|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| tjena, tänkte höra om det är någon som kan rekomendera någon typ av olja i växellådan samt hur mycket det ska vara i ca... och en annan fråga är bakaxeln, i princip samma sak typ och mängd. | |
|
Kan inte svära på mängden, men tror det är samma som till min. 1,2 liter i lådan. Du är oavsett vilket tvungen att köpa 2 liter. Tappa ur den gamla och fyll på tills det börjar rinna över. Kommer inte ihåg vad den heter men de har både till låda och bakaxel på Mekonomen. Bakaxeln: 1,2-1,3 liter. och där ska du ha Castrol Differential SAF-XJ Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Bor du i närheten av Landskrona så har jag 6 Dl kvar till bakaxeln som du kunde tagit så slipper du köpa 2 liter där alla fall. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| tack ! då är det bara att åka och handla imorgon, Hmm, nja sigtuna är ju en bit ifrån. tack endå =) | |
|
Ja det var en bit :). Lycka till. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Har du en olje sug förresten? De har en smidig på Biltema annars för 60:- som är bra när du ska fylla på efter du tappat ur den gamla. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Det låter perfekt. Har bara en och den är till en hjullastare på jobbet... En aning over size. | |
|
Köp castrol istället dom, den röda atf oljan. den ska vara i dom där lådaorna dextron 3. jag har jobbat på biltema och oljan är okej med den röda atf är bättre kostar inte många kronor mer så lita på mitt ord. står också på vänster sida av din låda vad de ska vara för olja om du kollar under, finns en ettiket bakom all lera och skit. //Gammal biltema anställd. |
|
| ang diff olja x-j är passar alla manuella 325 or till deras diffar vet ja. har du lamelldiff så är x-j ett måste annars riskeras ett haveri har du dock inte lamelldiff så räcker x-q ifall du vill spara pengar. (direkt från castrols rek tabell från bmw återförsäljare) | |
|
Vad är kvalitetskraven på transmissions- och bakaxeloljan till e36 ?? Funderar på om man kan hälla i agrols kombiolja? Det möter GL-4 kravet... Mvh Anton |
|
|
Det handlar om en liter olja för max 200kr, som byts kanske var 10.000:e mil - är det värt att börja laborera med kombioljor (som oftast inte är riktigt bra i någon applikation)? Jag fick köpa växellådsolja MTF-LT1 på "lösvikt" hos min BMW-verkstad för några år sedan. Se bara till att du tar med dig ett ordentligt rengjort emballage... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
I princip alla slutväxlar ska ha API GL5 oljor då hypoidkuggarna utövar ett mycket större tryck än tex helicalkuggar. Tar du en titt i din instruktionsbok står det med största sannolikhet att du ska ha API GL5 olja i slutväxeln. Har du en öppen differential, köp Castrol Syntrax Long Life 75W-90. Har du en bromsad differential, köp Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140. Är du osäker om du har öppen eller bromsad, köp Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140. Notera att Castrol bytte namn på sina produkter för något år sedan. Castrol SAF-XO 75W-90 => Castrol Syntrax Long Life 75W-90 Castrol SAF-XJ 75W-140 => Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 |
|
Står så här i min instruktionsbok: Manuell växellåda 1,2L ATF-olja* Bakaxelväxel 1,7L Märkesolja av hypoidtyp* * enl rekommendation av BMW-verkstad På alla ATF-oljor jag hittar står att dom är till automatlådor?? Oljorna som är till manuella lådor uppfyller GL4 kvalitet. bmw-slangen: Tack! Hittat Syntax LL 75w-90 för 8,75euro/liter... Blir nog den i bakaxeln :) |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, ATF är ju Automatic Transmission Fluid så det är inte så konstigt att det står att de är till automatlådor :-) Men många Getrag-lådor vill ha ATF-olja. Tex mina Getrag 260/5 (E30,E34) och Getrag 260/6 (E34 535i) vill ha ATF-olja vilket de såklart får. Antingen har det varit Castrol eller Biltema. Precis, GL4 är kravet för manuella lådor. Slutväxlar har ett större tryck mellan kuggarna (pga hypoiddesignen) vilket gör att de kräver GL5 som innehåller EP-tillsatser (Extreme Pressure). Tyvärr så är många EP-tillsatser aggresiva mot gulmetaller (som finns i nästan alla manuella växellådor) varför det inte är rekommenderat att använda en GL5-olja i en manuell växellåda. Notera att det finns oljor som är både GL4- och GL5-klassade, då brukar det stå att dessa oljor inte är aggressiva mot gulmetallet. Men står det inget om detta så skulle jag varit mycket försiktigt och letat efter andra alternativ. Sir Anton : Den oljan blir fin i din bakaxel. I din växellåda kan du ha vanlig ATF-olja, köp tex Castrol Transmax Dex III Multivehicle (135 SEK/liter på Mekonomen) eller Biltema Transmission Oil DX III (65 SEK/liter). |
|
ATF= Automatic Transmission Fluid, dvs. olja för just automatlådor! Sedan är det många manuella växellådor som skall ha just ATF-olja. En GL-4-olja kan i vissa växellådor vara för tjockflytande för en smidig funktion. När det gäller BMW:s växellådor, sitter det en dekal vid påfyllningshålet (satt där åtminstone från fabriken) som anger vilken typ av olja just den växellådan skall ha... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...nu hann BMW-slangen före under tiden jag skrev mitt inlägg. ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej tackar nu är jag lite mer lärd ;) Det blir fint till kommande 27000-mils service. Har tyvärr ingen servicebok.. Om bilen ändå följt rekommenderad serviceplan - när och om har man då bytt transmissionsoljorna? Eller finns det inte med i någon service? Är det isf onödigt att byta ?? Mvh Anton |
|
|
Vet inte exakt hur det är på E36:orna, men på E46:orna (undantag M3) så finns det ingen servicepunkt som innefattar byte av olja i bakaxel och växellåda. MEN det är klokt att göra det kanske var 10.000:e mil eller så! Vet du inte om/när det är bytt, är det bra att göra det så får du koll på läget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Lyfter denna tråden då jag själv inte hittar etiketten på växellådan på min 325 -93 -coupe manuellväxlad. Jag tänkte byta växellådsoljan i växellådan (Getrag står det kan jag se åtminstone :) ) och tänkte höra om det finns något annat sätt att hitta information om vilken typ av olja jag ska fylla på än etiketten? Kikade på www.realoem.com och då får jag upp 2 olika typer : "Etikett växellådsolja ATF-OIL" och "Etikett växellådsolja MTF-LT-2" . Hur gör jag? :) | |
|
Foppa: Kan inte få fram det via ditt chassinummer hos Bmw? Annars om du försöker finna någon M3:a också köp samma olja som denna person/bil ska ha i sin låda. |
|
|
Jag fråga hos BMW (Ivars i östersund) och de sa att jag kunde bara få fram det genom att kolla lappen under lådan. Märkligt tycker jag! M3? Är det samma typ av olja till lådorna i E36 M3 3.0 och 3.2? Anledningen till att jag vill byta oljan är att jag lämnade in bilen i vintras till BMW för kopplingsbyte. Efter att jag hämtat ut bilen så har ett nytt litet "missljud" upptäckts av mig. Då man står på tomgång och inte har någon växel i så kan man höra ett lätt surrande ljud. Trycker man ned kopplingen utan att lägga i en växel så försvinner ljudet. Då man kör bilen så kan man ana ett litet vinande mekaniskt ljud. Ungefär som ljudet från en racingbil (skurna drev?). Jag påtalade detta långt senare till BMW och mekanikern på plats påstår att jag ska byta olja i växellådan. Kan tillägga att jag bytte denna olja Januari 2008 och det är ju inte direkt ofta man gör detta vad jag har förstått. Någon som har en aning om ljudet? Kanske inget att bry sig om? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.