AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.102

Ingen värme i kupen e60 -05

Sida 1 av 2
jp
80
jperss10
523i -05
Som rubriken anger, jag har svårt att få upp värmen i kupen.
Efter en stunds körning blir det varmt men det tar lång tid.
Fläktarna går men det dra bland annat kallt om benen m.m.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Blir motorn varm kolla vid varvräknaren små strecken utanför vid skall vara fyra små streck kvar om inte byt termostater

Ha deT
jp
80
jperss10
523i -05
Är det dom strecken vid ytterkanten på varvräknaren vid "6'an" ungefär?
Kollade bara lite snabbt, gör ett test och låter bilen gå några minuter imorgon.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jupp de strecken är det vet inte exakt hur många som blir kvar på din
På min som är en diesel är det 4 kvar
Man kan också kolla i de dolda menyerna

Ha deT
jp
80
jperss10
523i -05
ok, ska kolla i morgon.
Hur kollar man annars dom dolda menyerna?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Står om det i mekartips
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Testa att ha klimaten på auto och testa då. Förresten du har väl reglagen för luftventiler i bilen på röd och inte blå?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Och så skall du såklart ha fri väg till givarna och även att de inte är fulla med damm

Ha deT
jp
80
jperss10
523i -05
Efter 10min körning var det 5 synliga streck. Jag kände nere vid fötterna och det kom lite varm luft men inte så väldigt varmt precis.

Jag letade efter dolda menyer bland mektips men hittade inget där.
jp
80
jperss10
523i -05
sorry att man bumpar tråden lite, men inggen som kan ge mig några tips?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Men har du kollat så du har kylarvätska i bilen? :) Bilen borde ju varna om kylvätskan är låg, men man vet aldrig. Min bror hade en Volvo 745 för typ hundra år sedan :) som aldrig blev varm och sen när han väl insåg att det inte fanns en droppe kylvätska i bilen och efter att han hade fyllt på kylvätska då kom även värmen.
jp
80
jperss10
523i -05
Jo, det är kollat och den är full!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Termostaterna är usla på E60. De ger felkoder, så gör en avläsning.
lm
11
lmba
BMW 520d-touring
jperss10

Har du hittat de dolda menyerna än? Om inte kolla länken nedan.

Länk
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Men hur svårt kan det vara... Så som det står i massor av trådarna på detta forum:
Byt termostat!
jp
80
jperss10
523i -05
Jag ska kolla felkoderna, och troligtvis blir det som Ulf530 skriver att det blir till att byta termostat.
Men en sak varför jag vill veta mer innan jag lämnar in bilen är att det inte finns någon auktoriserad BMW verkstad där jag bor och jag vill inte att en annan verkstad skall lägga tid på andra saker som inte har någon effekt!
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Om du har automat har du 3 termostater enligt en lokal verkstad. Själva termostaten, EGR och sen en till om du har automat...

jp
80
jperss10
523i -05
Japp, automat.
Byter man alltid alla samtidigt?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
När det gäller en sån sak, då skulle jag lämna bilen hos en auktoriserad BMW verkstad.
jp
80
jperss10
523i -05
Två frågor till sist(!):

* Är det "farligt" att köra vidare, finns ju inga larm eller något annat!
* Bör det inte vara termostaten? Jag har ju iofs 4 streck vid varvräknaren när bilen blivit varm. Men det tar lite längre tid bara.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag personligen lämnar aldrig till auktoriserad BMW-verkstad, inte sedan garantin gått ut. Jag ställer högre krav på service och kvalitet.
Jag servar helst själv.
Annars lämnar jag till en liten välrenomerad privatägd verkstad, med välkänd kompetens, med personligt engagemang, personlig service, där de är rädda om mig som betalande kund.
(Det brukar finnas tips om sådana på detta eller andra forum...).
Då brukar jag få väl utfört arbete.

OBS: Ang dålig värme så skrev jag så här i en annan tråd:
Börja med att gå in i iDrive och kolla alla inställningar.
För att få till riktig värme i kupén så måste jag stänga av autoläget och gå in manuellt och göra riktiga inställningar som passar mig.
Tex går det att separat ställa in värmen på föraren, stegvis i ca 8 steg (?) från helt blått till helt rött.
På min bil gör det jättestor skillnad i hela kupén om jag i iDrive ställer den max på rött (det räcker inte med att jag ställer båda tempvreden på panelen på max utan jag måste gå in i iDrive!)
Detta med att gå in i iDrive och själv justera manuellt måste jag upprepa varje gång någon har använt autoläget,
för så fort någon har slagit på autoläget så återställs allting till vad jag anser vara helt knäppa inställningar och det blir omöjligt få till rätt värme i bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.