AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.786

Motor/tankvärmare som limmas på oljetråget...?!

Sida 2 av 3
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
400W i 12 timmar (!) dvs steady state höjer blocktempraturen ca 25-30C över omgivningstemperaturen på en M54, sedan uppnås jämvikt mellan avkylning mot luft och tillförd effekt.

Mao kommer 200W att höja "global motortemp" ca 12 grader över omgivningen om man låter den stå på så länge att 80% av energin bara har gått åt att värma luften.

Men jag är osäker på värmeledningen mellan sumpen och blocket?
Ju bättre "isolerad" den skarven är desto varmare blir ju oljan och tråget, och inte block, topp osv. Jag ser iaf att på min bil blir tråget och oljan också uppvärmda fast jag värmer kylvätskan!
Tiden med tjocka korkpackningar (som isolerar väl) mellan tråg och block är förbi. Tunn packning alt. limning är det som används idag vad jag vet.

Om tråget blir varmt av blockvärme så finns där en överföring av värme Överförs värme neråt till tråget är det definitivt frågan om värmeledning i godset. Omvänt vid kontaktvärmare gäller likaså.

Viktigt är också att oljan före pumpen är varm. Om vi tänker oss ett icke oljefyllt pickuprör vid start; Även en ideal pump kan inte vid en given temp suga med mer undertryck än vaakum (ca 1kg) medan trycksidan kan skapa betydligt högre tryck och därmed flöde.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Kan det hända att oljepumpen går torrt vid start? verkar oroväckande. Trodde den var tillräckligt dränkt för att suga olja, inte luft, vid en start då all olja runnit ner i tråget. eller finns backventil i sugledningen?

Det måste vara en försumbar andel värme som kan överföras genom konvektion eller strålning i vevhuset (till skillnad från värmeledning i gods eller konvektionsströmning av kylvätskan)?

Ska försöka känna på tråget vid tillfälle. Vanosventilerna och lyftöglan i topp blir rejält mysvarma iaf. Härligt också med ordentlig varmluft till kupen direkt vid start. :)
Kanske kan rycka upp oljestickan o kolla oljetemp före start?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Så länge du använder en bra syntetolja är risken minimal (eller får det vara duktigt kallt!) att pumpen går torrt.

Normalt brukar lägsta pumpbarhetstemperatur ligga mellan -30-45grader, lite beroroende på viskositet och typ av basoljor...

Jag är dock tveksam till om en 200W-värmare som ligger utanpå tråget kommer att göra speciellt mycket skillnad. Inte ens med modellanpassad 600W blockvärmare brukar temperaturen stiga överdrivet mycket...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Nej pumpen går knappast torrt. Vad jag ville belysa var skillnaden på tryck och vakuum då det råder en gräns för det senare. Det bör inte vara någon fara för pumpen men att det kan ta lite extra tid när oljan är kall (innan sugröret är fri från luft) tills pumpen ger full kapacitet.

Vad jag skulle vilja se (och ha) är en elektrisk pump som pumpar en stund innan motorn startas. Kanske extremt men det skulle alla gånger minska slitaget vid kallstart.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Men har verkligen inte tillverkarna tänkt på detta?
Backventil, placering av pumpen i höjdled etc etc??
De är nog inte ett stort problem. På de motorer där jag sett innanmätet har pumpen varit placerad allt ifrån helt badande i olja till helt 'torrlagd', kombinerat med långa eller korta sugrör.

Motorn skall inte hålla i evighet... :-/

mvh/ Anders
Jag funderar på en sådan här i min m5 e39. Tror ni detta är en bra ide?
Länk
ma
7.450
marin849
Det är en förträfflig ide. Enda frågetecknet är livslängden på produkten, eftersom det inte är ett "känt märke".

Efter att ha värmt en dryg timme med min värmare på 1500W som använder bilens cirkulationspump kollade jag temperaturerna vid start. Det var -10C ute.
Kylvätsketemperatur: 54C.
Oljetemperatur: 41C.
Direkt efter start sjönk oljetemperaturen till 34C och efter ca 20 sek började den sakta stiga igen. Oljetemperaturgivaren sitter vid oljefiltret, mao var oljan i tråget inte 41C men definitivt INTE - 10C, gissningsvis 25-30C åtminstone.

Efter nio minuter i stadstrafik och nedförsbacke = inget gasande var jag framme och hade då 90C kylvätska och 76C olja, och då hade jag varmt och mysigt i bilen också. Full värme är 96C kylvätska och 90-100C olja beroende på utomhustemperatur.

