mer än bara stödlagret - även dämparen byts, både på M-och standardmodellerna. Den extra dämparen på M-chassit byts dock inte. /Kjell |
|
|
Det handlar inte om skrammel på nya F20, snarare ett klapper (typ klonk, klonk ;-)) //Uffe |
|
|
Min BMW-verkstad har nu bekräftat det du skrev, fullkoll. Har en tid för åtgärd en bit in i juni (så de säkert har fått hem reservdelarna). Det finns nog hopp.. //Uffe |
|
|
Kul att det rör på sig! /Kjell |
|
| Jaha, då ska detta förhatliga problem vara åtgärdat enligt Fullkoll:s inägg ovan, dvs byte av ett antal delar av min BMW-verkstad igår. Har inte varit ute och kört på dålig väg än så jag kan ännu inte verifiera att oljudet är helt borta, men jag kommer att spetsa öronen den närmaste tiden och återkommer med besked om utfallet. | |
|
Bra uffeolby - problemet är säkert löst för dig - så ödesmättande tyst det är i frågan på tyska fora ;-) Jag väntar på grejorna..... /Kjell |
|
|
Har ni någon officiel information från BMW att de har hittat ett problem och är villiga att åtgärda detta? BMW (Bilia) i Göteborg förnekar problemet och har inga planer på att undersöka eller byta några delar på min bil. Nu på våren med varmare väder och brist på isiga vägar har jag i och för sig inte hört så mycket av klapprandet men det var tydligt i vintras. |
|
| Det är absolut officiellt! Jag har ingen referens att ge dig men min verkstad i Västerås har hela tiden agerat utifrån att det är ett känt problem och har nu bytt ut stötdämpare plus annat enligt direktiv från BMW Tyskland. Du ska absolut stå på dig! | |
|
Jodå, det är officiellt även i Sverige. Även min verkstad har fått info av BMW centralt (troligen i PUMAn) och de nya delarnas reservdelsnummer som jag angett i tidigare inlägg stämmer med BMWs info till verkstaden. Mina delar är som jag sagt tidigare beställda, men har ännu inte kommit. /Kjell |
|
|
Är just nu i Tyskland med lite hårdare och snabbare körning, förstås ..... och tycker mig märka ett lätt brummande ljud som verkar komma från vänster fram vid autobahnkörning ....... Kollade just på ett tyskt forum och där finns en lång radda inlägg om det som jag tyckt mig höra. Länk Säg inte att det skall börja igen.........! Kan också tillägga att min bränsleförbrukning sjönk med 18% efter första tankningen i Tyskland - underbara svenska, dyra diesel ;-) /Kjell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.