AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.017

Biltemas torkarblad passar ej, alternativ?

Sida 1 av 2
Har just köpt Biltemas billiga svart/blåa torkarblad till min E46 330i -03 och tog naturligtvis inget kvitto då jag tänkte att de skulle passa rakt av.

Det gör dom inte.... Plastbiten som man ska styra upp i "kroken" som original passar inte, alldeles för liten. Och försöker man styra på plastbitken på kroken istället i hålet så är hålet för litet. Det går bara inte...

Gör jag helt fel eller?

Nu bröt jag ju också sönder låsklippet/flärpen man lossar originalbladen med så nya måste införskaffas snarast.

Finns det några andra blad som ser ut som original eller är det BMW/Bosch som gäller? Det sitter ju som en aerodynamisk "vinge" eller hur man ska förklara det på original också, finns det på konkurrenters eller går den att flytta över?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det är ju en rätt fin bil du har.
Är den inte värd att kosta på ett par original torkarblad?
omg..
Biltemas blad ska du inte använda.. hört många som får sin vindruta jätte repig. Sen är det rena skiten. Om du har en 330i så kan du väl lägga 200-300:- på ebay.de istället för att misshandla den :)
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
A73X:
Alltid detta "jag har hört" eller "jag har en kompis"...
Biltema bäst i test Testfakta.se: Länk

Haft dom på mina bilar och tycker bara att det är synd att dom inte finns till BMW! Grymt missnöjd med Bosch torkare som är helt värdelösa i jämförelse..

Precis, jag köpte dom för att de skulle vara otippat bra, inte för att jag var snål.
Väldigt bra svar man fick. Tack, nu vet jag genast vad jag ska göra (ironi av)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Plasttungan som utgör fäste/lås brukar gå bra att flytta över från gamla torkarbladen om det nya inte passar.

Det brukar följa med några olika fästen/lås för att passa "alla bilar" när man köper universaltorkarblad. De lite dyrare "modellanpassade" bladen brukar dock bara ha ett fäste som är anpassat för en viss bil.
Fanns det inte flera olika fästen i Biltema-paketet?

Nu finns det iofs. inte så många olika fäst-typer att välja mellan - brukar räcka med tre-fyra olika varianter.

En del bensinstationer/verkstäder samlar ihop de gamla utbytta torkarbladen för "källsortering" och då kan du be om att få plocka bort ett fäste från ett gammalt torkarblad!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för ett lite mer informativt svar. Nej, man fick bara med en sorts fäste tyvärr och det passade inte. Såg inte ut som att man kunde ta loss "klumpen" man styr på armens krok, men jag ska kika igen.

Annars så tar jag bara & köper original igen. Ville bara se om det gick att använda Biltemas då de var både billiga & bäst i test nyligt.
Biltemas blad passar tyvärr inte på nyare årsmodeller än 2001-2002.

Kör själv med biltemas på min och är kanon nöjd. Skulle aldrig lägga 500:- på torkar blad som kröllar ihop sig dem också om de får lite avfettning på sig.

Vad som har ändrats på senare årsmodeller vet jag inte, men jag har 98 års modell och brorsan kör 02:a och vi har biltemas torkare båda 2.
Farsan kör en 08:a och det är precis som du beskrev ang fästet och han får tyvärr köpa på mekonomen (Bosch)

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
bmw har väll lösa gummi fanns til min e39 til et förmånligt pris inte svårt att byta

there can be only one
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Jag handlade torkarblad vc schmiedmann sist funkar bra

"Biltemas blad passar tyvärr inte på nyare årsmodeller än 2001-2002"

Passar då utmärkt på min e46 från -04! Och nån repig ruta har jag inte heller. Böt ruta i juni-11 och den ser fortfarande ut som ny.
jaja haha, jag jobbar som mekaniker och träffar en hel del kunder.. bla så servar jag deras bilar. Jag har aldrig köpt biltemas torkarblad och det är inte så konstigt med tanke på att man hört samt sett det på kundbilar osv.

Informativt?

Jag gav dej ett förslag om du nu vill ha ett par torkarblad som håller, jag har köpt ifrån Tyskland och det har både varit billigt och super snabb leverans varje gång! Det är vad jag vet ifrån mina erfarenheter.

Biltema säljer billig skit. Säg en drivaxel som dem säljer.. Skickar ner originalet till tex kina. Sen gör dem sitt bästa med att efterlikna just den på ett så billigt sätt som möjligt.

Dyrast är inte alltid bäst men iaf alltid bättre om man nu jämför med biltema..

Har du ens läst testet med torkarbladen? De har testat dom under olika temperaturförhållanden, slitstyrka, torkresultat m.m. och Biltemas stod sig bra.

Jag blev väldigt snopen själv och tänkte testa, 100:- hit & dit om dom gör ett bra jobb så är det ju toppen.

Var köper man ifrån i Tyskland då? Det vore mer "informativt".
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag håller helt och hållet med A73X.
Många av Biltemas grejer funkar, vissa är till och med helt ok.
Men att de skulle göra någon produkt bättre än originalet de kopierat har jag aldrig varit med om.
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Jag är absolut inte en förespråkare för biltemas saker. Visst har dom en hel del bra saker till bilen och hemmet men just reservdelar köper jag aldrig där..

Men ibland måste man inse att även ett företag som biltema faktiskt har bra saker som Testfaktas test bevisar..

JonasW

Om du tar och läser så har jag skrivit ebay.de som är den tyska sidan för ebay.

Inte jätte komplicerat.

På något sätt får du ju ner orden till text här. Testa skriva in google.se i din webbläsare... Den sidan hittar garanterat det du söker exakt! :D
hy
1
hyperbroman
320i Touring -03
320i -99
Biltema hit och Biltema dit.
Man får använda insidan när man köper reservdelar.
Är det saker med små toleranser så är alltid original bättre än sidotillverkning.
Jag skulle dessutom vilja påstå att alla "Amazon mekar" är skuld till betydligt mer skada på bilarna än de delar de monterar.
Torkarblad är inte i min värd något som har höga toleranser. Kör själv Biltemas flata blad, jo de är deras dyraste men fortfarande inte i närheten av vad macken eller verkstaden tar.
De sitter bra och fungerar strålande i snö och salt.
Men som sagt, jag skulle aldrig köpa länkarmar, bromsskivor, lager eller liknande där.

A73X: varit på ebay.de som du skrev tidigare, finns en miljon försäljare men min tyska är halvrisig och jag ser inte var man byter språk.

Skulle uppskatta om du kunde länka till en av dessa snabba samt billiga försäljarna som skickar till oss.
Hinner inte kolla på det nu tyvärr.

Man får sitta och klicka lite.. plötsligt så hittar man nån försäljare som har bra betyg, pris, frakt och ser allmänt proffsiga ut.

Kolla om din webbläsare kan översätta åt dej, det blir ju inte hundra % men man förstår bättre iaf. Funkar på google chrome vet jag, firefox och explorer har jag inte så bra koll på. Det kanske finns nåt tillägg för dessa!?

Får se om jag hinner ta en snabb titt sen på ebay.. :)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.