AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
29.418

Mekonomen svindyra?

Sida 1 av 7
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag ska serva min 540 och då tänkte jag bara åka ner och köpa grejerna på mekonomen med tanken att "sånt här kan ju inte kosta så olika på olika ställen"...Tur man kollade på forumet och trixade lite på nätet, men skillnaden upprör lite faktiskt.

Det jag skulle ha:

Oljefilter
Luftfilter
Kupefilter aktivt kol
Tändstift NGK BKR6EQUP

Mekonomen 2795 kr

Schmeidmann (filtren): 452 kr
Mister-Solutions (stiften): 687 kr
Tot 1139 kr inkl alla frakter och moms.

Alltså diffar det 1656 kr, helt galet tycker jag.
Då har jag inte köpt olja än och där verkar det också finnas pengar att spara utan att göra avkall på kvaliteten.

Snudd på bondfångeri från mekonomen eller är det supersmäckiga filter från Schmeidmann?

/Ola
Dyronomen kallas ju de för :)
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Köper i stort sett ingenting av Mekonomen eller Autoexperten längre.
Handlar nästan allt på Ebay.de,om det nu inte är något speciellt jag ska ha som tex någon gummilist eller backsensor.
Oljan tycker jag du ska köpa från Mapodo.de.
Finns ingen anledning att betala dubbelt så mycket för samma grejer här hemma. Det är bara dumt.

Fingerspitzgefühl.
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Gör exakt likadant ! Mekonomen har ju fått nått konstigt rykte , ibland är endel delar billigare på BMW original ! Olja är självklart något man kan spara en rejäl slant på ! Som tur är känner jag en verkstad så blir riktigt mycket trevligare liter pris :)
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
När jag skulle serva förra bilen övervägde jag att lämna in den hos Mekonomen, gav dom till och med två chanser, men i båda fallen låg Volkswagen +/- en hundralapp på det priset. Och med tanke på att dom fick fråga mig om vad som behövde göras var det rätt lätt att fortsätta köra till Volkswagen...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Stiften är svindyra överallt i Sverige, inte unikt för Mekonomen. Filtren, vad kostar orginalfilter på Schmiedmann?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Cliff Barnes. Klart de måste fråga, de har ju inte komplett utbildning på alla bilar :) Tycker att Mekonomen är lite bluffiga i sina prisgarantier på originalservice när det inte ens är samma tjänst de erbjuder.

MVH
Robert
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
marin849, jag hittar inte några originalfilter på Schmeidmann? Ska det finnas menar du?
ma
7.450
marin849
Ja, de har allt du kan köpa på BMW (dvs samma artiklar, påsarna kommer i samma BMW-förpackningar och nummer som hos BMW). På vissa produkter kan man trycka "visa som original".
ma
7.450
marin849
Luftfilter org 266kr Länk
Mikrofilter 822kr Länk
ma
7.450
marin849
Kupefilter 219kr på Biltema.
Klarar "pirat"filtren koskitstestet?
Med originalfiltren kan man blåsa på rakt igenom värsta sketlukta utan att känna något i kupen,problemet är när man stannar för att äta korv och går ut och inser att man vistas i massiv gödseldoft haha :)
ma
7.450
marin849
Tändstift och olja är däremot artiklar där man kan köpa EXAKT SAMMA produkt till avsevärt lägre pris!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Man kommer ändå rejält under mekonomen som det ser ut. Hoppas då att de lite billigare grejerna jag beställt håller tillräckligt god kvalitet. Jag såg inte "visa som original" annars hade nog luft och oljefiltret blivit originalgrejer är ju så pass långa intervall på dem. Kupefiltret känns som det är värt att ta för en fjärdedel av priset.
ma
7.450
marin849
Visst, jag menar bara att rikta gärna priskritiken mot BMW, Autoexperten, Meca och alla de andra också eftersom det kostar samma överallt +-10% om man jämför samma delar. Tändstift och olja är ett riktigt bra exempel med samma priser inom Sverige, billigare utomlands.

