AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
29.419

Mekonomen svindyra?

Sida 6 av 7
Ekesjöö var ett bra exempel, nu har de flera byggmarknader runtomkring.
P.S: jag tror ett problem med svenska handlare, bortsett från en invand gammal vana att ta ut för höga marginaler för sina "tjänster" (lyfta luren och ringa och beställa från Tyskland kan man ju lika gärna gör själv),

... är att svenska fastighetshyror är för höga, tvingar upp priserna på allt. En vanlig, sketen liten verkstad med två platser har ju lätt en hyra på 35 000 - det är klart det blir dyrt att lämna in bilen på service då?

Pengar som går rakt ner i fickorna på fastighetsägaren som sitter i tysthet i bakgrunden och håvar in (utan att egentligen tillföra något), just nu. Fastigheter är den nya guldbranschen i Sverige (åtminstone i de större städerna). Så blir det när det inte finns bostäder / lokaler för alla som vill, priserna pressas upp.
Lasse-SL500; jag vet inte om jag håller med dig, angående fastigheterna. De fastighetsägare som har ägt sina byggnader länge kan nog ha bra marginaler men bostäder och industri som förvärvats relativt nyligen är inte alls så lätt att få lönsamhet på, ökande kostnader för media (alltså el, värme etc) i kombination med de enorma priserna på mark och bygge skjuter kalkylen i sank. Fastighetsvärderingar indikerar runt 700-800kr/m² för en industrilokal, säg att en verkstad med två lyftar behöver runt 150m², då landar vi på runt 6500kr/månad. Detta var för stockholmsförorten Nacka. Jag håller förvisso med om att det låter lågt, men så högt som 35´/månad är nog få som betalar för en mindre lokal om den inte ligger extremt centralt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om fastighetsmarknaden för lokaler är så bra borde vi ju alla köpa fastigheter eller aktier i fastighetsbolag så kör vi nya 760iL om 3 år?

Det har gjorts flera affärer i Stockholm där kalkylen ger minus hur man än räknar, hyra och eventuella övriga intäkter täcker inte räntekostnaden = man köper för att man iskallt räknar med att fastigheten ska öka i värde.

Bostäder är också illa, tuff marknad om man vill tjäna pengar enkom på hyrorna.
Jag har slutat köpa delar från mekonomen meca etc etc pga deras jävla ockerpriser..

Köper rätt mycket delar från mister-auto.se de har vettiga priser på det mesta, kanske inte bromsskivor av någon lustig anledning...

Billy aka Fantômas
Jag förstår inte heller hur de kan sälja något, de skulle kunna ta en stor del av marknaden genom att sänka priset.
Meningen med att gå dit är ju att få delar direkt, att beställa över telefonen går inte på alla då man inte kommer fram.

Tror att de kommer att få det svårt tyvärr, skruvat kom ju och vände det hela på en 5 öring när de började med sin nätförsäljning.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
De har dock väldigt bra service och beställer hem vad som helst som finns hos deras leverantörer om det är något speciellt verktyg t.ex. som man vill ha.
Ojoj Jabbal, välkommen till verkligheten :)

Kolla ska du få se. Försök hitta en liten hyfsad verkstadslokal med två lyftar inom 4 mils radie från Sthlm under 30 000 kr / månad. Good luck!

Nu känner inte jag alla verkstadsägare och har inte på något sätt fullständig koll (som vissa andra här tycks ha, vet alltid bäst inom exakt alla områden). Men jag känner två i Sthlmsförorten Järfälla : den ena med 35 000, den andra med 48 000 i månadshyra. Båda med två lyftar, ocentralt i förorten (2.5 mil från Sthlm).

Vore kul om någon kan hitta en vettigt prisad lokal och länka till den här. Kan någon hitta en lokal med två lyftar inte allt för långt ut på ödebygden, för mindre än 30 000 kr / månad? Klistra gärna in länkar så det blir lite konkret.
Om fastighetsmarknaden för lokaler är bra eller inte, lämnar jag till var och en att själv avgöra, läs följande siffror för exemplet Norrporten:

Länk

96 anställda, tillgångar på 21 miljarder, omsättning på 1.8 miljarder och 2-4 miljoner i vinst per anställd årligen.

Finns många andra, gamla stora fastighetsägare som just nu tjänar ruggiga belopp på lokaler. T ex Vasakronan, Locum, ISS etc. Gå in själva och kolla på deras siffror på allabolag.se.

Här talar vi inte om att göra några snabba klipp - det är för sent för det, värdena är redan så högt upp-pressade och der är något som skett de senaste 25 åren ungefär. Ville man vara med skulle man ha köpt då, nu är det för sent. Detta är bolag som funnits länge och just nu tillsammans med mäklare tjänar grova pengar på den högt värderade fastighetsmarknaden.

