|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Om Mister Auto är en utländsk firma så är det väl rimligt med betydligt lägre priser jämfört med höga svenska priser. Fast det bosch oljefilter som Mister Auto tar 77 kr för och hävdar att det är sänkt 52% kostar 98 kr ordinarie pris på Mekonomen. ;-) Smart med en "svensk" sida iallafall, får helt klart bli att kolla mer där. |
|
|
Tack för bra tråd! Jag är intresserad av att spara pengar/inte känna mig lurad (=man kan byta mer grejer eller byta tidigare) men inte av att spara pengarna genom att köpa skitgrejer, precis som ni. Känns nästan lite tråkigt att inget behöver bytas just nu! Nya (bra, märkes) bromsar runt om för en spottstyver hade ju varit kul! Köpte för övrigt 20l Mobil1 New Life 0W40 (officiell LL01) för ca 1800kr i Linköping. |
|
|
För ca 1200kr inkl. frakt hem till dörren, kan du köpa 20liter Aral 0W40 som är BMW LL-04-klassad... Länk Om man nu ändå skall köpa 20l på en gång så kan man ju ha roligare för 600kr. ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Den där dunken ser inte alls lika premium ut som min Mobil1-dunk. :) | |
|
4 dunkar Mobil1 blir 1400kr ink frakt. klart nice! Sen är naturligtvis Aral oljan lika mycket LL04 då den står på BMWs egen lista... |
|
|
Arals och Castrols oljor görs ofta på exakt samma "lina" i raffinaderierna...båda märkena sorterar dessutom under BP. Om man tittar på flaskorna (t ex enliters) så ser de exakt likadana ut om man bortser från färgen. Det är så det fungerar inom oljebranschen - märkesmystik: många märken (ofta med exakt samma produkt) och få tillverkare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Helt rätt, och förutom olja så är det lika på många bilkemikalier. Inte mycket som inte kommer från t.ex Kemetyl eller CRC idag, men väldigt många varumärken och varierande priser. Mönstret går igen i flera brancher, förutom bilreservdelar så kan väl nämnas vitvaror, hemelektronik, en hel del dagligvaror mm. Det är bara att göra lite research och vaska fram det bästa priset, finns stora pengar att tjäna, idag är ju internet ett bra hjälpmedel. En favorit vad gäller allt som är kemiskt, farligt och/eller har med miljön på annat sätt att göra är att ta fram och studera säkerhetsdatabladet (MSDS) för den aktuella varan, tillverkaren är skyldig att tillhandahålla denna för alla, och nätet gör det bekvämt och bra. FP |
|
|
Mindre än halva priset på ex en kamremssats är väl betydligt under Mekonomenpriserna? Eller vad tycker du GE?? (Contitech, dvs Continental) Mahle oljefilter till Volvo (spinon) under 50:- osv... |
|
| Men glöm inte frakten. Den slipper du hos Mekonomen. | |
| Detta var alltså butikspriser Stooges, ingen frakt alltså | |
|
Grundpriserna hos Mekonomen är långt ifrån billiga. De måste ju ha lite nivå eftersom man skall kunna lämna större eller mindre rabatter. Alla kan ju skaffa gula kortet och få rabatt på det mesta.. Verkstäder osv har ju utöver detta en bra rabatt på listpriserna, sen skall Mekonomen ändå ha en god marginal kvar och tjäna pengar, vilket de också gör. De hade väl knappt 300 milj över i fjor och köpte t.ex upp Meca.. Allt inräknat så blir det inte billigt i sista ledet, enkel huvudräkning. Prova med motsvarande rabatt hos t.ex Biltema, där har alla samma pris, finns inga rabattkort osv... Biltema tjänar ändå stora pengar... FP |
|
| Nej det är förstås jättesynd om Mekonomen som omsätter så mycket. Klart de ska lägga på en 100%.. o_O | |
|
"Allt går att sälja med mördande reklam" - sen köper man upp konkurrenterna.... mvh/ Anders |
|
|
