AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
31.263

Problem med "klapper" från bakvagnen i min nya F20/118d

Sida 2 av 4
Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Fick besked från min BMW-verkstad idag:
"Jag har fått höra från BMW att ljudet ev kommer ifrån stötdämparlagringar bak.
Dessa är beställda men jag har inget leveransdatum ännu."

Jag har en tid för åtgärd den 9 mars. Återkommer med mer info efter det.

//Uffe
Jv
11
JvB
120d F20
Tjena Uffeolby!

Hur långt hade din bil gått? Den var väl så gott som ny?

//Jocke
Visa användare
92
uffeolby
Volvo S80 2.4D -07
Hej Jocke! japp, så gott som ny. Den har nu gått ca 450 mil och klappret började efter ca 200 mil, dvs den var tyst när den var helt ny. Jag tycker nog också att oljudet tilltar lite, dvs det hörs mer och mer för varje mil...

//Uffe
Jv
11
JvB
120d F20
Verkar vara samma med min. Hämtade den vid jul men det är först nu när det har varit is och ojämna vägar som jag har tänkt på att det låter konstigt där bak.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Hej Jag har precis, exakt, samma ljud.

Upplever attt det är kylan som framkallar det men det kan lika gärna vara att jag kört in i bilen i höst/ vinter. Den har gått snart 1000 mil och det är mkt tydligt ljud som får mig att tänka på lössittande "hatthylla" där bak eller glappa bussningar som (kanske) får mer spel då det är kalllt?

Så fort jag får tid ska jag ta tag i detta nu när jag ser att det inte är hjärnspöken ioch med era iaktagelsser.

I övrigt kännns det som en välbyggd bil. Satt i nya 3:an som ju för all del är snyggare, men från förarplats är det nästan identisk utsikt.

Väntar spänt på svar på vad BMW säger om detta. En barnsjukdom uppenbarligen, men jag vill inte betala för den... Följ upp tråden så blir jag glad.

Visa användare
92
uffeolby
Volvo S80 2.4D -07
Jag lovar att följa upp här i tråden så snart jag varit inne på BMW för åtgärd.

Gissa om jag jagade andra orsaker i hatthylla och allt annat tänkbart löst/skramlande i bakvagnen. När jag väl konstaterat att detta inte var orsaken, det var då jag startade denna tråd och sedermera också kontaktade BMW. Symptomen som vi alla beskriver stämmer på pricken så jag är helt övertygad om att det är ett generellt "tillverkningsfel". Om det sedan finns de exemplar av bilen som slipper detta, så är det bara att gratulera...

Håller med om att bilen i övrigt är väldigt väl ihopskruvad.

Apropå jämförelsen med nya 3:an. Själv tycker jag inte den är uppenbart snyggare än nya 1:an, det är bakpartiet som drar ned helhetsintrycket för mig. Inteiört är jag otroligt nöjd med 1:an vilken jag tycker är "snyggare" än 3:an, men det kanske beror på att jag är part i målet ;-))
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Eftersom jag går i väntans tider på en F20 kontakta jag BMW via deras Fackbooksida för att få höra deras syn på ljudet i bakvagnen. Den sidan har hittills mest varit fylld av glada tillrop från BMWs marknadsavdelning och dom blev säkert inte glada över mitt tilltag att undra över hur BMW Sverige hanterar detta.

Min erfarenhet av BMWs vilja att bevara frågor på den adress om svaret ger är mycket dålig. Tänkte att den "öppna" miljön på Facebook kanske skulle ge ett annat resultat.....

I det svar jag fick är en passus intressant: " På den svenska marknade har vi inte haft några större bekymmer med detta problem och varje eventuellt problem hanteras enskilt av återförsäljaren"........

Nå´n på Autopowers forum som kan visa att så skett i något fall?

Svaret i sin helhet:

"Tack för ditt intresse och frågor om nya 1serien, det är alltid kul att både kunder och blivande kunder tar upp sina åsikter och synpunkter.

Om en BMW ägare skulle uppleva bekymmer med sin 1serie så råder vi dem att kontakta sin BMW återförsäljare och verkstad. Det är svårt att göra en eventuell bedömning på förhand, utan om du har bekymmer med din bil så undersöker verkstaden den och åtgärdar bilen beroende på vad det eventuellt kan vara för fel. På den svenska marknade har vi inte haft några större bekymmer med detta problem och varje eventuellt problem hanteras enskilt av återförsäljaren.