Tillsammans med banker som tjänar ruggiga pengar på lånebubblan och elbolagen där de stora härom året gick med ca 20 miljarder i vinst årligen, Fortum, Eon, Vattenfall.

Inte meningen att kapa tråden, men detta är vad jag personligen tror är den stora förklaringen till att allt är så dyrt i Sverige, varför t ex Mekonomen är dubbelt så dyrt som Tyskland.
Lista över de 50 största fastighetsbolagen 2011:

Länk

Kolla t ex Akademiska hus: en vinst på över 5 miljoner per anställd och år. VINST, inte omsättning. Vanliga bolag får vara glada om de kan snurra en miljon i omsättning per anställd, och en vinst på kanske 50 000 på det. Här snackar vi hundra gånger högre vinst, 5 miljoner.... Mamma mia, eller räknar jag fel? Jag är trött nu, så det är möjligt. :)
Länk

Mer info on tre tre stora i "kartellen" om elen, ett exempel på ett område där marknadskrafterna inte fungerar i Sverige.

Det blir ingen prispress beroende på ett s.k. oligopol : de tre stora dominerar helt och sätter priserna som de vill. Företrädesvis genom höjda nätavgifter på senare år, en avgift man inte som kund kan byta.
Marknaden för lokaler är absolut bra, det säger jag inget om. Jag tänker inte heller påstå att du har fel angående lokalerna i Järfälla, eftersom jag inte känner till de aktuella fallen. Däremot tycker jag som sagt att det låter dyrt, en gissning är att anpassningar och kringytor pressar upp hyrorna samtidigt som jag i några år arbetade med just uthyrning av lokaler i Järfälla, och då var det inte alls de nivåerna i tittade på, långt ifrån. Lyftarna gör nog varken från eller till för hyran men oljeavskiljaren skulle jag gissa är dyrare (lyftarna kostar inte mycket om man slår ut det på hyran). Det är ju lite tidskrävande att granska ekonomin i fastighetsbolag, både Norrporten och Akademiska hus har gjort en hel del försäljningar senaste åren som förstås driver upp vinsterna.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att ha hög vinst per anställd är inte särskilt konstigt i en ägarorganisation. Ofta är drift, ombyggnad och mycket mer utfört av tekniska eller otekniska konsulter. Alltså är det mycket mer personal inblandad än det ser ut som på pappret. De anställda är de som behövs för att sköta företaget, men inte nödvändigtvis anläggningarna.

Det säger ju sig själv, var finns ett fastighetsbolags största tillgångar? I fastigheterna eller i de anställda?

Var finns en konsultsbolags tillgångar? I det hyrda kontoret av fastighetsbolaget, den inhyrda programvaran, eller i de anställda?

Det är ju givet att en fastighetsbolag kan ha högre vinst per anställd än konsultfirman.

Sen om du inte visste är elektricitet ca 25-50 % dyrare i Tyskland än Sverige.

Gällande bankerna så har jag en lägre ränta på mitt bostadslån än jag kan få på ett bankkonto med bankgaranti med fria uttag. Alltså är räntorna inte så höga i mina ögon.

Kort sagt, jag ser inte "konspirationen" hos banker, fastighetsbolag och energibolag som du verkar se.

Tror mer kan kopplas till att det är så dyrt med anställda, höga arbetsgivareavgifter, hög moms, diverese skatter och minimumlöner som driver upp lönerna för enkla arbeten.

22
Fblood
318D Touring -10
Använde mig av mekonomen senast idag. Ca 25-30% lägre pris mot min förra verkstad.
Fblood, informationen du skrivit är värdelös om du inte motiverar varför eller åtminstone vad du har gjort.

Gäller inte tråden mekonomen butiker och inte verkstäder?
Isåfall borde vi uppdatera rubriken.
Som sagt.... :)
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Trådskaparen här!

Jo tråden var tänkt behandla butikspriserna och väldigt lite om verkstadshyror ;-)

Gjorde en jämförelse häromdagen.
Har beställt lite grejer från MisterAuto till mina bilar
Luftfilter, oljefilter, kupefilter aktivt kol.
Uteslutande Mann-grejer, gick på 1250 kr.

Gick in på Mekonomens sida och valde Mahle-grejer.
2843 kr. 150% dyrare alltså.
Jag eldar hellre upp pengarna.

Min favorit på Mekonomen är fixeringsskruvar till bromskivorna, kostar 22 kr för ett par på BMW i Solna. Se själv Länk
Bondfångeri på riktigt faktiskt.

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.