|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
| Mekonomen är riktigt dyra på de mesta måste jag säga, kollar alltid på andra ställen innan jag köper något på mekonomen för de finns alltid billigare någon annastans i stort sett. Man kan lika gärna kolla på BMW återförsäljare för reservdelar är inte mycket dyrare där än vad de är på "dyronomen" och man betalar ju hellre t.e.x 1000kr för en äkta bmw reservdel på BMW än 900kr på mekonomen för en piratdel. Det gör jag iallafall. | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
s_ahlen: har du fått piratdelar på mekonomen så ska du nog kolla upp det en gång extra. jag köper själv väldigt mkt delar på nätet. med varierade resultat. men vill jag har grejor som jag vet är riktig snabbt och där jag vet att garanti finns så är det mekonomen som gäller för min del. sällan en bilhandlare lämnar 3 års garanti på reservdelar (skrev fel tidigare). var och en har egna erfarenheter med tanke på leveranstider, garanti och service så är dom svårslagen. sen så har dom prisgaranti, så hittar ni samma delar billigare någon annan stans så är det bara att visa bevis på det för dom. olaO: står det 3-års garanti på reservdelar och du inte fått någon annan information vid köpet så ska du be att få prata med den reklamationsansvarige på butiken. ursäkta om jag låter som en mupp :P |
|
Nog tar Mekonomen betalt men dom klarar med bravur av logistiken. Har alltid delarna dagen efter om dom inte finns i butiken och aldrig några krångel vid byte eller reklamation. Nu handlar jag nog mer än genomsnitts personen men heller inga bekymmer med en bra rabatt sats. Sedan är det klart att det finns billigare, typ skruvat men då får man vänta och evt lägga på frakt osv. Ett stort plus är att grejorna passar och bilarna kan ut och rulla igen. Däremot så kanske alla i personalen inte alltid vet vad som är fram och bak på en bil. Men det problemet finns nog på flera ställen. Har inga synpunkter på deras bilverkstäder. Det lämnar jag åt dom som varit där. |
|
rsarits |
Mekonomen har inte alltid samma leverantör som original, jag beställde en halvljusinsats till E34:an för ett par år sedan. Mekonomen tog hem den från TYC, vilket såvitt jag vet INTE är ett av de märken som BMW använder. Till E34 användes Hella och ZKE |
rsarits |
Det är inte heller garanterat samma kvalitet bara för att det är samma tillverkare. Bytte koppling på en E28 för en massa år sedan, original SACHS, utbytesdelen(piratdel) också SACHS men mycket klenare konstruktion. |
|
Mekonomen är som nämnts mycket duktiga på logistik, men man får också betala för det Mekonomen hade en gång bra priser, så är inte fallet idag, tvärtom Men, som sagt mycket väl fungerande logistik, och det är inte alltid sista kronan är det viktiga |
|
|
Jag håller fullständigt med, helt sjuka priser hos tex Mekonomen. Har börjat kartlägga var jag ska handla i framtiden, enbart tittat på mörkesprylar) Mister Solutions i England för NGK stift. Levoil.de för olja (sjukt bra pris på tex Shell Helix Ultra 5w-40) Autoteilemann.de (bra priser på Mahle, här går att jämföra exakt samma prylar som Mekonomen har) Kfzteile24.de (sjukt bra priser på Hengst, håller på att kolla upp om de levererar till Sverige?) Tex Hengst finaste kupe pollen filter för 33 euro just nu (2 st inkluderat) Ebay.de finns självklart som alternativ, säkert allra bäst fyndmöjligheter här om man har koll. Skapade själv nyligen en tråd om detta i fel forum. Länk |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
gött me länkar :) blir te o kika på dedär :P |
| Det är inte Mekonomen som har sjuka priser utan det gäller rent allmänt för bildelar i Sverige. Mekonomen har ungefär samma prisnivå som andra försäljare av delar i originalkvalité i Sverige. | |
|
e dom så jävla dyra verkligen.. ska lämna in min på att byta ac rem samt drivremmen för generator vatten pump etc.. 1300:- för material och jobb.. vad tar andra??? |
|
|
Ja, det är sant, det gäller allmänt i Sverige för försäljare av originaldelar, att de är svindyr.a Men det är just originaldelar jag kollar på just nu från Tyskland (tex via Autoteilemann.de eller Kfzteile24.de). BMW nyttjar väl både Mahle och Hengst vad jag vet? Två stickprov jämfört med Mekonomen (exakt samma produkter): MAHLE original kupéfilter LAK 73/S Länk Pris: ca 467 kr (50,74 €) Exakt samma filter på Mekonomen: 800 kr MAHLE original Ölfilter OX 152/1D Länk Pris: ca 96 kr (10,47 €) Exakt samma filter på Mekonomen: 176 kr Väljer man istället Hengst finns ännu större pengar att tjäna på varje produkt om nu kfzteile24.de levererar till Sverige? Tex hengst finaste pollen filter som de har på kampanj nu kostar ca 313 kr (33,99 €) Länk |
