AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
29.420

Mekonomen svindyra?

Sida 7 av 7
maila mekonomen och begär ett svar varför de säljer dyrare de påstår ju att de säljer "originaldelar"
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har faktiskt mailat Mekonomen ett par gånger i andra liknande ärenden men jag får bara korkade svar tillbaka. Typ "vi är inte dyrare än våra konkurrenter, och vi är billigare än original". När jag då svarar att de nog får analysera om vad som är deras konkurrenter och att de tydligen missat fenomenet internet och handel över gränser och om de hört talas om Mister-Auto etc. Detta har jag inte fått svar på än. Egentligen borde de vara glada att få input på felprissatta produkter men då de inte varit det så hamnar ju diskussionen på dylika forum istället.

Ska slänga iväg ett mail ang skivskruvarna, återkommer om jag får något svar.

Min bil:

Länk

olaO: hallå där, var det inte garagehyror och fastighetshyror vi skulle diskutera? VA????

Haha :)

Jag tror Mekonomen högaktningsfullt ignorerar om vi - några analytiskt lagda bilintresserade - mailar in synpunkter. Det är som att tala för döva öron - ingen lyssnar, även om de formellt kanske svarar vänligt på mailen.

Deras målgrupp är inte vi, tror jag, utan medelsvenssons som inte är särskilt intresserade av eller har koll på bilar, och som inte jämför priser särskilt mycket. De vill bara att den ska funka, och att det ska vara lite billigare än märkesverkstaden. Jag tror det är 95% av befolkningen ungefär som är på det viset, så ur det perspektivet så handlar de ju rätt.

Vi andra kan vara glada att vi numera enkelt kan handla via Internet och EU utan tull/moms/accis. :)
Jodå då brukar de faktiskt göra prisjusteringar, de har nämligen många priser som de inte har koll på och jag har något svagt minne att de har en policy att är de dyrare än märkesverkstaden så ska de sänka.
Jaha, där ser man. Själv såg jag för några månader sedan att Mekonomen var ca 50% dyrare än BMW på torkarblad till 5-serien, E39.

Billigast och bäst brukar som sagt vara att köpa OEM-delar från Tyskland, oftast mellan halva och en tredjedel av priset inklusive frakt jämfört med Sverige. I enstaka fall ännu större prisskillnad. Www.ebay.de rekommenderas.

Nu senast har det varit aktuellt med en ny LMM (möjligen) till min X5. BMW tar 4325 kr för den. Mekonomen tar 3824 kr. Schmiedmann tar 1800 + frakt. Från Tyskland kostar den 1220 inklusive frakt. I samtliga fall exakt samma del, tillverkad av Bosch.
Precis och det är därför jag förvånas att de fortfarande är kvar på markanden.
Mister auto har fattat det där svensk sida, men skeppas från utlandet.
Mister-auto.se, 2178 kr + frakt för Bosch LMM, så de ligger på halva priset mot BMW och Mekonomen, men fortfarande högre än Schmiedmann:

Länk

www-maf-shop.de har bäst priser på LMM, 130 E + 6 E frakt och Euron står idag i 8:80. 136 * 8:80 = 1197 kr + en växlingsavgift på ca 40 kr.

Länk

Är du säker på att din Lmm är trasig?
Bilen är väl ändå ganska "ny"
Nej, jag är inte säker. Men bilen felkodar på LMM - orimlig/felaktig signal från LMM. Tog isär och gjorde rent. Dåligt installerat luftfilter och LMM har gjort att det var smutsigt på insidan av insugsröret efter LMM, så då antar jag att även LMM blivit smutsig. Den går betydligt bättre nu, men behöver nog vänta en dag eller två innan jag kan säga säkert.

Tror ändå att Mekonomen gjort något smart (ur deras synvinkel): eftersom märkesverkstäderna tar rena rövarpriser så räcker det att mekonomen siktar in sig på att vara 10% billigare än rövarpriset, dvs endast banditpriser! :) det är ändå stora marginaler för Mekonomen, och eftersom de även erbjuder verkstäder i en välkänd kedja, till något lägre priser (s.k. Banditpriser) så tror jag folk tycker det är praktiskt att lämna in bilen där. De tar en stor del av marknaden för folk som inte åker omkring i en bil han inte äger (leasing).

