AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.788

Motor/tankvärmare som limmas på oljetråget...?!

Sida 1 av 3
Visa användare
13
Roger_M
320d M-sport -17
Jag som tänker använda min M5:a nån tur på vintern letar ett motorvärmaralternativ eftersom det inte finns nåt original att få installerad.

Har nån provat en sån här motorvärmare till sin bil ?

Se länken
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
210W är inte mycket att komma med när det gäller motorvärmare...

Om det inte finns modellanpassad värmare hos Defa eller Calix, skulle jag hellre satsa på en universal "slangvärmare" - där du kapar kylarslangen och sätter ett värmeelement med en "rörbit" - finns flera olika modeller så det går nog att hitta en som passar bra...
Typ: Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Sök på motorvärmare M6, så ser du hur jag löste det på min M5 E61.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag har en från DEFA: Länk

Nu när det är 4-5 minusgrader så räcker det med att ha den igång 30 minmed en kupevärmare så är det isfritt och att rutor och dyl åker ned som de skall.
Vid start så låter den som om det vore "höst" och efter ett par km är den i arbetstemp.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vill du vara riktigt snäll mot din bil köper du en värmare med inbyggd pump som är på 1500W och som både värmer och CIRKULERAR kylvätskan. Då är motorn redan ute ur blåa fältet och GENOMVARM, inte bara punktvis varm vid start. På E39 sätter man den t.ex. vid vänster framskärm i närheten av värmeventilerna där slangarna med kylvätskan går. Obs den cirkulerar kylvätskan i motorn och mellan kupeelementet, inte kylaren. :)

Bara som exempel (första Google-träffen) Länk

Jag har en DEFA 1500W utan pump, men startar istället bilens egen elpump. Det är lika trevlig varje morgon då en timmas gångtid på vintern gör att hela motorn+kylsystem är uppe i 60C = strecket mellan blått och rakt upp, samt bra med kupevärme direkt.
Fi
31
Finnishfan
E60 M5 - 05
Du skrev inte om du har E34, E39 eller E60. Har haft alla, men värmare enbart på E39an samt nu på E60.

På E39 hade jag två "infravärmare" från X5:an (med V8 motorn, där motorblocket tväl är samma som på M5an) samt kupevärmare.

På E60an har jag samma lösning som mistafrizz, alltså från Länk + kupevärmare. Dock enbart TH 250 - 2. Du kan helt bra ta TH 500 - 2 (240 v) som är 500 W iom att den ryms på oljetråget (efteråt klippade och klistrade jag med pappers modell för att se om det ryms och det gör det alltså). Du måste dock slipa ner kylflänsarna på tråget.

Kallt i Finland nu...
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Efter att ha läst det här testet så lät jag montera en slangvärmare förra veckan på min X3 istället för att sjävl skruva dit en kontaktvärmare: Länk

Det verkar som att man kränger kontaktvärmare pga att det går så mycket snabbare att montera. Kolla graferna på hur illa det ser ut i jämförelse med en slangvärmare.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Är det ngn som har någon länk till där man har studerat effekten av resp. system m.a.p slitage?
KLan tänka mig att det "förr" i tiden var ett problem då oljorna inte hade samma kallegenskaper som idag.

ma
7.450
marin849
Intressant artikel, synd att de inte hade med värmare man sätter mellan motor och kupe som har egen cirkulationspump då de är överlägsna. alltid jämn temperaturfördelning också oavsett effekt.

Jämför staplarna i tidningen med detta diagram från min värmare på 525 E39. Länk
Dom andra framstår plötsligt som skrattretande. :)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Hur står sig en webasto?

ma
7.450
marin849
Webasto är ännu kraftigare, men man skickar ofta väldigt mycket av effekten till kupen då.
Visa användare
13
Roger_M
320d M-sport -17
Har beställt 200w-modellen från Stenmans motor....
Länk

Verkar vara enkel att montera...rengöring av ytan och limma. Räcker inte 200w så limmar jag fast en till bredvid. Dom tar bara tar upp en yta av 13 * 18 cm, vardera.
Vill inte gärna kapa slangar och sånt. Trångt överallt..;-!

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Varför tog du bara 200W, var det Stenmans som rekommenderade den effekten?

Väldigt liten prisskillnad upp till 600W och 1000W.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Min slangvärmare är på 550W så bara 200W kontaktvärmare är frågan hur mycket det egentligen gör...

Visa användare
13
Roger_M
320d M-sport -17
Ska montera under veckan och göra en utvärdering under februari månad. Sen kommer en rapport..;-) Jag inbillar mig att det borde fungera rätt bra ändå med just den placeringen, att värma under tråget mot oljan. Sen kan jag laborera med inkopplingstider. Istället för att bara ha igång motorvärmen i ett par timmar kan man öka tiden till det dubbla eller eventuellt hela natten. Kommer att ha full koll på oljetempen när bilen startas vid olika temperaturer...

Inköpen är mina ideér, inte några rekommendationer..vill bara..testa en enkel lösning

ma
7.450
marin849
200W kommer värma oljan lite lite ja, men direkt vid start är det ju lika kallt överallt ändå.
Visa användare
13
Roger_M
320d M-sport -17
Varm olja är väl mumma för smörjningen vid kallt väder. Kupén värmer jag samtidigt upp med kupévärmare på 800w. Kommer att bli riktigt bra. Men som sagt så kommer en utvärdering i februari efter några riktigt kalla nätter. Här i Norr finns bra testkyla...

Ja har man sympatier för motorns välmående är varm olja viktigast av allt. Att oljan snabbt når varje smörjställe i riklig mängd är a och o för minimalt slitage.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Jo, men... Hur varm är oljan när den når toppen?
Om all metall är -10 C och tråget värms till +10C (ja, tråget leder ju också bort värme...) kommer ju oljan kylas av omedelbart när den börjar pumpas?
ma
7.450
marin849
har du förresten dator så du kan läsa av oljetemperaturen före start, omedelbart efter start, och efter nån minut?
Jo visst kommer oljan att kylas förutsatt metallen är kall. Men blocket och toppen kommer också att ,av motorvärmaren, värmas av tråget. Alltsammans är ju tillverkat av aluminium. Möjligtvis kan man tycka att det är klen effekt på många värmare (jag vet att du marin849 krämar på rejält).

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.