AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.431

Diffad bakaxel på 320 e36..

Sida 1 av 2
_s
89
_skar_
Bmw 328 e46
Hej fanns det diffbromsad bakaxel på 320 e36? Köpte en 99a kombi och tänkte köra med i vinter nu till min förvåning så verkar den va diffad.. Kan man se detta nånstans på bakklumpen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det gick att beställa diffbromsad bakaxel till de sexcylindriga modellerna.
Har själv åkt i en 320i (tror det var en 95:a) där denna option var beställd från fabrik. Lär vara ganska ovanligt på 320i....

Tror att det tillvalet försvann när antispinn-systemet blev standard.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
93
LaszloTyresö
735i -89 E32
Vinnaren Knutstorp
Bästa 7-serie bil 2010
Lyft upp bilen bak och snurra på ena hjulet. Om det andra följer med i samma riktning
då är den diffad! Mvh Laszlo

Länk
Min bil
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du lyfter upp bilen bak och kan läsa på differentialen så tror jag det ska stå ett nummer och om det avslutas med S så har du en diffbroms.

selaja
325IM e36 1993 Individual
325 e91 2006
e36 som såldes i sverige var standard pga tidigare dåliga rykten om framkomlighet. desutom så dom som fick antisladd och antispinn har 25 diffbroms oavsett ifall du har asc+T på eller av. så har du antisladd och antispinn så har du 25diffroms oavsett.
se
123
selaja
325 e91 2006
ifall den snurrar åt samma håll är de lamell diff, snurrar dom olika håll är de bmw.s vanliga diff med diffbroms på 25 procent.
_s
89
_skar_
Bmw 328 e46
aha okej de förklara ju en del iaf.. den är ju svenskåld men har bara antispinn inte antisladd.. har inte hunnit lyfta upp o kollat varken om de står nått på diffen eller hur hjulen snurrar men ska ta en kik på det imorn..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
selaja. Jag tror du har missuppfattat situationen men samtidigt har jag lite svårt att tolka det du skriver så det kan likväl vara jag som missuppfattar dig.

E36 var inte standardutrustad med diffbroms, naturligtvis har den en differential, men inte diffbroms. Det är nog ett väldigt ovanligt tillval med diffbroms på 320i.

Om däcken kan snurra åt olika håll är det en öppen differential (ingen diffbroms).

selaja
325 e91 2006
ang att alla svensksålda ska ha diff som standard är något jag har hört av en bmw mek men han kan lika gärna ha fel så jag har fel.
Men ang att man kan ha 25procent drivning utan lamelldiff de är jag 100 procent säker på. för jag har det och enligt min fina lilla instruktionsbok så står de just ang min bil (kortar jag ner styckes) har en diffbroms då jag har asc+T jag har alltid 25 procent drivning till mina hjul. även om jag kopplar ur asc+T så har jag alltid 25 procentig drivning till mina hjul och i instruktionsboken säger dom diffbroms. desutom så skjuter den på ordentligt när de är snö ute.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det står inget i instruktionsboken om en specifik bil har lamelldiff eller inte. Det hittar du på utrustningslistan för din bil.

///BMW - Was sonst!
ou
134
outlaw1
320iT-99
har en svensksåld 320 touring årsmodell 1999 med diffbroms jag med..
har asc+t eller vad det heter på bmw språk anti "rolighets sytemen"..

kanske ovanligt men nu finns det minst 3 då??..

RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Nej ni som har bilar med ASC+T har ingen diffbroms. Att ha spärrverkan på bakaxeln är inte förenligt med antisladd/spinn systemet.

Detta vet jag med säkerhet då jag mailat till BMW i Tyskland då jag köpte min bil för att jag undrade samma sak.

Del av svaret från BMW Tyskland:
"As the 328i coupé has as standard equipment ASC + T (automatic stability control + traction), there was no limited slip differential offered."

Nu vet ni! :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det brukar bli såhär i trådar om diffbromsar, alla vill att deras bil ska ha det men tyvärr är så inte fallet.

Diffbroms fanns som tillval, så naturligtvis finns det bilar med det. Med en diffbroms stämmer nog det du skriver om 25%, men inte annars. I den här tråden så verkar det redan utrett att varken outlaw1 eller sejala har diffbroms eftersom de har ASC+T. Ni har alltså en vanlig (öppen) differential.

För att citera Metallica, sad but true...

ps. Jag tror inte heller TS har diffbroms, men det är väl inte helt utrett än?

328Robban
M3 E36 -96
Subaru Legacy Outback -98
Kolla in denna länken. Länk
Lyft på sittsdynan för baksätet och kolla. Där ska de sitta en lista på vilken utrustning din bil har, däribland om den har diffbroms eller inte.
ou
134
outlaw1
320iT-99
Har nu provat min teori och om jag har asc+t igång kritar jag två spår bakom bilen...med asc+t urkopplat bara ett streck..
borde man inte ha diffbroms "i någon betydellse" då??

läste lite mera o hittade att +t var någon form av elektrisk diffbroms..

Förklara gärna annars för mig hur jag kan gör a2streck med hjulen i påslaget läge och bara 1 utan..
Samma underlag båda gångerna givetvis...
Det tråkiga i sammanhanget är ju att asc drar ner motorkraften vid spinn...
fast det e ju den funktionen som BMW ville ha:-)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Du ska inte göra några streck alls med ASC+T aktiverat. Lamellbromsad diff är en mekanisk ej påverkbar historia (utan egna ingrepp förstås) och får du ett streck så har du garanterat inte diffbroms, om den inte är slut då såklart. :)

///BMW - Was sonst!
ou
134
outlaw1
320iT-99
ok då har jag garanterat ingen lamellbromsad diffbroms...

klart jag kan spinna med asc+t om jag står på isunderlag..vi snackar inte om burnout nu utan hjulspinn..jäkla skillnad..

men finns det någon typ av elektrisk diffbromsverkan?

Annars ger jag mig o lägger mig på rygg*ler*
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den är nog så att systemet använder bromsarna för att skapa friktion på båda hjulen och därmed kan kraft överföras till dem.

Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, antispinn-systemet bromsar det hjul som spinner. Är dock bara verksamt upp till en viss hastighet.
Jag kommer inte ihåg i huvudet hur hög den hastigheten är men det står i instruktionsboken har jag för mig.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Min 328 har också asc-t och fick faktiskt också 2streck när jag skulle över en stor väg för någon dag sedan. Givetvis med systemet på och självklart utan någon diffbroms.

Det är bara ett fåtal e36or som har tillvalet Diffbroms.
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Vi snackar alltså 3-4 meter sträck innan systemet hann ragera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.