AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
31.260

Problem med "klapper" från bakvagnen i min nya F20/118d

Sida 1 av 4
Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Har en ny 118d sedan några månader tillbaka och är kanonnöjd med den. Det är min första BMW och jag ser fram mot våren och sommardäcken då jag är övertygad om att det är denna bils verkligen rätta element.

Har dock ett litet bekymmer i form av "klapper-ljud" från bakvagnen i samband med körning på t ex knagglig is. Trodde först att det var något som låg löst och skramlade/klapprade. Dessa felkällor är nu eliminerade men klappret finns kvar.

Då jag är snudd på bilteknisk analfabet vet jag inte vad det är som kan ligga bakom detta. Någon som har några teorier/tidigare erfarenheter av detta? Tacksam för all uppslag.

Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Ditt problem diskuteras på div fora på nätet, bl a här:

Länk

Ingen verkar dock ha direkt klargjort orsaken till detta ´klappergeraeusche`, vad jag kan se.......

Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
I detta inlägg om F20-problem nämns också ditt problem med "Some rattle from trunk area":

Länk

Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Eftersom jag i dagarna beställt en 118dA vore det kul att höra om dina erfarenheter i övrigt om bilen - förutom klappret i bakvagnen ;-)

Vilken `linje`har du?
Komfort?
Bränsleförbrukning?

Visa användare
92
uffeolby
Volvo S80 2.4D -07
fullkoll:

Tack för länkarna! Känns lite bra att veta att man inte är ensam...

Har en svart sportline med lite extra godis i form av paket & annat, bl a:
- Harman Kardon stereo
- Farthållare
- backhjälp (ingår i siktpaketet?)
- regnsensor
- svart innertak
Det enda jag skulle bställa ytterligare om jag fick chansen är att lägga till elektroniskt svankstöd på sportstolarna. Går inte att justera alls tyvärr i standardutförande.

Komforten är extraordinärt bra (i framsätena alltså). Känns verkligen som en storbil med härliga sportbilsegenskaper.

Förbrukningen snittar på 0,54 efter ca 30 mils körning. Ligger lite högt med tanke på att en stor del av dessa mil körts som 15-milsresor. Å andra sidabn blir det ju en del kallstarter och smååkande också. Hoppas och tror i vilket fall på att detta snitt hamnar klart under 0,5 vid "normal" körning.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det brukar ta ett tag innan en dieselmotor är inkörd och förbrukningen sjunker, en del pratar om så mycket som 1000-1200mil innan det helt satt sig, så ligger du på 5.4L/100km idag är det fullt möjligt att den sjunker en bit under halvlitern per mil till slut "trots lite kallstarter och smååkande".

Angående ditt missljud hade jag dock vänt mig till BMW och påpekat detta för att sedan vänta på vad din återförsäljare återkommer med för besked.

//Bjersér
Det är väl utrett vid det här laget att dagens motorer inte sjunker något överhuvudtaget i förbrukning. Det där stämde förr, inte nu.

Åter till topic kanske.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Supersonics, det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om utan en källa? Det är många nybilsköpare som vittnar om att så är fallet, om inget annat kan du läsa tråden om att beställa nya X3 F25 på detta forum.

Där har många nyblivna X3-ägare börjat dela med sig om förbrukningen, och flera av dem upplever att den sjönk rejält med lite mil på mätaren. Det är ett exempel i alla fall!

//Bjersér
Jag upplever också ett klapprande i bakvagnen i min nya 118d...
Inte påtagligt, men det finns där och är inget jag känner igen från min 325a.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bjerser: Du kan exempelvis kolla in tråden "Hög förbrukning på D2" på Volvoforumet Jagrullar.se. Där har otaliga personer fått rådet av Volvopersonal att "förbrukningen sjunker minsann efter ett par tusen mil" när de klagat på hög förbrukning och det har inte hjälpt någon. Max 2-3 cl rapporteras som skillnad efter tusentals mil.

-------
//Lövet
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag som kört en volvo d2 ganska många mil kan bekräfta Andreas påstående, fick också höra av volvo att dom inte gör något innan bilen gått 2000 mil för attt förbrukningen skulle sjunka så småningom. Det är rent jävla skitsnack för volvo hade ingen aning om vad felet var utan ville bara "köpa tid" min d2a hade efter 2500mil ökat förbrukningen med ca 2dl!