Själv skulle jag aldrig i livet köpa annat än originaldelar när det kostar 250 kr per 10000 mil och det är filter som krävs för att undvika motorslitage/ras (luft+olja), sen kan det mycket väl vara så (kanske tom är troligt, men en sak är säker:BMW har inte testat eller satt specarna direkt till leverantören av produkten....) att alternativet för 100 kr är lika bra.
ma
7.450
marin849
Kupefilter däremot (ursäkta flera inlägg - edit?!) känns ju betydligt mer ok, det enda som man riskerar är dålig doft i kupen och då kan man byta ut filtren om man inte är nöjd.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jaha då är det bara att pallra sig iväg till BMW, nu vågar man ju inte chansa.... ;-)
Nej, men när jag tänker på det så tror jag iallafall att jag köper oljefiltret original.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
marin, jag tycker synd om din bil som bara får service var 10 000 mil ;)
Skämtosido så finns en del pengar att spara.

En sak jag undrar är oljefilter, hur ser ni på de, med tanke på att man sett någon tråd att filtret vridit sig osv , det har inte varit orginal.

Jag har idag kolfilter från Schmeidmann, inte orginal men med aktivt kol.
Dessa har inte funkat så bra för mig, röklukt osv har trängt igenom ovanligt lätt.
Blir några andra nästa gång.
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Man bör alltid kolla upp vilken tillverkare det är på artiklar som är icke-original.

Purflux och Mann tillverkar exempelvis många originalfilter. (oljefilter bla.)
Och Valeo kupéfilter.

Jag har köpt "piratdelar" som tillverkats av samma tillverkare som BMW själva har, men billigare, eftersom det inte går via BMW.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Mekonomens grejor är ju original delar. samma som hos en biltillverkare med andra ord. på det flesta ställen på nätet är det pirat delar (även bra kvalite, dock varierad). så skillnaden är original mot pirat, sen så är det snabba leveranser och 2 års garanti. så man får sätta allt i relation till vad man ska ha, vad som spelar roll. kvalitet eller pris, leverans, service.

men jag kan hålla med, man ska kolla på fler ställen än ett innan man slår till. däremot så tål jag inte folk som jämför mekonomen med biltema prismässigt. visst handla där om du vill, skicka iväg frugan med bilen och du ska veta om att bromssträckan kanske är 10-15 meter längre (höftar till) än med originalgrejor, om nu något skulle inträffa.
ma
7.450
marin849
Jodå, varför skulle jag serva oftare? 10000mil eller 6 år mellan varje service är lagom. Jag brukar alltid passa på att kontrollera varvstoppet varje gång vid kallstart också IFALL gaspedalen skulle hänga sig under färd. :)

Faktiskt byts ju insugsluftsfiltret bara vid inspektion II tillsammans med tändstift = ca 10000 mil. Både tändstift och luftfilter såg dock oerhört fräscha ut när jag bytte vid ca 9000 mil strax efter att jag köpt bilen, då är jag mer bekymrad för hur (original)oljefiltret ser ut efter 2500mil, därför byter jag var 1250:e mil.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
LseBeemmer, när det kommer till bromsar skulle jag aldrig köpa något jag inte visste var bra, men jag skulle köpa det någon annanstans än på Mekonomen precis som med NGK-stiften. Jag sparade 140kr/stift! Det jag menar att även om man är ute efter delar med originalkvalitet eller bättre så är Mekonomen fel inköpsställe. Jag köpte ett par EBC-skivor på Mekonomen som de INTE lämnade garanti på när de visade vara felaktiga trots att det stod 3-ÅRS GARANTI på kvittot. De hänvisade till att de i sin tur inte hade garanti från tillverkaren.
Inte mitt problem tycker jag, men jag orkar inte bråka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.