|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hejsan, min bmw 528i årsmodell 1997 ger ifrån sig ett konstigt ljud, troligtvis bromsen? vad tror ni detta kan vara.. ? Länk till film med hur ljudet låter inifrån cupén - Länk Mvh! | |
| Jag tycker det låter som att ett däck tar i skärmen. Låter det så när du svänger? | |
| det låter lika mycket hur jag än kör.. :s | |
| Har du kollat alla däcken och skärmarna runt om bilen? | |
| Grodan: jag går ut och gör det nu! tillbax om 5min | |
| Du har fått en sten fastkilad i bromsskivan. kommer snart försvinna | |
|
vad jag kan se, så nuddar däcken ingenting. det låter som det är metall mot metall.. |
|
|
Ron : finns det någonting jag kan göra ? ex ta bort hjulen och blåsa rent? Mvh |
|
|
Säger jag med en sten i bromskivan. Prova o backa några meter o sen framåt. Prova o upprepa detta ett par gånger. Har själv råkat ut för detta på min e39a jag hade. /// dicka o |
|
| skall gå ut och testa dicka o! | |
| den nöts ner o faller bort. | |
|
Hissa bilen, snurra på hjulen, kolla beläggen, kontollera bromssköldarna. |
|
|
Då tror jag också att det är sten som fastnat nånstans mellan bromskivan och skyddet. Hände med grannens Volvo. Han tog bort däcket och slog på där nånstans med hammare och det fixade sig sen. Obs, när du slår på där ha inte i handbromsen, låt bilen vara i växel då. |
|
|
EXAKT så låter det från min, till och från speciellt med allt sand man slänger ut på vägarna nu under vintern. Som sagt spola rent med högtryck, funkade bra för mig ELLER kör du hårt med en dounat så släpper det säkert =) Mvh |
|
|
fick så där förut när dom började sanda på vägarna här :P get it? |
|
|
jag testade att backa ca 10 meter sedan köra fram igen några gånger, då försvann det. sedan när jag körde runt lite här där jag bor så kom det tillbaka. efter att ha snurrat på hjulen så kan jag konstatera att ljudet kommer inifrån framhjulen, antagligen som ni säger, att det kommit in sten någonstans. får låta bilen stå nu till snön försvinner så jag kan ta loss hjulen och göra rent.. jävla piss sand o grus. blev ju orolig :( |
|
| Vad du än gör kör inte med högtryck, risken finns att du pajar ABS-givaren då. | |
| du kan köra me bilen utan problem inget kommer gå paj. de släpper garanterat efter ett par mil. | |
| kommer givetvis inte blåsa med högtryck, kommer använda blås om det är kvar :) mvh | |
|
Visst alla gör på det sättet man känner för.. (Med detta ingrepp menar jag med hjulet på, mellan ekrarna på fälgen lite snabbt och smidigt) Men jag kan ju säga att givaren sitter inte där och tittar på en direkt på framsidan av oket/skivan. Den sitter på ett ganska bra ställe där den tar skydd från allt möjligt skit som kan åka upp där. Och fan tål den vatten i högtryck IFALL det skulle komma på den. (typ omöjligt). Ska tvätta bilen imorn och då blir det att spola av på ALLA 4 =) Bilen kanske exploderar? Vem vet =) MVH |
|
| då jag får en sten där imellan så brukar det hjälpa att lägga sig på backen så man kommer åt bromsskölden och snärtar till den/dra lite i den så ramlar stenen lös | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.