Vill man att förbrukningen skall sjunka efter några hundra mil så är det klart man får den att sjunka. alltid när bilen är ny vill man väl testa och gasa lite, sen vänjer man sig med bilen och körningen. Så tror inte ett smack på att förbrukningen sjunker!
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Sorry för lite OT
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Andreas: OK, men jag har å andra sidan aldrig påstått att förbrukningen skulle sjunka kraftigt utan jag antydde "en bit under halvlitern" vilket blir en 5cl medan du pratar om 2-3cl. En så liten skillnad känns inte aktuell att diskutera, jag kanske till och med tog i lite? Beror säker på vilken motor man tänker på med!

Sedan skrev jag inget om ett par tusen mil heller utan att "en del pratar om så _mycket_ som 1000-1200mil". :)

//Bjersér
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Flera har tagit upp oljud i bakvagnen på F20 och eftersom jag själv går i väntans tider, har jag kollat runt lite på div fora om detta problem.

En kille har tydligen fått problemet erkänt av sin verkstad och BMW lär känna till det.
Problemet lär vara:

"hat BMW wohl ein Problem mit den Stützlagern (obere Stoßdämpferaufnahme) des neuen 1ers"

Alltså något problem med ett stödlager på övre stötdämparfästet och de flesta som har klagat har det bak på höger sida....

Aktuellt forum finns här:

Länk

Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Ännu en tysk läsövning i frågan om oljud i bakvagnen:

Hallo!

Ergebnis der heutigen Untersuchung:

wenn die Stoßdämpfer ausgehängt sind deutlich weniger Geräsch auf der Stoßdämpertestanlage.

Geräusch eindeutig Fahrwerk; rechts stärker, aber auch links.

Technische Anfrage an BMW: Tausch Dämpfer und Stützlager beidseits.

Achse fest, Strecken könne gefahren werden.

Na wenns das mal dann war und net wieder nach 2000km von vorne beginnt.

Nach reparatur berichte ich erneut.

Gruß

Länk

Visa användare
92
uffeolby
Volvo S80 2.4D -07
Har varit i kontakt med min återförsäljare i ämnet, M-bilar i Västerås. De säger sig inte vara medvetna om detta som ett generellt problem med nya F20:n. Lite konstigt tycker jag, då detta finns på diverse forumtrådar på såväl svenska som engelska och tyska...

I vilket fall ska jag in till dem nästa måndag och låta de höra klappret med egna öron. I'll keep you posted...
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Vore intressant att veta om BMW Sverige vet om det.....?
Bilar torde slamra lika mycket och ofta i Svedala som i England/Tyskland......

Jv
11
JvB
120d F20
Jag upplever också "klapperljudet" från bakvagnen någonstans. Har trott att det är något som ligger i bagaget och skramlar men det kanske är värt att ta en sväng till en BMW-verkstad så de får kolla på saken.

Är det någon som har fått ordning på problemet?
Visa användare
92
uffeolby
Volvo S80 2.4D -07
Var inne med min bil till BMW nu på morgonen. Jag bjöd en av deras seniora "bilmekar" på en tur i baksätet. Han hörde helt klart klappret (lika mycket på bägge sidor) och erkände utan omsvep att det är ett ljud som inte ska finnas där.

Tillbaka på verkstaden hissade han upp bilen men kunde inte upptäcka något galet från "utsidan".

Her reggar ärendet nu och jag får väl låta BMW:s rutiner ha sin gång. De hör av sig till mig så nart de kollat runt på BMW.

I'll keep you posted...
Jv
11
JvB
120d F20
Väntar med spänning...
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Lösning på oljudet i bakvagnen tycks vara på gång i slutet av februari / början av mars:

"BMW teilte dem Werkstattmeister unter Hinweis auf meine Kontakte mit der Kundenbetreuung von BMW mit, dass voraussichtlich Ende Februar / Anfang März (d. h. in ca. 2 Wochen) die Werkstätten eine Info zur Behebung des Klapperns erhalten werden."

Inlägget gjort idag 17 feb 2012 på www.1erforum.de

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.