Att sedan namnet - som associerar till ekonomen/låga priser - inte längre stämmer, det görinte så mycket. Det lockar nog ändå, trots det. Jag tror inte så många är medvetna om hur dyra Mekonomen är.
Det har något som heter verkstadsrabatt och den är rätt hög, det är inget som privatkunder kan få utan det är vi som tar notan.

Köp speciell Lmm spray och prova att göra rent den om du inte redan har gjort det.
Lasse-SL500; jag tror du har helt rätt i din analys. Att Mekonomen är lite billigare än märkesverkstaden räcker för 99/100, alltså alla de som har en "normal" relation till sin bil. Människor som med gott samvete vill kunna känna att de minsann inte blivit lurade, utan att de gått lite omvägar och fått en bra pris.

Det är så djupt rotat att 1) bilar är en mystisk vetenskap där även ett oljebyte kräver flera års högskoleutbildning och 2) märkesverkstäder är SVINDYRA.

Nu finns det alltså någon som både är märkesverkstad för ALLA bilar, och dessutom håller bra priser. Kan inte bli bättre!

Väldigt smart genomfört, och det finns väl många andra näringar där man ser samma typ av verkamhet.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Fick svar nu ang fixeringsskruven till skivor som var hutlöst prissatt.

De tackade och sa att nytt pris syns på fredag. En trevligare ton i mailet denna gång faktiskt. All heder.

Min bil:

Länk
Jabbal: jag tycker också det är smart genomfört. De siktar på vara mellan svindyr, flådig märkesverkstad och Comviq-reklamens Karims motor, PT, postkontor, tobakshandel och allservice.

De finns över hela landet, ser likadana ut överallt, propert utan att vara flådigt.

Jag tror många gillar det - både praktiskt och bekvämt att lämna in bilen där. Men det är bra att folk uppmärksammas på deras priser, så att man framdeles kan göra kloka val.

Vad många glömmer, är att ofta huserar väldigt skickliga mekaniker i verkstäder som inte ser så lyxiga ut. Riktiga mekaniker - sådana som kan reparera bilar - inte bara byta de delar som datorn säger. :)
Det finns några riktiga mekverkstäder kvar, där man mekar och lagar allt och det som inte går att laga eller få fram tillverkar man dvs man har sågar, svarv, svets, borrjigg m.m. och även dessa har tillgång till felkodsutrustning m.m.
Enda skilnaden är att de kontrollerar att det utrustningen säger verkligen är trasigt, man byter inte en lamdason för att det är en felkod på den när det inte är fel i sonden i sig utan koden talar om att det är utanför sitt blandningsförhållande.
Undrar hur många märkesverkstäder som egentligen känner till 14,7:1

Som sagt man måste hitta den där speciella mekonomenverstaden och ofta äger den som jobbar där verkstaden själv inte mekonomen även om de har egna verkstäder.
Roligt att se att så många börjat skippa Mekonomen till fördel för misterauto.se och autoteilemann.de

Att t.o.m. Teknikens värld gjorde ett reportage i somras om missförhållandena var sannerligen på tiden och fick nog bra effekt.
Länk

Just att man ofta sparar runt halvapriset (inklusive frakt) på exakt samma delar, hur enkelt som helst.

Sedan förvånar det mig inte ett dugg att vissa verkstäder slår bakut om man kommer med sin egen inköpta olja eller reservdelar från Tyskland.

>Skulle vara ofantligt bra om vi gemensamt kan börja upprätta ett register på verkstäder som accepterar att man tar med sig reservdelar man köpt själv och enbart tar betalt för arbetskostnaden.
Tror inte det är så jättevanligt har de inte marginal på delarna så tar de ut det på arbetskostnaden.

Jag eftersträvar nästan alltid att handla lokalt, men någon är fel när man kan köpa samma del 2 kanske tom 3ggr på nätet innan man är uppe i mekonomens pris.
Det är tillräckligt dyrt att äga bil som det är och tyvärr så ger det en inget annat alternativ än att köpa på nätet.

Men reservdelsfirmorna ska inte klaga det är helt upp till dem att lägga om inköp etc för att sänka pris och fortfarande ha vinstmarginal.
Jag tror att man bara inte har behövt göra det tidigare.
Mekonomen är jätte dyra. Man har märkt det med tanke på att de nästan har ensamrätt på det dom håller på med. Tur att internet finns.

Handlar aldrig hos Mekonomen pga höga priser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.