|
|
Fick ett högtidligt svar från kfzteile24 ;-) "Sehr geehrte Damen und Herren, ja wir Liefern auch nach Schweden. Der Versandaufschlag beträgt 10,00 EUR. Mit freundlichen Grüßen Stefan Genrich Kundenberater Telefon- & Emailsupport kfzteile24 GmbH Storkower Straße 175 D-10369 Berlin genrich@kfzteile24.de" Frågan är dock fortfarande hur man lägger ordern via sajten eftersom jag inte får upp Sverige som valbart land under "Versandinformationen". Om jag tjatar lite så fixar de väl till det. ;-) |
|
|
Snabbt svar: "Sehr geehrte Damen und Herren, sollte Schweden nicht zur Auswahl stehen dann bitte ich Sie einfach telefonisch unter 004930-4050400 zu bestellen." Blir till att ringa in ordern? Hoppas man minns någon skoltyska eller att de kan snacka engelska. Vad kul det är att svara på sina egna inlägg. |
|
|
Jag har handlat hos en kille på ebay.de, scenic9. Han har mest olja och filter men även tändstift bl.a. Jag slängde iväg ett mail (det funkar nog med engelska) med vad jag ville ha. Fick ett pris snabbt. Tror det var ca 4000 inkl frakt mot 6000 på mekonomen. Fyra dagar senare hade jag paketet hem till dörren med en faktura i. Helt nöjd! |
|
|
Ja, jag kommer garanterat komplettera telefonsamtalet med ett mail över produkterna och leveransadress så att det inte blir missförstånd. Kan lite tyska men Google translate är till extremt stor hjälp, inga större problem. Ska bli kul att fynda från kfzteile24.de Tillsammans med en beställning Shell Helix olja från levoil.de så kan jag då göra en rätt stor service med oljefilter, kupéfilter, luftfilter (alla från Hengst) tillsammans med 7 liter olja för en total kostnad för drygt 850 kr. Mer än så blir nog svårt att pressa om jag inte ska gå över till piratdelar, undermålig olja eller försöka fynda via Ebay. Kostnaden för olja ca 350 kr, filtrena ca 510 kr. Sedan tillkommer ju lite för frakt men man får väl beställa så att man både har olja och filter för några byten. Helt extremt bra tycker jag. :-) Kan man ju jämföra med Mahles kupéfilter för 800 kr på Mekonomen..... |
|
| Du kan nog lägga på ca 20 euro på varje ställe du beställer. Kanske lite mer om du ska beställa olja till flera byten. | |
|
Tror bestämt att levoil ville ha 20 Euro frakt för 20 liter Shell och kfzteile24.de skulle göra ett påslag på 10 euro mot normal frakt inom Tyskland (enligt info ovan). Beställer sannolikt så jag har lager inför 3 framtida byten från båda sajterna men avvaktar med oljan till efter bytet i vår. |
|
|
Mera exakt: Levoil: 20 liter Shell Helix Ultra 5w 40 inklusive 20,50 euro i frakt blir 122,50 euro eller 1 133 kr Pris / liter inklusive frakt: 1133 / 20 = 56,65 kr Olje pris för ett byte för mig (7 liter) blir då exakt 397 kr. Hengst filter från Kfzteile24: Luftfilter 3 st E161L: 38,97 Euro Oljefilter 3 st E202H01 D34: 25,47 Euro Kupéfilter (pollen) 3 st E960LI-2: 101,97 Euro Summan 166,41 Euro + frakt ca 16 euro = 182,41 euro = 1 687 kr Pris per byte räknat på tre byten: 1687 / 3 = 562 kr Sammanlagt pris per stor service räknat med 7 liter Shell, luftfilter, oljefilter, kupéfilter från Hengst blir då 959 kr (397 kr + 562 kr). Till saken hör att jag så klart inte kommer byta kupéfilter vid varje service, jag köper nog inte ens 3 st, så därför blir det ofta endast 645 kr istället per service! :-) (drar bort 314 kr) Puh, nu orkar inte mer! :-) Ni gör som ni vill, själva vet jag varifrån jag kommer handla och det blir inte originaldelar från Sverige. |
|
| GE: Nej, de andra är betydligt billigare än Mekonomen, det är Mekonomen som är dyra | |
|
Mitt servicekit till 540 blev enligt följande inkl frakt: Schmeidmann: Luftfilter "Topran" Oljefilter "Vaico" Kupefilter 1 kit, aktivt kol "Meyle" 541 kr Mister Solutions: NGK-stift 8st BKR6EQUP 554 kr Ica Maxi(!) Olja Shell Helix Ultra 5w-40 Bmw LL98 2 x 4 liter 598 kr Tot 1693 kr Tycker jag känns bra. mats_epost, det är väl 7,5 liter olja vi ska hälla i våra bilar väl? outlaw1, min mening med tråden var att belysa reservdelspriser på Mekonomen, jag har ingen erfarenhet av deras verkstäder. Otydlig rubrik från mig, borde stått "Mekonomens svindyra reservdelspriser" såklart. /Ola |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.