Jag vill rekommendera en till sajt: www.parts2go.de Kanske något lite dyrare än tex kfzteile24 och Autoteilemann men med grymt sortiment, fick träff på det mesta jag sökte på, tom på gummitätningar till bultarna för ventilkåpshuvudet. När det gäller tex märkesfilter så verkar de ha mycket Mann. Leverans till Sverige är enkelt och valbart. Mann upplever jag för övrigt generellt som något lite dyrare än Mahle/Knecht, Hengst, Bosch på alla sajter? Att sajten har bra sortiment är intressant vid beställning från Tyskland så att man slipper beställa från olika sajter med dubbel frakt 200 kr st som följd. (Levoil.de och Mister Solutions upplever jag dock fortfarande som överlägsna gällande oljor och tändstift.) |
|
|
AKN: Mekonomen är extremt starka i Sverige men för oss som har lite koll och är villiga att beställa från Internet finns det varje fall en hel del pengar att tjäna enkelt. (Om man gör det själv eller hittar någon verkstad som accepterar att man har med sig delar själv.) Mekonomen verkar oftast lägga på mellan 50 % - dryga 100 % mot sajterna i Tyskland, relativt ofta runt det dubbla för exakt samma produkter som tex bromsskivor, bromsbelägg. www.mister-auto.se som speglar www.mister-auto.com i Frankrike med utmärkta priser på tex Bosch och Mann är förhoppningsvis en liten nål i ögat på Mekonomen. Blir ju nästan pinsamt för Mekonomen i prisjämförelser. Mekonomen kör mycket med Mahle och det är rätt kul att gå in på Autoteilemann.de och jämföra exakt samma produkter. Skulle vara väldigt trevligt om någon av de största tyska sajterna också gör en .se sajt. Inte för att det spelar någon större roll, går ju lika bra att beställa redan nu, men jag tror att det svenska språket lättare attraherar den stora massan. |
|
|
E36 : "Mindre än halva priset på ex en kamremssats är väl betydligt under Mekonomenpriserna? Eller vad tycker du GE??" Nu vet jag inte ens vad du jämför men en kamremssats till min bil kostar Meca 2172 kr Autoexperten 2073 kr Mekonomen 2049 kr Ganska likvärdiga priser i mina ögon. Sen finns det alltid billigare saker att köpa på andra ställen om man letar, även i Sverige. Har inte heller påstått nåt annat. Jag påstår inte att Mekonomen är billiga heller utan bara att dom håller ungefär likvärdiga priser med andra som säljer delar i originalkvalité i Sverige. Sen kan man såklart leta upp massvis med saker som Mekonomen är dyrast på om man går igång på det. Det är inte Mekonomen som är problemet utan den, av någon anledning, allmänt höga prisbilden på reservdelar i Sverige. Men visst, en stor aktör som Mekonomen skulle helt klart kunna vara med och sänka svenska priser om dom vore intresserade av det. |
|
|
En fundering: Hur stor är risken att man får piratkopior vid handel från diverse tyska sajter som nämnts? Det är ju en hel industri att piratkopiera bromsskivor, lambdasonder etc etc. |
|
|
Mitt bestämda intryck är att ovan nämnda sajter är mycket stora och fullt seriösa. Inte en chans att de skulle våga sälja falska Mann, Mahle/Knecht, Hengst eller Bosch delar i Tyskland. Sedan har ju alla sajter med billigare alternativ också från no-name eller mindre företag. |
|
|
Med tanke på hur stora vinster Mekonomen (och andra biltillbehörskedjor) gör, har de inte någon som helst anledning att ändra sin prisstrategi! Däremot kan det kanske bli aktuellt i framtiden om fler kunder utnyttjar möjligheterna att handla av billiga näthandlare (som inte har så stora omkostnader i form av lokaler och mycket personal etc.)... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Alltid billigare att köpa tyskland, Men ett problem som många inte tänker på. Om man nu ska köpa skivor spännare eller något som senare visar sig fel. Då ska det skickar fram och tillbaka så att säga blir lite jobbigt :) Men annars reko. Alla som vill handla reservdelar så kan jag ordna rabatt till alla bmw ägare :) Jobbar i en bds butik i stan. Välkommna :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.