När du köper en ny BMW, ser du den garanterade körglädjen som något självklart. BMW nybilsgaranti gäller under 2 år och dessutom har du 12 års rostskyddsgaranti samt 3 års lackgaranti. Garantierna gäller produktfel och i hela Europa. En ny BMW är automatiskt vagnskadeförsäkrad i 3 år. För Original BMW delar och tillbehör gäller 2 års garanti utan begränsning av körsträckan. Allt för att garantera din körglädje.

För att komma i kontakt med BMW Sverige så finner man kontaktuppgifter under länken kontakt på Länk där kan du även ställa frågor direkt till BMW. Du hittar även alla auktoriserade återförsäljare och verkstäder under länken Återförsäljare.

Vänliga hälsningar, BMW Sverige"

I Tyskland är många rätt förbannade på BMW´s tystnad, som inte bara visas i detta fall. Det verkar irritera många kunder att man inte går ut offentligt och tar ansvar för påvisade problem. Själv känner jag till denna tystnad från problemen med frusen vevhusventilation - som jag och många andra drabbbades av på E46:an

Följ gärna detta på Facebook:

Länk

Jv
11
JvB
120d F20
Ser ut som om BMW har tagit bort ditt inlägg från Facebook. Hittar inget på din länk i alla fall.

//Jocke
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Om du först går till:

Länk

och sen klickar på Logg till vänster då?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hittar inte heller inlägget längre..
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Nä, nä....... det kanske var för känsligt......

Låg kvar hos mig igår, men var väl cachat....

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det låg kvar igår för jag var inne o kolla. Dom verkar ha tagit bort det idag eller igår kväll. Ganska lågt med tanke på att man verkar vilja förmedla ett "öppet forum" med sin facebook-sida.
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
För den med lite skoltyska kvar och som är intresserad av frågan om oljudet i bakvagnen är 1erforum.de intressant att följa.

Där finns nu över 150 inlägg från ägare av många olika F20-modelller och tonläget är ibland mycket högt! Alla som fått problemet verkar ha drabbats efter 2-400 mils körning.

BMW använder ju ofta samma teknik i sina nya modeller - skall bli intressant att se om något liknande dyker upp i nya 3-seriebilarna när dom nått samma antal mil.

Länk

uffeolby har ju berättat om sina problem här. Tack för det! Ser fram emot mer info om fortsättningen.

Visa användare
92
uffeolby
Volvo S80 2.4D -07
Sanslöst... men nu har en tysk lagt upp en video med ljud på detta problem, det som i Tyskland heter något så vackert som "Klappergeräusche im Heckbereich"

Länk
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
I början av livet för Saab 9-3 (2002- ) hade man problem med detta, men då var det ventilpaketet i stötdämparna som spökade (Sachs dubbelrör om jag minns rätt).

Finns det indikationer på att det skulle kunna vara boven i detta fall också?

/Stefan
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Offtopic: Men någon med facebook kan väl skicka in en kommentar om vevhusventilationen där också, kanske lite om rost på E61n osv..
Alltid kul att röra om i grytan...

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Senaste nytt om bakvagnsslamret....... en kille uppger att han fått besked om orsaken till oljudet:

"Laut BMW München ist ein Gummi an einem Stützlager der Hinterachse nicht richtig gepresst und macht Geräusche. Keine Bedenken hinsichtlich der Sicherheit, Mitte kommender Woche sollen neue Gummis zur Verfügung stehen"

Det skulle alltså vara en gummidetalj på ett stödlager på bakaxeln som inte var riktigt "hoppressad", som orsakar ljuden.

I mitten av nästa vecka skall det tydligen finnas en version av gummit som fungerar oklanderligt. Problemet skall tydligen heller inte innebära någon säkerhetsrisk.

Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
@uffeolby

Nå´t nytt på slammerfronten?

Jv
11
JvB
120d F20
Jag hade inne min bil för lite över en vecka sedan. mekanikerna hörde oljudet och meddelade att det inte skulle låta så. de kunde dock inte åtgärda felet. de skickade ner ärendet till kollegorna i tyskland. nu väntar jag på att verkstaden ska höra av sig.
Visa användare
92
uffeolby
Volvo S80 2.4D -07
Hade bilen inne på verkstad i fredags. Känns som om de tar det seriöst då de lånat någon form av mätutrustning med mikrofoner. De bytte en del men får inte bort ljudet helt. De har kontakt med BMW centralt och det är ytterligare någon del som ska beställas hem och bytas ut om några veckor.

Tyckte spontant att ljudet var mindre påtagligt efter besöket men det kan vara inbillning... Något som är säkert dock är att den nya 116d jag lånade under dagen också hade detta missljud - inte lika tydligt som på min egen bil men ändock.

Fortsättning följer...

//Uffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.