När kylvätskan är över 45C vid start (utanför blåa fältet) aktiveras inte sekundärluftpumpen och bränsleblandningen fettas inte upp vid start. Man sparar både bensinpengar och komponentslitage!
Jag tror den kommer bli hur bra som helst. Hoppas den håller som sagt. Ska boka en tid idag för montering.
ma
7.450
marin849
Det har frammkommit i annan tråd att termostaten ev. kopplar ifrån onödigt tidigt. Den går dock att koppla förbi. Sen man man så klart köpa en annan termostat istället.
Ang. Länk

Jag vill ifrågasätta typen av elanslutning, ett apparatintag endast godkänt för användning i inomhusmiljö. Förstår inte hur de tänkt när de satt dit en dylik anslutning på en produkt som är tänkt att användas i ett motorrum.

mvh/ Anders
Ok.. Fast jag börjar bli mer skeptisk nu.. Läste att S62 motorn kylarvatten pumpar 380liter/minut. Kommer inte denna grej vara "flaskhals" då? in/utlopp är ju inte större en mitt lillfinger..
Det gör inte så mkt om den slår av å på då en annan på jobbet startar motorvärmarna 2h innan vi ska åka hem.
Kontakten kan man ju tejpa och isolera. Tänkte mig så här att jag skarvar med en vanlig förlängning till kupén där jag kan montera ett uttag från calix sen drar jag calix kablar till fronten av motorn å fäster ett uttag nere vid dimmljusen. Det är min plan. Men det där med flaskhalsen bekymrar mig. Någon som är kunnig på området som vet vad som kommer hända med kylningen om jag monterar den där värmaren.
ma
7.450
marin849
Inget problem, den ska ju inte monteras i huvudflödet! Den skall monteras mellan motor och kupevärmeelementet. Där går ett litet biflöde i 19mm slang. Detta flöde är omväxlande helt strypt eller öppet, det varierar hel tiden när klimatanläggningen styr kupevärmen. Den otroligt minimala flödesminskningen som uppstår i detta låga biflöde kompenseras automatiskt genom att klimatanläggningen låter flödet vara på någon enstaka % mer än förut för en given kupetemperatur. Påverkar inte motorkylningen det minsta. En sak ska du inte göra: Koppl in värmaren och samtidigt slå på tändningen och ställa in en låg kupetemperatur fast kupen är varm. Då stänger klimatanläggninge av flödet och det börjar kpka i värmaren (termostaten alår visserligen av, men lite bubblor lär det bli).
Ok... Känner mig genast mkt lugnare. Så du säger att jag absolut inte ska koppla in värmaren till ett eluttag och samtidigt ha tändningen på och sänka kupetemperaturen när kupen är varm?
ma
7.450
marin849
Just ja. För då stänger ventilerna flödet genom värmepaketet till kupen och alltså även flödet genom din motorvärmare. Om du kör bilen och kupen varm, typ en långkörning, med klimat i läge auto, och sedan parkerar och stänger av motorn, men slår på tändningen igen och drar ner fläkten till lägsta hastigheten så kan du höra ett avlägset "dunkande" varannan-var tredje sekund. Det är värmeventilerna som öppnar/stänger vattenflödet. På 525 sitter dessa vid vänster hjulhus, antagligen då inom 0,5 meter därifrån på M5. :)

Om du höjer temperaturen till max (32C) står dom alltid öppna och sätter du min temp (16C) är dom alltid stängda. Allt däremellan reglerar dom efter behov beroende på kylvätske- och kupetemperatur.

Detta är ju normalt aldrig ett problem eftersom att man drar ur sladden till värmaren innan man startar bilen och kör iväg. :)

Likaså om man går ut till en kall bil och drar på tändningen eller rentav startar motorn medan värmarsladden sitter i så är det ju BARA ett problem om man sätter kupetemp på 16C så att ventilerna stänger. 16,5C och uppåt så kommer de stå fullt öppna för att värma kupen, om du nu inte gör detta en varm sommardag förstås...
Då är det lugnt :) Tack så jätte mkt :)
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag hoppas verkligen att ni är befriad från salt där uppöver...!
ma
7.450
marin849
Apropå kontakten och sladden skulle jag kasta bort sladden som följer med, den lär inte klara kyla. Sedan antingen montera en riktig utomhussladd i en sån IEC-inomhus kontakt och dränka kontakten och området runt den på värmaren i något lämpligt lim/fogmedel. Eller (bättre) öppna värmaren kasta kontakten och sätta dit t.ex. en DEFA-kabel direlt i värmaren och sedan dränka med lim.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag tycker att min originalvärmare framstår som ett bättre och bättre alternativ ju längre tråden lider.
Vad blir det härnäst - najja och skarva med silvertejp och ffa undvika att använda prylarna om inte solen står i zenith och att det inte är kallare än +10 :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.