AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
29.417

Mekonomen svindyra?

Sida 3 av 7
E36 : Vilka är de andra som säljer originaldelar betydligt billigare då?
olaO:
Mycket bra priser du fick också, jag gillar Schmiedmann. En jämförelse haltar dock lite eftersom jag enbart nu tittat på priser med BMWs egna originalleverantörer (Mahle & Hengst).

Oljefilter vill jag åtminstone ha från Mahle eller Hengst.

Shell Helix Ultra 5w 40 är t.o.m. LL01 godkänd. :-)

Priset på dina stift verkar en hundring för billigt jämfört med aktuellt pris, du tänker på att priset är i pund?

Angående oljemängd till min m62b44tub motor så har jag aldrig fått i mer än 7 liter under något av mina byten med ca 20-30 minuters oljedropp. Vill man få i 7,5 måste det nog droppa länge?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Mats_Epost, verkar intressant med filter osv.
Jag ska serva snart kan bli till att beställa , men vet du en extra plugg till tråget ingår i oljefiltret eller om man måste köpa det löst, kan vara bra att ha när man väl står där.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
mats_epost, den summan för stiften är det de dragit från kortet så det måste stämma.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
mats_epost, jag tänkte faktiskt åka och köpa ett originalfilter, verkar dumt att snåla på det. Jag ska då jämföra visuellt med mitt Vaico filter som kostade mindre än en lunch. Jag återkommer med hur känslan mellan filtren är. Kanske inte går att avgöra med ögat men det är ju det enda man kan göra.
Plugg till tråget ingår normalt inte när man köper oljefilter, enbart en bricka samt ny gummiring till oljefilter behållaren.
captainoats: Oljepluggar finns så klart på kfzteile24.de också, om du nu beställer filter etc därifrån.

Pluggar från Febi Bilstein.

Plugg för 1,18 euro och en bricka för 0,10 euro för din bil. 1,28 euro är väl drygt 3 ggr så billigt som mekonomen även om vi nu pratar om småpengar.

kfzteile24.de är säkert lite jobbig om man inte läst tyska i skolan, men googles translate funktion är ju mycket bra.

Välj i så fall först din bilmodell via valet på vänstra delen av förstasidan.
"Ihr Fahrzeugschein ist nicht zur Hand? Klicken Sie hier"

Sedan hittar du plugg under
>Motor / Motoröl / Dichtungen / Ölwanne / Stößel

>Motorenöl / Ölwanne

>Ablaßschraube

E3
1.828
E36
USA bilar
GE: Finns ju flera, till exempel AD, Autoexperten, MECA och inte att förglömma alla "småsprättar"
Där jag handlar och handlat i mång aår är det som exempel Hengst, Mahle/Knecht filter, Championstift, Meyle, Lemförder och Raedelli Ricambi framvagn, Sachs och KYB stötdämpare, Valvoline olja osv....
Vi har nog inte samma syn på vad betydligt billigare är E36. Jag brukar kolla på Meca, Mekonomen och ibland även Autoexperten när jag ska ha nåt till bilen. Än så länge skulle jag påstå att dom håller liknande prisnivå utan att nån av dom sticker ut prismässigt åt nåt håll.

Roat mig med att jämföra priser på bromsbelägg från ATE för min E39 540:

Priser från Mekonomen:
Artikelnr: 02-607078
Benämning: Bromsbeläggsats fram Fabr. ATE
Pris: 1259.00

Artikelnr: 02-607090
Benämning: Bromsbeläggsats bak Fabr. ATE
Pris: 760.00

Priser från kfzteile24 (exakt samma artikelnr/produkt):
74,99 € (694 kr) respektive 42,99 € (398 kr)

Total skillnad:
2019 kr versus 1092 kr, man får dock lägga på ca 148 i frakt.

Ungefär samma procentuella prisskillnad på slitagevarnare.

Tar ett annat exempel när jag ändå är igång och spammar tråden, mitt lilla korståg mot Mekonomen. ;-)

Bromsskivor från Brembo, exakt samma artikelnummer/produkt.

Denna gång i jämförelse mot sajten Autoteilemann.de

BREMBO Bremsscheibe PAINTED DISC 09.8961.21 für BMW 5 (E39)
Länk
461 kr (49,80 €)

Pris hos Mekonomen 1188 kr

BREMBO Bremsscheibe PAINTED DISC 09.6841.11 für BMW 5 (E39)
Länk
456 kr (49,27 €)

Pris hos Mekonomen 794.00

Hyfsade skillnader? :-D

Möjligt att dessa enorma skillnader på kvalitetsprylar mellan Tyskland och Sverige varit kända för de flesta här på Autopower? Men jag har nog inte förstått att det ofta rör sig om halva priset och att det dessutom är så enkelt att köpa dem via stora seriösa sajter.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Mats, huvudet på spiken där tycker jag. Jag har nog inte heller förstått att prisskillnaden är så stor och att det är så lätt och tryggt att beställa på nätet. Ett väckarklocka för mig och jag inser att jag slängt mycket pengar i sjön genom att betala för mycket för EXAKT samma artiklar. Ofta det dubbla när jag som du roat mig med att backtracka mina inköp.
Ett problem är dock att för att kunna dra nytta av dessa enorma prisskillnader bör man väl kunna/våga meka själv eller åtminstone känna någon vettig "gör det själv" person.

Att tex komma med en uppsättning skivor och bromsbelägg till en verkstad och be dem byta går nog oftast inte bra. Precis som tex elektriker så får så klart bilverkstäderna en stor del av vinsten från marginalerna på reservdelar.

Alternativet är väl en schysst mindre verkstad där de accepterar att man köper in vissa delar själv och att de enbart debiterar arbetskostnad. Om man nu har tur att hitta någon sådan verkstad så tror jag nog att de vill att man är rätt tyst om det.

Men personer här som känner till schyssta verkstäder i Stockholm får gärna skicka mig ett PM. ;-) Även vassa gör det själv mekare är välkomna att PMa mig.
Hmmm, någon som känner till sajten www.yatego.com ?

Här verkar man varje fall kunna hitta Textar bromsbelägg för E39 (komplett sats) inklusive slitagevarnare för 110 euro.

Länk

Om inte länken fungerar så gör en sökning på:
textar bremsbeläge bmw e39

Vad jag vet är Textar nr 1 bland bromsbelägg (förutom racing etc).

Dock lite osäker på sjaten Yatego.com om det är någon tysk ebay liknande sajt eller vad det är? Man kan åtminstone välja Sverige som leverans land. :-)
Nja, gick lite för fort där, tror inte just dessa jag fick träff på passar 540. ;-) jaja
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Är det någon som handlat från dessa Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
trucker: Ser också mycket intressant ut!

Känns lite som en spegelsajt, dvs en utländsk svenskanpassad och översatt sajt. Frågan är vilken 'moder sajten' är?

Tror knappast de lagerför någonting i Sverige.
Mister-auto är tydligen en fransk firma Länk

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Mats, jag tror jag vet varför du tyckte att mina stift var billiga. Jag tryckte i "Standard first class for UK postage" som "Delivery Method" (£2.82). Du kanske har kört på "European signed for airmail" (£12.54)?
Det känns ju som den förstnämnda är ett lokalt porto men då valet fanns kvar trots att jag valt "Sweden" så körde jag på det. Fem dagar tog det att få hem stiften. 69 kr/st inkl frakt. 190 kr/st på Mekonomen.

121 x 8 = 968 kr i skillnad. Det är ju absurt.

/Ola
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Mister auto verkar nästan osannolikt;)
Kollade lite delar till Alfan jag var och köpte förra helgen.
Lätt halva priset mot Mekonomen på många delar.
Ska nog testa dett nästa gång. Tack för tipset.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.